01.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CBSDetroit).
Predajcovia koncernu Stellantis sa čoraz častejšie rozhodujú pre predaj áut čínskeho výrobcu BYD. Tento jav narastá v Európe aj v USA a stavia koncern do mimoriadne zložitej situácie. Paradoxom je, že rival silnie vďaka infraštruktúre, ktorú Stellantis budoval desaťročia.

Foto: youtube.com/@CBSDetroit
Prečo predajcovia Jeepu a Fiatu predávajú BYD?
Mnohí predajcovia Stellantisu, ktorí doteraz ponúkali zákazníkom značky ako Jeep, Fiat, Opel či Dodge, čoraz častejšie zaraďujú do svojich salónov autá značky BYD. Dôvod je jednoduchý – čínsky výrobca dodáva atraktívne ceny, dobre vybavené a predovšetkým elektrické modely, ktoré zodpovedajú rastúcim očakávaniam trhu.
Predajcovia v tom vidia šancu na zvýšenie predaja a rozšírenie ponuky, čo sa v čase klesajúceho záujmu o tradičné spaľovacie motory javí ako rozumné riešenie. Pre Stellantis je to však imidžový a strategický úder. Obchodní partneri koncernu namiesto posilňovania lojality voči jeho značkám začínajú propagovať konkurenta.
Blesková a premyslená expanzia BYD
BYD si v krátkom čase vybudoval v Európe a USA povesť výrobcu, ktorý dokáže účinne spojiť atraktívnu cenu s modernou technológiou. Obzvlášť silnou stránkou firmy je rozvinutá ponuka elektrických áut. V Nemecku, ktoré je kľúčovým trhom pre Stellantis, mala značka BYD ešte nedávno 26 predajcov. Dnes ich počet prekročil 50 a cieľom je 120 salónov do konca roka 2025.
Tento proces navyše nie je dielom náhody. Riadia ho ľudia, ktorí dokonale poznajú Stellantis „zvnútra“ – Maria Grazia Davino, súčasná výkonná riaditeľka BYD Europe, a Lars Bialkowski, šéf BYD Germany. Obaja predtým zastávali vysoké funkcie v štruktúrach Stellantisu, čo im umožňuje efektívne budovať stratégie zamerané na slabiny bývalého zamestnávateľa.

Foto: youtube.com/@carshowtv9197
Líška v kuríne: Strategická chyba Stellantisu
Z pohľadu Stellantisu je prítomnosť BYD v salónoch jeho predajcov ako „líška vpustená do kurína“. Čínska značka, ktorá ešte nedávno bojovala s nedostatkom známosti a dôvery na Západe, dnes využíva pozíciu vybudovanú známymi európskymi a americkými značkami. Zákazník, ktorý vstúpi do salónu Jeepu alebo Fiatu, má teraz možnosť vidieť aj elektrické modely BYD – často lacnejšie a lepšie prispôsobené novým reguláciám.
Odborníci zdôrazňujú, že ide o vážnu strategickú chybu Stellantisu. Firma namiesto toho, aby si upevnila vzťahy s obchodnými partnermi, v praxi umožnila konkurentovi prístup k hotovej predajnej sieti. Výsledok? BYD získava dôveru a známosť, zatiaľ čo Stellantis postupne stráca kontrolu nad vlastným distribučným kanálom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Toto je nový motor pre Daciu a Renault! Sľubuje spoľahlivosť, no experti majú jednu veľkú obavu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.