06.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Natallia Ploskaya).
Technologická revolúcia v automobilovom svete naberá na obrátkach a zdá sa, že manuálne prevodovky sa stávajú minulosťou. Údaje z európskych aj amerických trhov ukazujú drastický pokles počtu áut s manuálnou prevodovkou, čo potvrdzuje ich pomalý, no nezvratný odchod do histórie v prospech pohodlnejších „automatov“.

Foto: shutterstock.com/Natallia Ploskaya
V roku 2001 bolo neuveriteľných 91 % áut zaregistrovaných na piatich najväčších európskych trhoch – v Nemecku, Veľkej Británii, Francúzsku, Taliansku a Španielsku – vybavených manuálnou prevodovkou. Dokonca aj prémiové značky sa spoliehali na toto riešenie. Popularita „manuálov“ vyplývala z technologických obmedzení tej doby a vysokých nákladov na výrobu automatických prevodoviek, ktoré boli vnímané ako luxusný doplnok.
Výrobcom sa manuálne prevodovky čoraz menej oplácajú
„Podobne ako v prípade airbagov, technologický pokrok a jeho postupné zavádzanie výrazne znížili náklady a ceny automatických prevodoviek,“ poznamenal expert. Súčasné potreby, ako je rastúca hustota premávky v mestách a rýchle tempo života vodičov, spôsobili, že automatické prevodovky sa stali praktickejšie, žiadanejšie a prestali byť vnímané ako luxusný tovar, ale skôr ako štandard.
Už ani v Európe nechceme manuály. V USA sú mŕtve
V súčasnosti tvoria autá s manuálnou prevodovkou iba 29 % registrácií na piatich kľúčových európskych trhoch. Zmena preferencií je najvýraznejšia v segmente prémiových značiek. Ešte v roku 2001 malo len 31 % prémiových áut automatickú prevodovku. V roku 2024 ich podiel dosiahol až 97 %. Podobný trend pozorujeme aj pri bežných značkách – z 5 % v roku 2001 sa ich podiel zvýšil na 63 % v minulom roku.
Najvýraznejšiu zmenu zaznamenalo Taliansko, kde podiel manuálnych prevodoviek klesol z 98 % v roku 2001 na 48 % v roku 2024. Najviac sa však od tohto typu prevodovky odvrátilo Nemecko – v minulom roku sa nachádzala len v 18 % nových áut.
Spojené štáty sú už desaťročia lídrom na trhu s automatickými prevodovkami. V roku 2001 malo 72 % nových osobných áut v USA automatickú prevodovku. Súčasné údaje sú však šokujúce – v minulom roku sa manuálne prevodovky nachádzali len v 0,8 % predaných vozidiel v USA.

Foto: shutterstock.com/Reshetnikov_art
Kedysi boli automaty v športových autách zlé. Dnes už nie sú
Hoci športové autá stále ponúkajú manuálne prevodovky, výrobcovia vidia, že manuálne prevodovky už nemajú dlhú budúcnosť. Na začiatku 21. storočia zákazníci športových áut preferovali manuálne prevodovky, lebo automatické prevodovky reagovali pomaly – ručné radenie zrýchľovalo preradenie. S príchodom viacspojkových prevodoviek sa športové autá stali rýchlejšími práve s automatickými prevodovkami. Zmysel používania manuálnych prevodoviek je dnes už len v snahe o lepší zážitok z jazdy a dá sa povedať, že ide o istý druh výstrelku.
Mnohí výrobcovia sa už otvorene sťahujú z používania „manuálov“, aby znížili náklady. Volkswagen a celá skupina VAG prakticky neponúka vo svojich autách manuálne prevodovky (dostupné sú len v najmenších modeloch). Navyše, elektromobily tiež nevyžadujú zmenu prevodových stupňov, čo pre používateľa predstavuje typický „automat“.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zlodeji majú nový hit: Tento diel z vášho auta ukradnú za pár sekúnd a zarobia stovky!
Revolúcia z Rumunska: Renault a Geely predstavili prvý motor na svete s priamym vstrekovaním LPG!
Časovaná bomba v tisíckach Audi: Drahá súčiastka zlyháva, hrozí aj strata STK!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.