13.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ChameleonsEye).
Hoci sa to z dnešného pohľadu zdá byť veľmi nepravdepodobné, podľa zástupcu šéfa analytickej spoločnosti Gartner bude výroba elektromobilov už v roku 2027 lacnejšia ako výroba automobilov so spaľovacím motorom. Po tejto zmene by mala nasledovať zmena cien, s ktorými sa potenciálni zákazníci stretávajú v showroomoch.
![](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2024/03/shutterstock_1155633115.jpg)
Foto: shutterstock.com/ChameleonsEye
Podľa Pedra Pacheca, ktorého cituje Automotive News Europe, sa očakáva, že k tejto epochálnej zmene prispejú nové výrobné techniky vozidiel, ako aj nižšie ceny trakčných batérií. Koniec koncov, v súčasnosti tvoria podstatnú časť nákladov, ktoré znáša výrobca. Podľa odborníka z týchto dvoch kategórií budú náklady na výrobu vozidiel klesať rýchlejšie.
Očakáva sa, že zmenu prinesie popularizácia metódy, ktorá spočíva v okamžitom odliatí veľkých častí budúceho automobilu. Týmto spôsobom je možné ušetriť na zváraní a použití ďalších zvarov, ktoré spájajú jednotlivé diely. Podľa odborníka bola priekopníkom v tejto oblasti Tesla, od ktorej sa pravdepodobne nedočkáme spaľovacích automobilov. Podľa Pecheca môže tento spôsob výroby znížiť cenu automobilu až o 20 percent.
Ochladeniu trhu s elektromobilmi
V Európe, ale aj v USA došlo v poslednom čase k ochladeniu trhu s elektromobilmi. Mnohé naznačuje, že zákazníci jednoducho čakajú na nové modely s nižšou cenou ako doteraz. Tu môže byť dôležité nielen postupné znižovanie cien batérií, ale aj to, že jednotliví výrobcovia predstavujú čoraz viac platforiem určených výlučne pre elektromobily – s plochou podlahou a menším priestorom pre pohonnú jednotku.
Napokon na scénu vstupuje otázka konkurencie medzi širšími západnými značkami a značkami z Číny. To si vynúti úpravu cien. Tu si podľa analytika relatívne mladé spoločnosti ako BYD alebo Tesla môžu dovoliť väčšie zníženie cien, pretože ich náklady sú nižšie ako náklady značiek zaťažených dlhou históriou.
![](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2024/03/Byd.png)
Foto: youtube.com/@SDADanCars
Podľa experta spoločnosti Gartner nás čaká ďalší rast predaja elektromobilov. A to až do takej miery, že podľa experta bude do roku 2030 polovica áut predávaných v Európe elektrických. Trh prejde do režimu prežitia najsilnejšieho. Vyhrajú tí, ktorí budú schopní ponúknuť lacnejšie autá ako konkurencia. Menšie spoločnosti, ktoré sa snažia nájsť si miesto na trhu, budú v ťažkej situácii. Nio vykazuje značné straty, Polestar čelí nižším cenám akcií a Lucid musel znížiť svoju prognózu výroby na rok 2024 až o 90 %.
Ako uviedol Pecheco, 15 % spoločností, ktoré vznikli v poslednom desaťročí, zlyhá. Európa potrebuje elektromobily, ktoré budú konkurencieschopné bez štátnych dotácií. Nie všetci výrobcovia takéto zmeny prežijú.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Stellantis investuje miliardy do spaľovacích motorov. Je tu jedno „ale“
Európska únia mení svoj postoj k nafte. „Sme otvorení všetkým technológiám.“