13.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jovan M).
Filter pevných častíc, známy ako DPF, je strašiakom mnohých majiteľov dieselových áut. Skôr či neskôr sa prihlási o slovo a jeho ignorovanie môže viesť k fatálnym a extrémne drahým opravám. Ak jazdíte často v meste, zbystrite pozornosť! Účet za opravu sa môže vyšplhať na stovky eur a vy sa takýmto problémom môžete pritom elegantne vyhnúť.

Foto: shutterstock.com/Jovan M
Čo je DPF a prečo sa upcháva?
Filter pevných častíc, alebo DPF, je kľúčovou súčasťou každého moderného dieselového motora. Jeho hlavnou úlohou je zachytávať sadze z výfukových plynov, aby sa nedostávali do ovzdušia. Problém však nastáva, keď sa filter týmito sadzami zaplní. Aby sa vyčistil, potrebuje dosiahnuť vysokú teplotu, približne 550 °C, pri ktorej sa sadze jednoducho spália. A tu je kameň úrazu, najmä pre mestských vodičov.
Krátke trasy po meste motoru neumožňujú poriadne sa zohriať. Teplota spalín sa v takýchto podmienkach pohybuje len okolo 200-300 °C, čo na spálenie sadzí ani zďaleka nestačí. Naopak, časté zastavovanie, rozbiehanie a jazda na nízkych otáčkach produkciu sadzí ešte zvyšujú. Výsledkom je, že DPF filter sa môže nebezpečne zapchať už po 30-40 tisíc kilometroch.
Ako spoznať, že sa blíži katastrofa?
Prvé príznaky blížiaceho sa problému sú často nenápadné. Auto môže strácať dynamiku a spotreba paliva mierne stúpne. Mnohí vodiči to pripisujú bežnému opotrebovaniu. Časom sa však objavia jasnejšie signály. Z výfuku sa pri silnejšom pridaní plynu môže valiť mastný dym, v kabíne môžete cítiť zápach spáleniny alebo sa objavia problémy so štartovaním zohriateho motora.
Posledným varovaním je oranžová kontrolka DPF na palubnej doske. Tá signalizuje, že systém sa pokúsil o automatickú regeneráciu, no neúspešne. V tomto momente máte dve možnosti: okamžite vyraziť na dlhšiu trasu a filter „vypáliť“ alebo zamieriť do servisu.
Zlaté pravidlo regenerácie: Ako na to?
Aby ste filter úspešne vyčistili počas jazdy, mali by ste dodržať takzvané pravidlo 20-2500. Je to jednoduché. Potrebujete aspoň 20 minút udržiavať otáčky motora v rozmedzí 2000-2500 za minútu. V praxi to znamená ísť niekoľko minút rýchlosťou aspoň 60 km/h, ideálne však medzi 90-120 km/h na piatom či šiestom prevodovom stupni.

Foto: shutterstock.com/Samo451
Pred začatím procesu sa uistite, že máte v nádrži aspoň štvrtinu paliva a motor je zohriaty na prevádzkovú teplotu. Počas regenerácie totiž spotreba dočasne stúpne. Dôležité je proces neprerušovať a nevypínať motor! Ak sa blížite do cieľa, radšej si cestu predĺžte o kúsok po obchvate alebo diaľnici. Pokusy o vypaľovanie filtra na mieste, túrovaním motora, sú neúčinné a hrozí pri nich prehriatie turbodúchadla.
Ako často to treba robiť?
Frekvencia regenerácie závisí od vášho štýlu jazdy. Ak auto používate hlavne v meste, odporúča sa proces opakovať aspoň raz týždenne. Pri extrémne krátkych trasách pod päť kilometrov to môže byť potrebné aj každých 4-5 dní. Naopak, vodiči, ktorí pravidelne jazdia dlhé trasy po diaľniciach, sa týmto problémom takmer nemusia zaoberať, pretože filter sa im regeneruje automaticky a priebežne.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Na TOTO čakal každý šofér! Cupra prináša technológiu z bojových stíhačiek
Vajíčko na čelnom skle? Pozor, je to pasca! Za žiadnych okolností nevystupujte z auta
Pravidlo pravej ruky: Smrtiaci omyl, ktorý robí takmer každý vodič. Pozor na túto situáciu!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.