15.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Richard Semik)
Parný rušeň Albatros s výkonom 2700 koní, maximálnou rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu a hmotnosťou takmer 200 ton patrí medzi najvýznamnejšie technické pamiatky československej železničnej histórie. Z pôvodných 15 vyrobených kusov sa do dnešných dní zachovali len tri, pričom iba jeden je aktuálne prevádzkyschopný. Vďaka nadšencom z klubu Albatros sa tento železničný klenot po rokoch opäť vrátil na koľajnice. Symbolicky svoju prvú jazdu po renovácii absolvoval na Mikuláša.

Foto: shutterstock.com/Michaela Jilkova
Technický zázrak svojej doby
Parný rušeň Albatros predstavoval v 50. rokoch minulého storočia vrchol československej strojárenskej výroby. Impozantné parametre hovoria za všetko – výkon 2700 koní, maximálna rýchlosť 120 kilometrov za hodinu a hmotnosť takmer 200 ton. Na svoju dobu išlo o mimoriadne moderný stroj vybavený pokročilými technológiami, ako napríklad šnekovým dopravníkom na uhlie, ktorý fungoval na podobnom princípe ako domáci mlynček na mäso. V celom Československu vyrobili len 15 kusov tohto výnimočného rušňa, čo z neho robí skutočnú raritu.
Od návrhu k realizácii za rekordný čas
Jedným z najpozoruhodnejších faktov o rušni Albatros je rýchlosť, s akou bol navrhnutý a vyrobený. Všetkých 15 kusov bolo vyprojektovaných a vyrobených v priebehu jedného roka, čo je podľa dnešných štandardov takmer nepredstaviteľné. Oficiálne bol prvý rušeň odovzdaný do prevádzky symbolicky na Štedrý deň 24. decembra 1954, čo z neho urobilo akýsi vianočný darček pre československé železnice. Tento fakt svedčí o mimoriadnych schopnostiach vtedajších konštruktérov a výrobných kapacitách československého priemyslu.
Dôvod vzniku a prevádzka
Zaujímavosťou je, že rušeň Albatros vznikol paradoxne vďaka meškajúcej elektrifikácii železničných tratí. Pôvodne mal byť nasadený len dočasne, kým sa dokončí elektrifikácia hlavných tratí. Rušne Albatros jazdili predovšetkým na trase medzi Prahou a Bratislavou, neskôr, keď sa táto trať elektrifikovala, boli presunuté na trať do Žiliny. Najväčší kus práce však tieto stroje odviedli na trati Štúrovo – Bratislava – Praha, kde dosahovali neuveriteľné 900-kilometrové denné obraty. Tieto čísla svedčia o mimoriadnej spoľahlivosti a výdrži týchto strojov.

Foto: shutterstock.com/Miroslav Kresac
Koniec prevádzky a záchrana
Prevádzku rušňov Albatros ukončili v 70. rokoch minulého storočia, keď ich nahradili modernejšie elektrické a dieselové rušne. Väčšina z nich skončila v šrote, no vďaka nadšencom sa podarilo zachrániť tri kusy. V súčasnosti sa o záchranu posledného prevádzkyschopného Albatrosa stará rovnomenný klub, ktorého členovia venovali všetok svoj voľný čas obnove tohto technického skvostu. Ako sami hovoria:
„Ten Albatros bol vytipovaný ako mašina, ktorá má budúcnosť, a nie v šrote.“
Náročná rekonštrukcia
Členovia klubu Albatros pracovali na obnove rušňa 3 roky. Rekonštrukcia takéhoto komplexného stroja vyžadovala mimoriadne úsilie, špecifické znalosti, zručnosti a množstvo času. „Jednoducho to vyžaduje náročnú prácu, chce to celého človeka a hlavne to tvorí súčasť života,“ hovorí jeden z členov klubu. „Ráno okolo 9. sa ideme prezliecť monterky, povie sa, čo sa ide robiť, a to sa robí celý deň, pokiaľ sa neskončí.“
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Superrýchle vlaky po celom svete. V ktorých krajinách premávajú a akou rýchlosťou?
Superrýchle vlaky bez rušňovodičov? V Japonsku už čoskoro
Elektrický vlak Tesla je v prevádzke
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.