04.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/khunkornStudio).
Nová štúdia spochybňuje účinnosť filtrov častíc v moderných benzínových autách a dokazuje, že sú znečisťujúcejšie, než sa predpokladalo. Nemecký výskum odhalil, že emisie z benzínových motorov Euro 6d sa po kontakte so slnečným svetlom stávajú oveľa toxickejšími a poškodzujú ľudské DNA. Výsledky môžu zmeniť pohľad na ekologickosť moderných vozidiel.

Foto: shutterstock.com/khunkornStudio
Dieselgate sa môže opakovať pri benzínových motoroch
V posledných rokoch sa kritika zameriavala na dieselové motory, najmä po škandále Volkswagen, ktorý odhalila EPA v roku 2015, známom aj ako Dieselgate. Teraz nová správa hovorí, že benzínové autá Euro 6d môžu byť horšie, než sa predpokladalo. „Nespozoroval sa žiadny rozdiel s vozidlom Euro 5“ – je jedným zo záverov štúdie, ktorú vypracovalo nemecké výskumné centrum Helmholtz Munich spolu s Univerzitou v Rostocku a publikovali na portáli Science Advances.
Tento výskum upozorňuje na skutočné znečistenie moderných benzínových motorov. Konkrétne spochybňuje účinnosť filtrov častíc, ktoré povinne vybavujú vozidlá od normy Euro 6d, platnej dodnes. Okrem toho varuje, že emisie moderných benzínových áut môžu byť oveľa škodlivejšie po uvoľnení do atmosféry.
Plyny sa stávajú toxickejšími po výstupe z výfuku
Výskum nemeckého centra sa zameral na benzínové auto vybavené filtrom častíc, technológiu, ktorá sa už používala v dieselových vozidlách od Euro 5 na zníženie emisií zo spaľovania a od Euro 6d aj v benzínových. Na vypracovanie autori kombinovali simulácie skutočných atmosférických podmienok s priamym vystavením ľudských pľúcnych buniek, aby dosiahli reprezentatívnejšie výsledky vonkajšieho sveta. Testy odhalili, že čerstvo emitované výfukové plyny nepreukázali zistiteľné cytotoxické účinky na modely ľudských pľúcnych buniek. Následne však dokázali, že keď sa tieto plyny vystavujú slnečnému svetlu a oxidantom vzduchu, prechádzajú procesom fotochemického starnutia, ktorý vytvára zlúčeniny oveľa toxickejšie a škodlivejšie pre zdravie než pôvodné.
To znamená, že plyny nie sú škodlivé pri spaľovaní, ale v procese fotochemického starnutia sa transformujú a spôsobujú poškodenie DNA a oxidačný stres. Štúdia podrobne opisuje, že „zostarnuté emisie spôsobili značné poškodenie DNA a oxidačný stres v rakovinových alveolárnych epitelových bunkách aj normálnych bronchiálnych epitelových bunkách“. „Táto toxicita sa nespájala len s novo vytvorenými časticami, ale aj s prchavými okysličenými zlúčeninami, ako sú karbonyly, vytvorené počas ich pobytu v atmosfére,“ dodáva. Tento objav mení celé chápanie environmentálneho dopadu moderných benzínových vozidiel.
Žiadny rozdiel medzi Euro 6d a Euro 5
Na druhej strane štúdia zdôrazňuje, že „emisie moderných benzínových vozidiel, ktoré spĺňajú súčasnú európsku normu výfukových emisií Euro 6d, stále vedú k tvorbe SOA [sekundárneho organického aerosólu], ktorý prekračuje úrovne POA [primárnych organických aerosólov]“. Okrem toho „nepozoroval sa žiadny zjavný rozdiel v tvorbe SOA medzi ľahkým benzínovým vozidlom EURO 5 vybaveným GPF (filtrami častíc benzínu) a benzínovým automobilom EURO 6b bez GPF“. „Preto implementácia noriem výfukových emisií má len čiastočný úspech v potláčaní PM 2,5 (jemných vdýchateľných častíc) z benzínových vozidiel, berúc do úvahy ich kombinovaný primárny a sekundárny pôvod,“ uzatvára. Tieto zistenia spochybňujú celú filozofiu súčasných emisných noriem a ich skutočnú účinnosť pri ochrane životného prostredia.

Foto: youtube.com/@HonestMechanicChannel
Normy merajú len emisie po spaľovaní
Súčasné normy merajú emisie produkované bezprostredne po spaľovaní, ale nie to, ako sa správajú, keď vychádzajú z výfuku. A to je problém, pretože filtrované emisie zostávajú toxické pri vystavení slnečnému svetlu. V tomto zmysle výskum poukazuje na to, že „nedávno sa sekundárny organický aerosól (SOA) spájal so zvýšeným rizikom smrti na kardiorespiračnéj choroby v Spojených štátoch“. A pokračuje: „Je známe, že benzínové vozidlá sú hlavnými zdrojmi tvorby SOA v mestských oblastiach, ktorú dominuje atmosférická oxidácia aromatických VOC emitovaných ako nespálené palivo alebo vytvorené v procese spaľovania“. Pokiaľ vieme, zdôrazňujú výskumníci, „toto je prvá štúdia, ktorá dokazuje toxicitu fotochemicky zostarnutých výfukových emisií benzínového auta EURO 6d s GPF, používajúc metodológiu, ktorá napodobňuje realistické podmienky vystavenia.“
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy
Odporúčané články:
Zips: Prečo by ste mali využívať oba pruhy až po miesto zúženia?
Prečo sa v elektromobiloch robí ľuďom nevoľno? Vedci odhalili prekvapivé dôvody
Prečo vodiči parkujú s vytočenými kolesami? Je to šikovný trik
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.