Správy, Testy, Zaujímavosti,

Šokujúca štúdia: Benzínové autá Euro 6d sú rovnako škodlivé ako staršie modely bez filtrov

04.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/khunkornStudio). Nová štúdia spochybňuje účinnosť filtrov častíc v moderných benzínových autách a dokazuje, že sú znečisťujúcejšie, než sa predpokladalo. Nemecký výskum odhalil, že emisie z...

04.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/khunkornStudio).

Nová štúdia spochybňuje účinnosť filtrov častíc v moderných benzínových autách a dokazuje, že sú znečisťujúcejšie, než sa predpokladalo. Nemecký výskum odhalil, že emisie z benzínových motorov Euro 6d sa po kontakte so slnečným svetlom stávajú oveľa toxickejšími a poškodzujú ľudské DNA. Výsledky môžu zmeniť pohľad na ekologickosť moderných vozidiel.

Autá a dym
Šokujúca štúdia: Benzínové autá Euro 6d sú rovnako škodlivé ako staršie modely bez filtrov.
Foto: shutterstock.com/khunkornStudio

Dieselgate sa môže opakovať pri benzínových motoroch

V posledných rokoch sa kritika zameriavala na dieselové motory, najmä po škandále Volkswagen, ktorý odhalila EPA v roku 2015, známom aj ako Dieselgate. Teraz nová správa hovorí, že benzínové autá Euro 6d môžu byť horšie, než sa predpokladalo. „Nespozoroval sa žiadny rozdiel s vozidlom Euro 5“ – je jedným zo záverov štúdie, ktorú vypracovalo nemecké výskumné centrum Helmholtz Munich spolu s Univerzitou v Rostocku a publikovali na portáli Science Advances.

Tento výskum upozorňuje na skutočné znečistenie moderných benzínových motorov. Konkrétne spochybňuje účinnosť filtrov častíc, ktoré povinne vybavujú vozidlá od normy Euro 6d, platnej dodnes. Okrem toho varuje, že emisie moderných benzínových áut môžu byť oveľa škodlivejšie po uvoľnení do atmosféry.

Plyny sa stávajú toxickejšími po výstupe z výfuku

Výskum nemeckého centra sa zameral na benzínové auto vybavené filtrom častíc, technológiu, ktorá sa už používala v dieselových vozidlách od Euro 5 na zníženie emisií zo spaľovania a od Euro 6d aj v benzínových. Na vypracovanie autori kombinovali simulácie skutočných atmosférických podmienok s priamym vystavením ľudských pľúcnych buniek, aby dosiahli reprezentatívnejšie výsledky vonkajšieho sveta. Testy odhalili, že čerstvo emitované výfukové plyny nepreukázali zistiteľné cytotoxické účinky na modely ľudských pľúcnych buniek. Následne však dokázali, že keď sa tieto plyny vystavujú slnečnému svetlu a oxidantom vzduchu, prechádzajú procesom fotochemického starnutia, ktorý vytvára zlúčeniny oveľa toxickejšie a škodlivejšie pre zdravie než pôvodné.

To znamená, že plyny nie sú škodlivé pri spaľovaní, ale v procese fotochemického starnutia sa transformujú a spôsobujú poškodenie DNA a oxidačný stres. Štúdia podrobne opisuje, že „zostarnuté emisie spôsobili značné poškodenie DNA a oxidačný stres v rakovinových alveolárnych epitelových bunkách aj normálnych bronchiálnych epitelových bunkách“. „Táto toxicita sa nespájala len s novo vytvorenými časticami, ale aj s prchavými okysličenými zlúčeninami, ako sú karbonyly, vytvorené počas ich pobytu v atmosfére,“ dodáva. Tento objav mení celé chápanie environmentálneho dopadu moderných benzínových vozidiel.

Žiadny rozdiel medzi Euro 6d a Euro 5

Na druhej strane štúdia zdôrazňuje, že „emisie moderných benzínových vozidiel, ktoré spĺňajú súčasnú európsku normu výfukových emisií Euro 6d, stále vedú k tvorbe SOA [sekundárneho organického aerosólu], ktorý prekračuje úrovne POA [primárnych organických aerosólov]“. Okrem toho „nepozoroval sa žiadny zjavný rozdiel v tvorbe SOA medzi ľahkým benzínovým vozidlom EURO 5 vybaveným GPF (filtrami častíc benzínu) a benzínovým automobilom EURO 6b bez GPF“. „Preto implementácia noriem výfukových emisií má len čiastočný úspech v potláčaní PM 2,5 (jemných vdýchateľných častíc) z benzínových vozidiel, berúc do úvahy ich kombinovaný primárny a sekundárny pôvod,“ uzatvára. Tieto zistenia spochybňujú celú filozofiu súčasných emisných noriem a ich skutočnú účinnosť pri ochrane životného prostredia.

Dym vychádza z výfuku auta
Nemecká štúdia odhalila, že filtre častíc v moderných benzínových autách Euro 6d neprinášajú žiadne zlepšenie oproti starším modelom Euro 5 bez týchto filtrov.
Foto: youtube.com/@HonestMechanicChannel

Normy merajú len emisie po spaľovaní

Súčasné normy merajú emisie produkované bezprostredne po spaľovaní, ale nie to, ako sa správajú, keď vychádzajú z výfuku. A to je problém, pretože filtrované emisie zostávajú toxické pri vystavení slnečnému svetlu. V tomto zmysle výskum poukazuje na to, že „nedávno sa sekundárny organický aerosól (SOA) spájal so zvýšeným rizikom smrti na kardiorespiračnéj choroby v Spojených štátoch“. A pokračuje: „Je známe, že benzínové vozidlá sú hlavnými zdrojmi tvorby SOA v mestských oblastiach, ktorú dominuje atmosférická oxidácia aromatických VOC emitovaných ako nespálené palivo alebo vytvorené v procese spaľovania“. Pokiaľ vieme, zdôrazňujú výskumníci, „toto je prvá štúdia, ktorá dokazuje toxicitu fotochemicky zostarnutých výfukových emisií benzínového auta EURO 6d s GPF, používajúc metodológiu, ktorá napodobňuje realistické podmienky vystavenia.“

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ovplyvnia vás tieto zistenia pri kúpe nového auta?

Redakcia Auto trendy

Odporúčané články:

Zips: Prečo by ste mali využívať oba pruhy až po miesto zúženia?

Prečo sa v elektromobiloch robí ľuďom nevoľno? Vedci odhalili prekvapivé dôvody

Prečo vodiči parkujú s vytočenými kolesami? Je to šikovný trik


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Digitálny vodičský preukaz prichádza: Slováci budú môcť jazdiť s preukazom v telefóne do roku 2030

04.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Sadi-Santos). Európska únia schválila rozsiahle opatrenia digitalizácie, ktoré zahŕňajú aj zavedenie digitálneho vodičského preukazu. Tento dokument bude dostupný v elektronickej…

Fiat Grande Panda ako prvé auto na svete používa recyklovaný materiál z obalov nápojov

04.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything). Taliansky výrobca Fiat predstavil revolučnú inováciu v oblasti udržateľnosti. Nový model Grande Panda je prvým automobilom na svete, ktorý…

Aký typ vodiča si? Rýchly psychotest odhalí tvoju pravú povahu za volantom

04.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Akým typom vodiča si? Nejde o znalosť predpisov, počet pokút na konte ani to, koľkokrát si parkoval "na…

Záchrana pred horúčavami: Omotaj kartón týmto a zanes do auta. Vo vnútri bude chladnejšie

04.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DimaBerlin) Predpoveď počasia nezanecháva pochybnosti. Do našej krajiny sa blíži vlna horúčav, preto sa oplatí predchádzať nielen prehrievaniu bytu, ale…

Hrozí zatvorenie továrni so spaľovacími motormi a prepúšťanie

04.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SkyNews). Automobilový koncern Stellantis môže čeliť pokutám až do výšky 2,5 miliardy eur, ak nedosiahne nové emisné limity stanovené Európskou…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov