Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Prečo „riedky“ olej nie je horší? Mýty o hustote motorových olejov

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Evan LorneNew Africa) Mnoho vodičov si myslí, že hustejší motorový olej je lepší pre motor. Tento mýtus môže stáť tisíce eur za opravy. Moderné...

12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Evan LorneNew Africa)

Mnoho vodičov si myslí, že hustejší motorový olej je lepší pre motor. Tento mýtus môže stáť tisíce eur za opravy. Moderné oleje s nižšou hustotou sú výsledkom pokročilého výskumu a presne zodpovedajú potrebám súčasných motorov. Svojvoľná zmena triedy hustoty môže vážne poškodiť motor a skrátiť jeho životnosť. Experti varujú pred experimentovaním s olejmi bez odborných znalostí.

Nalievanie oleja
Prečo „riedky“ olej nie je horší? Mýty o hustote motorových olejov.
Foto: shutterstock.com/Evan LorneNew Africa

Hustejší neznamená lepší

V internetových diskusiách stále koluje nebezpečný mýtus, že výmena oleja za „hustejší“ zlepší prácu motora. Niektorí vodiči tvrdia, že takáto zmena motor utíši a zníži spotrebu oleja. Táto predstava je však úplne mylná a môže viesť k vážnym problémom. Experimentovanie s motorovým olejom nie je síce zakázané, ale odborníci zdôrazňujú, že takéto zmeny môžu motor vážne poškodiť a urýchliť jeho opotrebenie. Mnoho vodičov sa nechá oklamať prvotným dojmom, že hustejší olej vyzerá „kvalitnejšie“. V skutočnosti však moderné motory vyžadujú presne definované parametre oleja, ktoré sú výsledkom rokov výskumu a testovania. Svojvoľné zmeny môžu narušiť jemnú rovnováhu, na ktorej je motor navrhnutý.

Rozdiel medzi hustotou a viskozitou

V bežnej reči sa hustota často mýli s viskozitou, hoci ide o úplne odlišné parametre. Hustota určuje hmotnosť kvapaliny na jednotku objemu, zatiaľ čo viskozita meria odpor, ktorý kvapalina kladie pri tečení. Zástancovia „hustejších“ olejov často vychádzajú z dojmu, že riedky olej pri izbovej teplote „pripomína vodu“. Motory však nepracujú v takýchto podmienkach a moderné oleje sú navrhnuté tak, aby účinne chránili motor pri nízkych aj vysokých teplotách. Teplotná charakteristika oleja je kľúčová – olej musí byť dostatočne riedky na studeno pre ľahký štart, ale zároveň dostatočne viskózny pri prevádzkovej teplote. Moderné syntetické oleje dosahujú tieto vlastnosti vďaka pokročilým aditivám a základovým olejom, nie len vďaka hustote.

Prečo fungujú moderné oleje s nižšou hustotou

Súčasné motorové oleje s nižšou hustotou, ako 0W-20 alebo 0W-30, sú výsledkom úzkej spolupráce výrobcov olejov a motorov. Tieto oleje výrobcovia vyvíjajú podľa prísnych požiadaviek a homologácia výrobcu na obale potvrdzuje, že nielen trieda hustoty, ale aj celá receptúra vrátane zloženia aditív zodpovedá konkrétnemu motoru. Nejde len o hustotu – celé chemické zloženie, ušľachtiľujúce prísady a charakteristika maziva sa prispôsobujú konkrétnej konštrukcii motora. Svojvoľná zmena na iný olej, aj s „podobnou“ hustotou, môže viesť k vážnym poruchám. Moderné oleje obsahujú detergenty, disperzanty, antioxidanty a ďalšie prísady, pričom výrobcovia musia tieto látky presne vyvážiť pre optimálnu funkciu motora.

Riziká svojvoľnej zmeny oleja

Bohužiaľ, časť ľudí zabúda, že pri vyšších teplotách oleje menia svoje vlastnosti. Laboratórne testy ukazujú, že v najnovších, výkonných motoroch oleje s vyššou hustotou horšie chladí motor, čo zvyšuje teplotu niektorých komponentov ako sú piesty alebo ložiská turbodúchadla. Výmenou oleja za „hustejší“ môžete spôsobiť miestne prehrievanie motora. V extrémnych prípadoch môže dôjsť k vážnym mechanickým poškodeniam ako sú praskliny alebo zadretie častí motora. V moderných motoroch, ktoré sú viac tepelne zaťažené, je táto funkcia maziva obzvlášť dôležitá. Použitie oleja s nevhodnými parametrami môže tiež narušiť činnosť hydraulických kompenzátorov vôle ventilov, urýchliť opotrebenie reťaze rozvodu a zhoršiť chladenie komponentov motora.

nalievanie oleja do motora
Moderné riedke oleje poskytujú lepšiu ochranu ako staršie husté varianty.
Foto: shutterstock.com/Me dia

Kedy je možné zmeniť triedu hustoty

V niektorých prípadoch výrobca povoľuje použitie niekoľkých variantov hustoty, napríklad 0W-20, 0W-30 alebo 10W-30, pričom vždy uvádza konkrétne homologácie a požiadavky. Ak návod na obsluhu ponúka alternatívne možnosti a olej má príslušnú homologáciu, výmenu možno považovať za bezpečnú. V opačnom prípade je zmena triedy hustoty podľa vlastného uváženia rizikom, ktoré môže spôsobiť vážne poškodenia, aj keď sa ich následky neprejavia okamžite. Homologácia výrobcu nie je len formalita – je to záruka, že olej prešiel rozsiahlymi testami v reálnych podmienkach. Tieto testy zahŕňajú tisíce hodín prevádzky, extrémne teploty a zaťaženie, ktoré simulujú celý životný cyklus motora. Bez tejto záruky riskujete nielen poškodenie motora, ale aj stratu záruky od výrobcu vozidla.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Aký olej používate vo svojom aute?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Čudná značka „medúza“: Prečo sa Španieli smejú, keď ju turisti nechápu

Šokujúca zmena pre kamionistov: Bez angličtiny za volant v USA už nesadnú!

SUV čoskoro zakážu? Európa chystá tvrdý úder obľúbeným autám


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Budúcnosť horskej služby: Elektrické lietadlá namiesto vrtuľníkov

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jetsonaero) Záchranári v Poľsku otestujú Jetson ONE, osobné lietajúce vozidlo vertikálneho štartu. To nie je scenár rozprávky, ale reálny…

Apple chystá revolúciu v CarPlay. Nový dizajn a inteligentné widgety už na jeseň

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@iDeviceHelp) Apple oznámilo veľké zmeny v systéme CarPlay, ktoré prídu už na jeseň s aktualizáciou iOS 26. Nový vzhľad,…

Loď s 3000 autami horí už týždeň v oceáne. Za požiarom majú stáť elektromobily

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Seadog-News) Uplynie skutočne už týždeň od chvíle, keď loď s trochu ironickým menom Morning Midas, ktorá prepravovala viac ako…

Nainštalované externé senzory tlaku v pneumatikách: Potrebujete vyváženie?

13.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@serambimasstudios2593) Externé senzory tlaku v pneumatikách sú čoraz populárnejšie. Mnohí vodiči sa však pýtajú, či ich montáž ovplyvní vyváženie kolies.…

Sú čínske prevodovky presné kópie japonských alebo európskych? Expert odhaľuje pravdu

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@car_explor). Mnohé čínske prevodovky skutočne veľmi pripomínajú obdobu známych značiek. Ale často majú aj konštrukčné rozdiely - a aj…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov