10.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/liyuhan).
Ázijský gigant predal v roku 2024 neuveriteľných 31 miliónov áut, no znepokojujúca praktika s vozidlami s nulovými kilometrami môže celý trh poslať do špirály problémov.

Foto: shutterstock.com/liyuhan
Čínsky automobilový priemysel láme jeden rekord za druhým. Každý mesiac sa v krajine registruje nespočetné množstvo nových vozidiel a štatistiky predaja vyzerajú priam rozprávkovo. No za touto fasádou sa skrýva znepokojujúca realita, ktorú odborníci práve odhalili – masívne využívanie tzv. vozidiel s nulovými kilometrami, ktoré nikdy neboli skutočne používané, no predávajú sa ako jazdené.
Čo sa skutočne skrýva za čínskym automobilovým zázrakom?
Čína doslova zaplavila trh vozidlami, ktoré sa tvária ako jazdené, no v skutočnosti ide o nové autá, ktoré nikdy neboli riadne zaregistrované. Tento kontroverzný obchodný model vyvoláva čoraz väčšiu kritiku zo strany odborníkov.
Wei Jianjun, predseda spoločnosti Great Wall Motor, otvorene kritizuje túto situáciu, ktorá sa v Číne stáva bežnou praxou. „Enormné množstvo takzvaných jazdených áut s nulovými kilometrami výrazne skresľuje údaje o predaji,“ upozorňuje významný čínsky manažér.
Rafinovaná stratégia s obrovskými následkami
Prečo sa v Číne objavuje také podozrivo vysoké množstvo „jazdených“ áut s minimálnym nájazdom? Odpoveď je jednoduchá – ide o sofistikovaný trik na skrášlenie predajných štatistík.
Nové vozidlá sa zaregistrujú ako predané, často priamo predajcom alebo tretím stranám, a následne sa predávajú ako „jazdené“, aj keď majú minimálny alebo nulový nájazd. Táto praktika pomáha výrobcom dosiahnuť stanovené predajné ciele a zároveň umožňuje predajcom zbaviť sa nepredaných zásob za nižšie ceny.
Navyše, tieto „nulové kilometre“ umožňujú výrobcom využívať štátne dotácie a exportné politiky viazané na registráciu nových vozidiel. Trpia tým nielen spotrebitelia, ale aj celý globálny automobilový priemysel.
Rekordné predaje v tieni pochybných praktík
Kritika ohľadom vysokého počtu vozidiel s nulovými kilometrami prichádza práve v čase, keď predaje áut v ázijskom gigantovi neustále stúpajú. Národné zásoby vozidiel v Číne dosiahnu v apríli 2025 neuveriteľných 3,5 milióna kusov.
Odborníci z odvetvia tvrdia, že výrobcovia pracujú na menej ako 50% svojej kapacity, čo ich núti používať agresívne taktiky predaja. K tomu sa pridávajú intenzívne cenové vojny a nové exportné clá.
„Výsledkom je, že výrobcovia sa roky spoliehali na vládne dotácie. To vytvorilo dokonalé podmienky pre takéto netransparentné predajné stratégie,“ vysvetľuje expert na automobilový priemysel.

Foto: youtube.com/@Auto_4K
Čínske bestselery za zlomok pôvodnej ceny
Čína sa blíži k rekordným predajom áut s modelmi, ktorých cena je až o 30% nižšia ako odporúčaná maloobchodná cena výrobcu. Niektoré najpredávanejšie jazdené modely, ako napríklad BYD Qin L, zlacneli o 30% až 40% oproti pôvodnej cene.
Tento systém však prináša aj riziká pre spotrebiteľov. Záruky vozidiel zvyčajne začínajú plynúť v momente registrácie. Ak si kúpite auto s „nulovými kilometrami“, môžete prísť o niekoľko mesiacov záručnej doby bez toho, aby ste vozidlo vôbec používali.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Armáda Cybertruckov chátra na nelegálnom parkovisku v Detroite: Nikto ich nechce kúpiť
Nový Nissan N7 láme rekordy: 17 000 objednávok za jediný mesiac!
Príručná batožina do lietadla: Všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste sa vyhli drahým príplatkom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.