3.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jcwadventures).
Dramatický prepad výroby automobilov v Británii šokuje odborníkov. Za kolaps môžu Trumpove clá, brexit aj zmeny v správaní spotrebiteľov. Situácia je najhoršia od roku 1952.

Foto: youtube.com/@Jcwadventures
Automobilový priemysel zažíva mimoriadne turbulentné obdobie. Podľa najnovších štatistík sa britská výroba vozidiel prepadla na historické minimum, aké svet nevidel už viac ako sedem desaťročí. V apríli 2025 zišlo z výrobných liniek v Spojenom kráľovstve iba 59 203 automobilov, čo predstavuje pokles o 16 percent v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Čo stojí za týmto alarmujúcim vývojom?
Trumpove clá zasadili britským výrobcom tvrdý úder
Agresívna obchodná politika amerického prezidenta Donalda Trumpa výrazne zasiahla európskych výrobcov. Zavedenie 25-percentných ciel na oceľ, hliník a automobily drasticky skomplikovalo export do USA, ktoré predstavujú kľúčový trh pre mnohé britské značky.
Jaguar Land Rover teraz platí neuveriteľných 27,5 percenta cla na všetky vozidlá exportované do Spojených štátov, čo spoločnosť stojí „obrovské peniaze“. Hoci začiatkom mája došlo k uzavretiu dohody medzi Britániou a USA o znížení ciel na 10 percent (do limitu 100-tisíc vozidiel), odborníci sa zhodujú, že toto opatrenie prišlo príliš neskoro.
Brexit a elektromobilita pridávajú olej do ohňa
Situácia však nie je iba dôsledkom Trumpových ciel. Vystúpenie Británie z Európskej únie výrazne skomplikovalo obchodné vzťahy a colné procedúry. Mnohí výrobcovia musia teraz riešiť byrokratické prekážky, ktoré predtým neexistovali.
Zároveň dochádza k postupnému prechodu na výrobu elektrických vozidiel, čo si vyžaduje rozsiahle investície do prestavby výrobných závodov. Tento transformačný proces nevyhnutne znižuje produkčnú kapacitu v prechodnom období.
Giganti opúšťajú ostrov
Problémy britského automobilového priemyslu nie sú nové. V posledných rokoch zatvorili svoje továrne v Spojenom kráľovstve významní hráči ako Honda a Ford. Koncern Stellantis, ktorý vyrába značky Vauxhall, Citroen a Peugeot, už vlani varoval, že by mohol zastaviť produkciu v Británii kvôli neistote ohľadom vládnej politiky týkajúcej sa elektrických vozidiel.
Takto dramatický pokles výroby nebol zaznamenaný od roku 1952, keď sa v Británii vyrobilo len 53 517 vozidiel. Jedinou výnimkou bolo obdobie pandémie v roku 2020, keď došlo k úplnému zastaveniu výroby.

Foto: shutterstock.com/RSL_89
Spotrebitelia menia svoje preferencie
K poklesu výroby prispieva aj meniace sa správanie zákazníkov. Mnohí spotrebitelia odkladajú nákup nových vozidiel, zatiaľ čo iní sa čoraz častejšie obracajú na lacnejšiu konkurenciu z Číny. Dopyt po plne elektrických vozidlách (BEV) tiež nedosahuje očakávané hodnoty, čo ďalej komplikuje situáciu výrobcov.
Britský automobilový priemysel tak čelí dokonalej búrke: kombinácia geopolitických napätí, obchodných prekážok, technologickej transformácie a meniacich sa spotrebiteľských preferencií vytvára mimoriadne náročné podnikateľské prostredie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Farba auta prezrádza inteligenciu? Vedci odhalili, ktoré farby vyberajú menej inteligentní vodiči!
Nové, ale predsa ojazdené: Čínske automobilky odhaľujú šokujúci trik na zvýšenie predaja
Volkswagen sa púšťa do predaja klobás. Áno, ten Volkswagen
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.