27.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Shreyas Hirlekar).
Britská automobilka Lotus prekvapuje motoristickú verejnosť dramatickým obratom. Plánovaný koniec éry spaľovacích motorov sa odkladá a značka namiesto toho pripravuje poriadnu bombu v podobe nového osemvalca.

Foto: shutterstock.com/Shreyas Hirlekar
V čase, keď mnohé automobilky ohlasujú postupný prechod na elektromobily, sa Lotus rozhodol ísť proti prúdu. Pôvodný plán bol jasný – model Emira mal byť posledným autom značky so spaľovacím motorom. Realita trhu však prinútila Britov radikálne zmeniť svoje plány.
Prekvapivý obrat: Namiesto ústupu príde ešte väčší motor
Lotus Emira, ktorý mal pôvodne reprezentovať rozlúčku so spaľovacími motormi, bol doteraz dostupný s 3,5-litrovým šesťvalcom od Toyoty alebo dvojlitrovým štvorvalcom od AMG. Podľa pôvodných plánov mal šesťvalec postupne vypadnúť z ponuky a značka mala pokračovať len so štvorvalcovou verziou, než prejde kompletne na elektrický pohon.
Situácia sa však dramaticky zmenila. Namiesto očakávaného downsizingu sa Lotus chystá nahradiť šesťvalcový motor ešte výkonnejším osemvalcom! Takýto krok by bol prvým návratom motora V8 do modelu Lotus od roku 2004, kedy skončila výroba legendárneho modelu Esprit.
Americký trh a slabý záujem o elektromobily menia plány
Za týmto prekvapivým rozhodnutím stojí niekoľko kľúčových faktorov. V prvom rade je to obľúbenosť šesťvalcovej verzie Emiry v USA, kde Lotus predáva väčšinu svojich vozidiel. Problémom je však kompatibilita súčasného šesťvalca s pripravovanou emisnou normou Euro 7, čo by znamenalo, že by tento motor mohol byť dodávaný len na americký trh.
Ešte dôležitejším faktorom je však výrazne nižší záujem o elektrické modely Lotusu, než s akým počítali čínski majitelia značky. Bez radikálneho kroku by sa automobilka mohla čoskoro ocitnúť v existenčných problémoch.
Osemvalec od AMG? Otázky zostávajú
Šéf európskej divízie automobilky Matt Windle naznačil, že Lotus „má isté možnosti u súčasných dodávateľov motorov“. To otvára dvere špekuláciám, či by novým dodávateľom osemvalca mohla byť Toyota alebo skôr nemecké AMG, ktoré už teraz dodáva štvorvalce pre Emiru.
AMG má v tomto ohľade navrch aj preto, že už poskytuje osemvalcové motory britskej značke Aston Martin. Konštrukcia týchto motorov s úzkym rozstupom valcov by navyše mala dobre zapadnúť do priestoru určeného pre pohonnú jednotku v Emire.
Výzva pre manuálnu prevodovku
Ak by sa Lotus rozhodol pre osemvalec od AMG, bude musieť vyriešiť otázku vhodnej prevodovky. Nemecká značka už svoje vlastné vozidlá s manuálnym radením neponúka a krátka epizóda ručného radenia v Aston Martin Vantage sa stretla s kritikou.
Pre mnohých fanúšikov športových vozidiel je však práve manuálne radenie kľúčovým prvkom zážitku z jazdy. Lotus by preto mohol investovať do vývoja vlastnej manuálnej prevodovky, ktorá by dokázala zvládnuť výkon osemvalcového motora.

Foto: shutterstock.com/Alexandre Prevot
Trh diktuje podmienky, nie politika
Tento dramatický obrat Lotusu jasne ukazuje, ako silno dokáže trh ovplyvniť aj zdanlivo pevné plány výrobcov. Elektrifikácia, ktorá bola tlačená skôr politicky než dopytom zákazníkov, naráža na realitu – bez záujmu spotrebiteľov jednoducho nemôže fungovať.
Lotus tak nie je jediný, kto prehodnocuje svoje stratégie. Podobné kroky podnikajú aj ďalšie automobilky, ktoré nechcú ísť hlavou proti múru a počúvajú, čo skutočne chcú ich zákazníci.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová kapitola japonskej dominancie: Päť modelov, ktorými Toyota a Lexus ohromia svet
Číňania šokujú Európu! Nové elektrické auto za menej ako 20-tisíc už je tu
Japonský klenot na európskych cestách: Budúcnosť sedanov klope na dvere Európy
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.