13.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/nitpicker).
Nemecká automobilová pýcha sa otriasa v základoch. Krajina, ktorá desaťročia symbolizovala kvalitu a technologickú dokonalosť, stojí na križovatke. Šokujúca analýza odhalila, že výroba áut v Nemecku sa stáva ekonomicky neudržateľnou. Kým sa automobilky potia pod ťarchou nákladov, Slovensko a Česko sa môžu tešiť na potenciálny príliv investícií. Začína sa revolúcia v automobilovom priemysle, alebo smerujeme ku kolapsu?

Foto: shutterstock.com/nitpicker
Nemecký automobilový raj sa mení na finančné peklo
Predstavte si, dlhoročného zamestnanca Volkswagenu, ktorý si užíva šesťtýždňovú dovolenku na Kanárskych ostrovoch, pričom väčšinu nákladov hradí jeho zamestnávateľ. Neuveriteľné? Nie v Nemecku, kde štedrý sociálny systém a silné odbory vytvorili pre pracovníkov priam rozprávkové podmienky.
Volkswagen dlhé roky kompenzoval tieto výdavky masívnymi ziskami z čínskeho trhu. Situácia sa však dramaticky zmenila. Čínsky trh sa ochladil a koncern sa topí v problémoch. Generálny riaditeľ VW otvorene priznáva, že nemecké prevádzky balansujú na hrane rentability. Hoci bankrot nehrozí priamo, voľba je neúprosná – buď drastické škrty v personálnej oblasti, alebo presun výroby do lacnejších destinácií.
Šokujúce nákladové rozdiely: Nemecko vs. zvyšok sveta
Renomovaná poradenská spoločnosť Oliver Wyman priniesla alarmujúce zistenia. Podľa ich štúdie, ktorú detailne rozoberali aj v prestížnom Handelsblatte, personálne náklady na jedno vyrobené auto v Nemecku dosahujú astronomických 3 307 dolárov.
Pre porovnanie, v Maroku tie isté náklady predstavujú len 106 dolárov! Tento tridsaťjeden-násobný rozdiel v nákladoch na jediný aspekt výroby sa pri miliónových sériách násobí do závratných súm.
Slovensko a Česko ako zlatá stredná cesta
Analýza ukazuje, že cenový rozdiel medzi autom vyrobeným v Nemecku a Číne môže dosiahnuť až 7 800 dolárov – sumu, za ktorú ste si donedávna mohli kúpiť úplne nové auto nižšej triedy.
Slovensko a Česko sa v tomto porovnaní javia ako ideálny kompromis. Na Slovensku predstavujú mzdové náklady na jedno auto približne 830 dolárov, v Česku dokonca len 691 dolárov. Aj keby tieto čísla neboli absolútne presné, trend je jasný – presun výroby z Nemecka do strednej Európy by pre automobilky znamenal obrovské úspory pri zachovaní európskej kvality.

Foto: youtube.com/@KondorCars
Globálna perspektíva: USA ako nečakaný víťaz?
Prekvapivo, aj USA vychádzajú z tohto porovnania výhodnejšie než Nemecko. S personálnymi nákladmi 1 341 dolárov na vozidlo predstavujú menej než polovicu nemeckých výdavkov. Audi už zvažuje výstavbu novej továrne v Spojených štátoch, čím by vyriešilo dva problémy naraz – znížilo výrobné náklady a obišlo americké dovozné clá.
Táto situácia by mala slúžiť ako varovný signál pre celú Európsku úniu. Regulačné tlaky, vysoké ceny energií a surovín v kombinácii s deformovaným trhom práce spôsobujú, že malé európske auto dnes často stojí viac ako luxusný model z Číny. Ak sa súčasný trend nezmení, kríza neohrozí len nemecké automobilky, ale celý európsky automobilový priemysel.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tesla v službách Uber najazdila 290 000 km: Ako dopadla jej batéria?
Kúpa týchto áut je ako vyhodiť peniaze do kanála
Legenda ožíva: Motocykel Terminátora sa vracia v luxusnom limitovanom vydaní
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.