Správy, Zaujímavosti,

Nemecké automobilky v kríze: Hrozí exodus výroby na Východ?

13.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/nitpicker). Nemecká automobilová pýcha sa otriasa v základoch. Krajina, ktorá desaťročia symbolizovala kvalitu a technologickú dokonalosť, stojí na križovatke. Šokujúca analýza odhalila, že výroba áut...

13.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/nitpicker).

Nemecká automobilová pýcha sa otriasa v základoch. Krajina, ktorá desaťročia symbolizovala kvalitu a technologickú dokonalosť, stojí na križovatke. Šokujúca analýza odhalila, že výroba áut v Nemecku sa stáva ekonomicky neudržateľnou. Kým sa automobilky potia pod ťarchou nákladov, Slovensko a Česko sa môžu tešiť na potenciálny príliv investícií. Začína sa revolúcia v automobilovom priemysle, alebo smerujeme ku kolapsu?

Volkswagen budova
Nemecké automobilky v kríze: Hrozí exodus výroby na Východ?
Foto: shutterstock.com/nitpicker

Nemecký automobilový raj sa mení na finančné peklo

Predstavte si, dlhoročného zamestnanca Volkswagenu, ktorý si užíva šesťtýždňovú dovolenku na Kanárskych ostrovoch, pričom väčšinu nákladov hradí jeho zamestnávateľ. Neuveriteľné? Nie v Nemecku, kde štedrý sociálny systém a silné odbory vytvorili pre pracovníkov priam rozprávkové podmienky.

Volkswagen dlhé roky kompenzoval tieto výdavky masívnymi ziskami z čínskeho trhu. Situácia sa však dramaticky zmenila. Čínsky trh sa ochladil a koncern sa topí v problémoch. Generálny riaditeľ VW otvorene priznáva, že nemecké prevádzky balansujú na hrane rentability. Hoci bankrot nehrozí priamo, voľba je neúprosná – buď drastické škrty v personálnej oblasti, alebo presun výroby do lacnejších destinácií.

Šokujúce nákladové rozdiely: Nemecko vs. zvyšok sveta

Renomovaná poradenská spoločnosť Oliver Wyman priniesla alarmujúce zistenia. Podľa ich štúdie, ktorú detailne rozoberali aj v prestížnom Handelsblatte, personálne náklady na jedno vyrobené auto v Nemecku dosahujú astronomických 3 307 dolárov.

Pre porovnanie, v Maroku tie isté náklady predstavujú len 106 dolárov! Tento tridsaťjeden-násobný rozdiel v nákladoch na jediný aspekt výroby sa pri miliónových sériách násobí do závratných súm.

Slovensko a Česko ako zlatá stredná cesta

Analýza ukazuje, že cenový rozdiel medzi autom vyrobeným v Nemecku a Číne môže dosiahnuť až 7 800 dolárov – sumu, za ktorú ste si donedávna mohli kúpiť úplne nové auto nižšej triedy.

Slovensko a Česko sa v tomto porovnaní javia ako ideálny kompromis. Na Slovensku predstavujú mzdové náklady na jedno auto približne 830 dolárov, v Česku dokonca len 691 dolárov. Aj keby tieto čísla neboli absolútne presné, trend je jasný – presun výroby z Nemecka do strednej Európy by pre automobilky znamenal obrovské úspory pri zachovaní európskej kvality.

Výrobná linka v závode Volkswagen
Volkswagen v problémoch: Pomôžu len tvrdé rozhodnutia?
Foto: youtube.com/@KondorCars

Globálna perspektíva: USA ako nečakaný víťaz?

Prekvapivo, aj USA vychádzajú z tohto porovnania výhodnejšie než Nemecko. S personálnymi nákladmi 1 341 dolárov na vozidlo predstavujú menej než polovicu nemeckých výdavkov. Audi už zvažuje výstavbu novej továrne v Spojených štátoch, čím by vyriešilo dva problémy naraz – znížilo výrobné náklady a obišlo americké dovozné clá.

Táto situácia by mala slúžiť ako varovný signál pre celú Európsku úniu. Regulačné tlaky, vysoké ceny energií a surovín v kombinácii s deformovaným trhom práce spôsobujú, že malé európske auto dnes často stojí viac ako luxusný model z Číny. Ak sa súčasný trend nezmení, kríza neohrozí len nemecké automobilky, ale celý európsky automobilový priemysel.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Tesla v službách Uber najazdila 290 000 km: Ako dopadla jej batéria?

Kúpa týchto áut je ako vyhodiť peniaze do kanála

Legenda ožíva: Motocykel Terminátora sa vracia v luxusnom limitovanom vydaní


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Klimatizácia vs. otvorené okná: Čo skutočne šetrí palivo?

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dusan Petkovic). Je nesprávne sa domnievať, že otvorené okná namiesto klimatizácie šetria palivo. Aj najúspornejšie auto bude spotrebovávať viac paliva,…

Toyota Corolla Cross sklamala v Európe: Japonci vedia, čo urobili zle

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JGB500). Hoci je Toyota Corolla najpredávanejším typom na svete, Corolla Cross uvedená na trh v roku 2022 nezožala v Európe…

Suzuki Jimny dostáva poslednú rozlúčkovú edíciu: Len 55 kusov

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@niksautomotive). Suzuki predstavilo poslednú špeciálnu rozlúčkovú edíciu pre terénny model Jimny. Nová edícia je dostupná len vo Francúzsku a vzdáva…

Obrovská explózia Starshipu na testovacom polygóne SpaceX. Prečo vybuchla raketa Elona Muska?

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheTimes). Napriek tomu, že rakety z rodiny Falcon majú úspešnosť na úrovni 99,4%, SpaceX pracuje na sérii Starship, ktorá ju…

Mercedes-Benz ruší plány na úplnú elektrifikáciu: Spaľovacie motory zostanú aj po roku 2030

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@4DriveTime). Ola Kallenius, šéf Mercedes-Benz, potvrdil, že nemecká značka si ponechá spaľovacie motory aj po roku 2030. To bol rok,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov