10.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dmitry Molchanov).
Myslíte si, že terénne pneumatiky sú bezpečnejšie? Nemecký autoklub ADAC odhalil prekvapivú pravdu, ktorá môže zmeniť váš pohľad na bezpečnosť na cestách.

Foto: shutterstock.com/Dmitry Molchanov
Terénne pneumatiky sa stávajú čoraz populárnejšími nielen medzi majiteľmi offroad vozidiel, ale aj bežných SUV či pickupov. Vyzerajú drsne a pôsobia dojmom, že vaše auto zvládne viac, než v skutočnosti dokáže. Nemecký autoklub ADAC sa však rozhodol otestovať, ako si tieto pneumatiky skutočne vedú na bežných cestách. Výsledky sú alarmujúce a mali by zbystriť pozornosť každého motoristu.
Šokujúce zistenie: Terénne pneumatiky zlyhávajú tam, kde to najviac potrebujete
Testy jasne ukázali, že terénne pneumatiky (AT) z hľadiska bezpečnosti nepredstavujú dobrú voľbu na spevnených povrchoch. ADAC dôkladne preveril osem rôznych terénnych pneumatík v rozmere 225/65 R17, pričom ako referenčnú použil celoročnú pneumatiku pre osobné vozidlá označenú symbolom snehovej vločky.
Čo je skutočne znepokojujúce? Ani jedna z testovaných terénnych pneumatík nezískala hodnotenie „dobré“ v klasifikácii ADAC. Výsledky na suchom a mokrom asfalte boli, jemne povedané, triezvym budíčkom pre všetkých nadšencov terénu.
Brzdná dráha ako nočná mora každého vodiča
Najväčším problémom všetkých testovaných modelov je ich slabé brzdenie na mokrých vozovkách. V porovnaní s bežnými pneumatikami pre osobné autá je brzdná dráha výrazne dlhšia. Dokonca aj najlepšia z terénnych pneumatík v tejto kategórii (Falken) má brzdnú dráhu o šesť metrov dlhšiu ako referenčná pneumatika!
Najhoršie v teste dopadla pneumatika BF Goodrich, ktorá pri brzdení na mokrom povrchu potrebuje neuveriteľných 48,8 metra na zastavenie z rýchlosti 80 km/h. To môže byť v kritickej situácii rozdiel medzi životom a smrťou.
Víťazi a porazení: Ktorá značka obstála najlepšie?
Hoci nemecký autoklub nemôže odporučiť žiadnu z testovaných pneumatík, predsa len existuje víťaz a jasný porazený. Najlepšie obstála Yokohama Geolandar A/T G015 s celkovým hodnotením 2,9 – čo je však stále výrazne horšie ako referenčná pneumatika (2,1). Na chvoste rebríčka skončila BF Goodrich Trail Terrain T/A s hodnotením „slabá“ (5,4) kvôli závažným nedostatkom v mokrých podmienkach.
Zaujímavé je, že na snehu a štrku niektoré modely, ako napríklad Matador MP72, vykazujú výbornú priľnavosť na nespevnených povrchoch. Problémom však zostáva, že tieto pneumatiky sa používajú prevažne na asfaltových cestách, kde ich slabiny predstavujú významné bezpečnostné riziko.

Foto: youtube.com/@tirerack
Čo teda odporúčajú odborníci?
ADAC má jasný odkaz pre motoristov: Ak jazdíte v teréne len príležitostne, bezpečnejšou voľbou sú kvalitné celoročné pneumatiky. Terénne pneumatiky by mali používať len tí, ktorí skutočne často jazdia v náročnom teréne – ale aj oni by mali byť pri výbere opatrní.
Testy dokonca ukázali, že celoročné pneumatiky sa pri rozjazde na mokrej lúke správajú rovnako dobre ako terénne pneumatiky. Dôležitejší než typ pneumatík je druh pohonu, ktorým je vozidlo vybavené.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Autá zdražejú o 40 percent. Milióny ľudí prídu o prácu
Elektrické vs. spaľovacie autá, ktoré sú spoľahlivejšie a výsledok vás prekvapí!
Šokujúci príbeh: Kúpil Cybertruck a vrátil ho ten istý deň, keď zistil, že stál mesiace na poli
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.