9.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/UladzimirZuyeu).
Európska automobilová revolúcia sa blíži – šéfovia najväčších automobiliek bijú na poplach. Ak Európska únia nezmení svoje predpisy, autá budú čoskoro luxusom len pre vyvolených a milióny ľudí skončia na úradoch práce.

Foto: shutterstock.com/UladzimirZuyeu
Automobilový priemysel v Európskej únii sa ocitol na križovatke. Šéfovia dvoch európskych automobilových gigantov – Luca De Meo z Renaultu a John Elkann zo Stellantisu – v spoločnom rozhovore pre francúzsky denník Le Figaro vyslali jasný signál: rok 2025 rozhodne o budúcnosti európskej automobilovej výroby. Ich varovanie je jednoznačné – bez okamžitej revízie prísnych európskych predpisov budú bežné autá pre mnohých nedostupné a milióny pracovných miest zaniknú.
Milióny ohrozených pracovných miest? Trh sa zmenší o viac ako polovicu
Už samotná forma publikácie dáva podnet na zamyslenie – novinárom denníka Le Figaro sa podarilo presvedčiť až dvoch „barónov“ európskeho motorizmu, aby spolu hovorili. Skupiny Renault a Stellantis v súčasnosti spoločne zabezpečujú približne 30 % predaja nových automobilov na európskom trhu. Nie je teda pochýb o tom, že generálni riaditelia chceli vyslať silný signál. Aké posolstvo?
Obaja muži vidia budúcnosť európskeho motorizmu v čiernych farbách. Luca De Meo poukazuje na to, že v poslednom období dopyt po nových automobiloch v Európe neustále klesá. Šéf spoločnosti Stellantis pripomína, že ešte v roku 2019 sa na starom kontinente predalo viac ako 18 miliónov nových automobilov. V roku 2023 to bolo už len 15 miliónov nových automobilov a ako upozorňuje Elkann, „klesajúci trend stále pokračuje“.
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Stellantis – ak sa súčasná situácia nezmení, trh s novými automobilmi v EÚ sa do desiatich rokov zmenší o viac ako polovicu. Podľa najnovších údajov Európskej komisie je v súčasnosti v automobilovom priemysle zamestnaných 13 miliónov Európanov a ich práca vytvára 7 % HDP EÚ. Nepriamo, pri zohľadnení všetkých subdodávateľov, nehovoríme o tisícoch, ale o miliónoch ohrozených pracovných miest.
„Ak sa situácia nezmení, budeme musieť v nasledujúcich troch rokoch urobiť niekoľko bolestivých rozhodnutí o našej výrobnej základni.„
– John Elhann, ktorého okrem iného citovala agentúra Reuters, varuje.
Ešte pred koncom minulého roka Luca De Meo predpovedal, že súčasný pokles dopytu znamená, že 10 veľkých európskych automobiliek bude musieť byť zatvorených.

Foto: youtube.com/@sycomoream8959
Šéf Renaultu chce nové predpisy. Európa druhým Japonskom?
Podľa názoru De Mea a Elkanna sú nariadenia EÚ vo veľkej miere zodpovedné za rýchle tempo poklesu dopytu po automobiloch v EÚ. Zdá sa, že obaja generálni riaditelia – prinajmenšom nepriamo – vinia z tohto stavu nemecké automobilky. Podľa ich názoru dnešné požiadavky, napríklad pokiaľ ide o emisie CO2, uprednostňujú väčšie a drahšie vozidlá, v dôsledku čoho sa výroba malých a cenovo dostupných automobilov stáva čoraz menej rentabilnou.
„Žiadame diferencovanú reguláciu pre menšie vozidlá. Existuje príliš veľa pravidiel určených pre väčšie a drahšie autá, čo znamená, že nemôžeme vyrábať menšie autá za prijateľných podmienok ziskovosti.“
– povedal Luca De Meo.
De Meo poznamenáva, že hoci sú predpisy o CO2 správnym smerom a výsledkom obáv o životné prostredie, v praxi ponuka cenovo dostupných automobilov európskych výrobcov zďaleka nespĺňa očakávania kupujúcich.
Šéf Renaultu nepoukázal na konkrétne právne riešenia, ale naznačil, že Európa by mala nasledovať cestu nastolenú Japonskom, kde „ľahké autá“ alebo tzv. kei-cars využívajú špecifické daňové úľavy a zľavy, ako napríklad nižšie poplatky za parkovanie.
Luca De Meo o drahých autách v EÚ. Môžu za to Nemci
Šéf Renaultu na rovinu zdôrazňuje, že za posledných 20 rokov sa regulácia trhu v EÚ riadila logikou nemeckých prémiových výrobcov, ako sú BMW, Mercedes a Audi.
„Európa je pre nich dôležitá, ale ich prioritou je export.“
– uviedol De Meo.
Výrobcovia prémiových vozidiel totiž nie sú novými nariadeniami EÚ ovplyvnení rovnako ako populárne značky, pretože – vďaka vyšším maržiam – môžu ukryť dodatočnú povinnú výbavu do ceny vozidla. Novými emisnými limitmi CO2 a novými predpismi o povinnej výbave preto trpia najmä výrobcovia bežných vozidiel a v dôsledku toho aj menej majetní zákazníci.
„Európske predpisy preto znamenajú, že naše autá sú stále zložitejšie, ťažšie a drahšie a väčšina ľudí si ich jednoducho nemôže dovoliť.“
– De Meo dodal.
S takýmto názorom nemožno nesúhlasiť, pretože práve európske predpisy spôsobili v posledných rokoch takmer úplnú likvidáciu európskeho segmentu A, t. j. stiahnutie najmenších a zároveň cenovo najdostupnejších nových automobilov z trhu.
Šéf Renaultu otvorene zákazníkom: autá budú o 40 percent drahšie.
Absurditu vyplývajúcu z úrovne zložitosti zásahov Európskej komisie do konštrukcie (!) nových vozidiel názorne dokazujú slová Johna Elkanna. Šéf spoločnosti Stellantis uviedol, že až štvrtina inžinierov zamestnaných v skupine sa zaoberá výlučne implementáciou nových nariadení EÚ do konštrukcie vozidiel.
„Do roku 2030 bude platiť sto nových predpisov, ktoré zvýšia ceny automobilov o ďalších 40 %.“
– John Elkann uviedol.
V rovnakom duchu sa vyjadril aj šéf Renaultu, podľa ktorého sa cena modelu Renault Clio v priebehu nasledujúcich piatich rokov zvýši o 40 percent. Z pohľadu súčasného cenníka to znamená, že základný model zdražie z dnešných 17 000 na takmer 25 000 eur. Podľa Luca De Meo až 92,5 percenta predpokladaného nárastu pripadá na reguláciu.

Foto: youtube.com/@crospotter13
Európsky motorizmus neexistuje. Existujú národné záujmy
Spoločná výzva šéfov spoločností Renault a Stellantis poukazuje na veľmi komplikovanú situáciu, v ktorej sa dnes európsky automobilový priemysel nachádza, a opäť dokazuje, že ho nemožno vnímať ako jeden celok. To je ďalšia slabina európskeho hospodárstva v strete napríklad s Čínou, kde ciele stanovené v Pekingu (napríklad elektromobilita) nie sú prvkami zákulisnej hry a konkrétne predpisy nie sú navrhnuté tak, aby zvýhodňovali konkrétnych výrobcov.
V EÚ, kde jednotlivé krajiny zastupujú najmä názor svojich národných výrobcov automobilov, sa zdá byť dosiahnutie konsenzu prakticky nemožné. To je veľmi zlé znamenie pre priemysel, ktorý tvorí takmer desatinu HDP celej Európskej únie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Skrytá hrozba, ktorú by mal poznať každý vodič
Tajná funkcia brzdy, o ktorej nevedia ani skúsení vodiči. V zápchach je na nezaplatenie!
Čínsky obor BYD mení stratégiu: Z prepadáku k trojnásobnému rastu v Európe!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.