Tipy, Zaujímavosti,

Spojka pri štartovaní: Ochrana alebo tichý zabijak vášho motora?

8.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worlddriving). Každé ráno to robíte automaticky – sadnete do auta, stlačíte spojku a otočíte kľúčom. Ale čo ak vám tento návyk postupne ničí motor? Dlhoročný...

8.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@worlddriving).

Každé ráno to robíte automaticky – sadnete do auta, stlačíte spojku a otočíte kľúčom. Ale čo ak vám tento návyk postupne ničí motor? Dlhoročný spor medzi odborníkmi o správnom spôsobe štartovania auta má prekvapivé rozuzlenie. Zatiaľ čo jedni tvrdia, že štartovanie so stlačenou spojkou šetrí batériu a štartér, druhí varujú pred skrytým poškodením, ktoré môže viesť k nákladným opravám. Zistite, ako štartovať správne a predĺžiť životnosť vášho vozidla.

Zašlapnutá spojka
Štartovanie so stlačenou spojkou znižuje záťaž na štartér a batériu, čo oceníte najmä v zimných mesiacoch. Avšak dlhodobé používanie tejto metódy môže viesť k predčasnému opotrebovaniu axiálnych ložísk kľukového hriadeľa.
Foto: youtube.com/@worlddriving

Otázka, či štartovať auto so stlačenou spojkou alebo na neutrále bez stlačenia spojky, rozdeľuje motoristickú komunitu už desaťročia. Mnohí z nás si ani neuvedomujú, že tento každodenný úkon môže mať zásadný vplyv na životnosť kľúčových komponentov nášho vozidla. Automechanici, výrobcovia áut aj skúsení vodiči majú na túto problematiku často protichodné názory. Niektorí tvrdia, že stlačenie spojky pri štartovaní je nevyhnutné pre ochranu prevodovky, zatiaľ čo iní varujú pred skrytým poškodením motora, ktoré si všimnete, až keď je neskoro. Poďme sa pozrieť na argumenty oboch strán a zistiť, aký je skutočný verdikt odborníkov.

Prečo väčšina vodičov štartuje so spojkou: Ochrana štartéra a batérie

Štartovanie so stlačenou spojkou má svoje logické opodstatnenie. Keď stlačíte spojku, odpojíte motor od prevodovky, čím znížite záťaž na štartér. Ten potom nemusí roztáčať ozubené kolesá prevodovky, ale len samotný motor. Výsledkom je menšia záťaž na štartér a menší odber energie z batérie. Táto výhoda sa stáva obzvlášť dôležitou v zimných mesiacoch, keď je batéria oslabená nízkymi teplotami a motor kladie väčší odpor kvôli hustejšiemu oleju. V takýchto podmienkach môže stlačenie spojky znamenať rozdiel medzi úspešným naštartovaním a frustrujúcim čakaním na pomoc. Mnohí vodiči si tento návyk osvojili práve z tohto dôvodu a automobilky ho často odporúčajú v príručkách pre majiteľov. Navyše, štartovanie so stlačenou spojkou znižuje riziko, že auto sa pri náhodnom zaradenom prevode a otočení kľúča nečakane pohne.

Skrytá hrozba pre váš motor: Prečo odborníci varujú pred stlačenou spojkou

Druhá skupina odborníkov však upozorňuje na menej známy, ale potenciálne nákladnejší problém. Keď pri štartovaní stlačíte spojku, vytvoríte axiálny tlak na kľukový hriadeľ motora, ktorý následne zatlačí na svoje axiálne ložiská. Z týchto ložísk sa v momente štartovania vytlačí olej, čo spôsobí, že kov sa trie o kov bez dostatočného mazania. Tento jav, hoci trvá len krátky okamih, sa opakuje pri každom štartovaní vozidla. Z dlhodobého hľadiska to vedie k rýchlejšiemu opotrebovaniu axiálnych ložísk kľukového hriadeľa. A ich výmena rozhodne nepatrí medzi lacné opravy – často vyžaduje rozobratia značnej časti motora a môže stáť stovky až tisíce eur. Tento argument získava na váhe najmä u starších vozidiel, kde už ložiská môžu byť čiastočne opotrebované a každé ďalšie štartovanie so stlačenou spojkou ich stav len zhoršuje.

axialne ložiská
Axiálne ložiská kľukového hriadeľa patria medzi kritické komponenty motora. Ich výmena je náročná a nákladná operácia, ktorá často vyžaduje rozobratia značnej časti motora. Správnym štartovaním môžete predĺžiť ich životnosť.
Foto: shutterstock.com/notsuperstar

Verdikt odborníkov: Ako štartovať, aby ste predĺžili životnosť auta

Po zvážení argumentov oboch strán sa väčšina nezávislých odborníkov prikláňa k nasledujúcemu verdiktu: ak vaše auto umožňuje štartovať bez stlačenej spojky (čo je prípad väčšiny moderných vozidiel), štartujte radšej so zaradeným neutrálom bez stlačenia spojky. Týmto spôsobom ochránite axiálne ložiská kľukového hriadeľa pred predčasným opotrebovaním. Moderné štartéry a batérie sú dostatočne dimenzované na to, aby zvládli roztočiť motor aj s pripojenou prevodovkou na neutrále. Samozrejme, ak vaše auto vyžaduje stlačenie spojky pre naštartovanie (mnohé vozidlá majú bezpečnostný spínač, ktorý nedovolí štartovať bez stlačenej spojky), nemáte inú možnosť, než štartovať s ňou. V takom prípade sa uistite, že vaše auto absolvuje pravidelné servisné prehliadky, kde môžu mechanici skontrolovať stav axiálnych ložísk a včas odhaliť prípadné problémy.

Spôsob, akým štartujete svoje auto, môže mať zásadný vplyv na jeho dlhodobú životnosť a spoľahlivosť. Hoci štartovanie so stlačenou spojkou môže v krátkodobom horizonte šetriť štartér a batériu, z dlhodobého hľadiska môže spôsobovať skryté poškodenie motora, ktoré si všimnete, až keď je príliš neskoro. Ak vaše auto umožňuje štartovať bez stlačenia spojky, dajte prednosť tomuto spôsobu. Ochránite tak axiálne ložiská kľukového hriadeľa pred predčasným opotrebovaním a potenciálne ušetríte tisíce eur za nákladné opravy. Samozrejme, každé vozidlo je iné a niektoré modely môžu mať špecifické požiadavky na štartovanie. Preto vždy konzultujte príručku majiteľa alebo sa poraďte s autorizovaným servisom pre váš konkrétny model. A ako štartujete svoje auto vy? Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aký vplyv môže mať tento každodenný úkon na životnosť vášho vozidla? Podeľte sa o svoje skúsenosti v komentároch a pomôžte tak ostatným vodičom predĺžiť životnosť ich áut.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako zvyčajne štartujete svoje auto?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Ako otestovať chybnú spojku. Čo sa stane, ak spojka zlyhá počas jazdy

Čo sa stane, ak nedoplníte palivo, keď sa rozsvieti kontrolka paliva?

Sú bezpečnostné pásy pre cestujúcich na zadných sedadlách povinné?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Most, ktorý sa ohýba pod vašimi kolesami: Zázrak inžinierstva

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theskycityaaa). Odhodlali by ste sa prejsť cez most, ktorý sa ohýba a vytvára vlny pod vašimi kolesami? Tento plávajúci most…

Pozrite si, ako si Lewis Hamilton berie voľno v štýle Ferrisa Buellera

18.3.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: instagram.com/lewishamilton/). Hamilton sa vložil do kultovej scény s Ferrari z filmu Ferris Bueller's Day Off. Lewis Hamilton po 12…

Porsche v mínuse: Kde sa stratilo 20 miliárd eur?

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AUTOTVO). Aj legendy môžu zažiť krušné časy. Porsche, ikona nemeckej precíznosti a luxusu, čelí jednej z najväčších výziev svojej histórie.…

Nové pravidlá ochrany poškodených vodičov: Čo by ste mali vedieť?

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark). Povinné zmluvné poistenie (PZP) je nevyhnutnosťou pre každého majiteľa motorového vozidla. Napriek tomu stovky tisíc áut jazdia na Slovensku…

Most vyšší ako Eiffelovka! Francúzsky zázrak inžinierstva ohromuje svet

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheB1M). Viadukt Millau vo Francúzsku je nielen najvyšším cestným mostom na svete, ale aj symbolom moderného inžinierstva. So svojou výškou…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov