5.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MarekDrivesENG).
Teoreticky je systém ISA, ktorý varuje pred prekročením rýchlosti a je povinnou súčasťou nových áut, naozaj skvelým nápadom. Dokáže vodičovi pomôcť jazdiť bezpečnejšie a zároveň mu umožňuje vyhnúť sa nepríjemným pokutám. To všetko znie výborne – na papieri. V reálnych podmienkach sa však ISA stáva jedným z najkritizovanejších systémov, aké sú dnes k dispozícii. Aj preto sa objavujú stále nové kreatívne spôsoby, ako ho jednoducho vypnúť.
Funkcia varovania pred prekročením rýchlosti: ako sa vypína?
Systém ISA, teda inteligentné varovanie pred prekročením povolenej rýchlosti, si v posledných rokoch našiel cestu takmer do každého nového automobilu. Jeho zavedenie je výsledkom legislatívneho nariadenia a cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách. Bohužiaľ, tento systém má výrazné nedostatky, ktoré jeho užitočnosť spochybňujú.
Namiesto toho, aby vodičom pomáhal jazdiť zodpovednejšie, ISA ich často frustruje. Hlasné a časté pípnutia obťažujú dokonca aj v prípadoch, keď vodič jazdí predpisovo. To je dôvod, prečo automobilky hľadajú spôsoby, ako umožniť jeho vypnutie – hoci legislatíva nariaďuje, aby bol systém po každom naštartovaní vozidla opäť aktívny. V niektorých autách máte k dispozícii jednoduché tlačidlo, inde je proces vypnutia komplikovanejší.
Prečo vodiči strácajú dôveru v systém ISA?
Ako vodič sa snažím dodržiavať pravidlá cestnej premávky a prekračovaniu rýchlosti sa dôsledne vyhýbam. Nikdy som nedostal pokutu, či už z radaru, úsekového merania alebo od policajtov. Keď som sa prvýkrát stretol s ISA, pristupoval som k nemu neutrálne – videl som v ňom potenciál. Ale všetko sa zmenilo, keď som ho zažil v praxi. Systém, ktorý sa automaticky aktivuje pri každom štarte auta, dokáže byť neuveriteľne otravný.
ISA upozorňuje vodiča zvukovými signálmi, ktoré sa líšia podľa výrobcu – od nenápadného tónu až po neznesiteľné pískanie. Problém však nastáva, keď systém nesprávne interpretuje dopravné značky alebo používa zastarané mapové údaje. Môže sa teda stať, že vám auto signalizuje prekročenie rýchlosti tam, kde sa v skutočnosti pohybujete v súlade s predpismi. Neustále chyby a neopodstatnené varovania rýchlo vedú k tomu, že vodiči tomuto systému prestávajú dôverovať. Osobne preto takmer vždy začínam jazdu tým, že ISA manuálne vypnem. Verím, že sa tento systém časom zdokonalí, no zatiaľ mi viac komplikoval jazdu, než pomáhal.
Rôzne spôsoby vypnutia systému
Možnosť deaktivácie ISA závisí od konkrétneho výrobcu auta. Niektoré značky, ako napríklad Citroën, ponúkajú jednoduché riešenie v podobe tlačidla – stačí ho podržať a systém sa vypne. Iné, ako napríklad Renault, umožňujú vypnutie cez personalizované nastavenia bezpečnostných systémov. BMW a Kia zase ponúkajú možnosť vypnúť ISA cez tlačidlo na volante, ktoré má za bežných okolností inú funkciu, avšak pri dlhšom podržaní deaktivuje práve tento systém.
Na druhej strane, niektorí výrobcovia skrývajú možnosť vypnutia hlboko v menu palubného systému, čo môže predstavovať pre vodiča komplikáciu. V takých prípadoch sa deaktivácia ISA stáva zdĺhavým a nepríjemným procesom, ktorý môže zbytočne odvádzať pozornosť.
V nasledujúcom videu sa dozviete ako vypnúť ISA v jednotlivých modeloch áut:
Má ISA aj svoje výhody?
Hoci mám voči ISA množstvo výhrad, uznávam, že jeho základná myšlienka nie je zlá. Mám napríklad rád, keď ma auto na prekročenie rýchlosti upozorní vizuálnym prvkom, ako je nenápadná ikonka na displeji. Takéto upozornenie nie je rušivé a môže byť užitočné, ak vodič prehliadne nejakú značku. Podobne ako v prípade aplikácií typu Google Maps, aj ISA môže poslúžiť ako pomôcka, ktorá nám pripomenie obmedzenie rýchlosti a pomôže vyhnúť sa zbytočnej pokute. Samozrejme, na tieto systémy sa nemožno spoliehať na 100 %, no vo vhodne nastavenej forme môžu byť cenným pomocníkom.
Budúcnosť systému ISA
Systém varovania pred prekročením rýchlosti má ešte dlhú cestu pred sebou. Ak má skutočne prispieť k bezpečnejšej premávke, musí prejsť značnými vylepšeniami, aby ho vodiči prestali vnímať ako nepríjemnú povinnosť a začali ho považovať za užitočného pomocníka. Zatiaľ však pri každej jazde reflexívne stláčam tlačidlo na jeho deaktiváciu. Dúfam, že v budúcnosti budeme môcť systém ISA používať bez frustrácie – a možno ho už ani nebude potrebné vôbec vypínať.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Luxus, výkon, úspornosť: Prečo je toto vozidlo najlepším dôkazom, že sedany ešte nevymreli!
Zimné rána bez starostí: Objavte tlačidlo, ktoré za vás vyrieši námrazu a zahmlené zrkadlá!
Nebezpečná kuna, dajte toto pod kapotu a kuna od vás zmizne
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.