27.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@alstom).
ARTE je autonómny vlak vyvinutý spoločnosťou Alstom, ktorý Nemecko v pondelok predstavilo svetu. Ide o vlak, ktoré je určené na obsluhu regionálnych trás a na riadenie nepotrebuje rušňovodiča. Vlak sa bude dať ovládať pomocou tabletu a vďaka množstvu senzorov a kamier bude jazdiť aj bez zásahu človeka.
Autonómne vlaky sa testujú okrem iného v Japonsku, ale nielen v Japonsku. Podobné projekty sa vyvíjajú aj v Európe, vrátane našej západnej hranice. V pondelok spoločnosť Alstom predstavila v Nemecku vlastné vozidlo pre regionálnu dopravu, ktoré môže jazdiť bez rušňovodiča.
Spoločnosť Alstom predstavila v Nemecku autonómny vlak ARTE
Prezentácia sa uskutočnila v pondelok v nemeckom Salztgitteri v Dolnom Sasku. Na mieste sa zišli novinári aby sa previezli na autonómnom regionálnom vlaku ARTE (Autonomous Regional Train Evolution) a dozvedeli sa o ňom viac.
ARTE je autonómny vlak, v ktorom výrobca použil súbor špecializovaných kamier a senzorov. Tie umožňujú autonómnu jazdu vlaku bez rušňovodiča. Systém monitoruje trať a prostredie. Okrem toho je schopný prijímať signály riadenia dopravy. Samozrejme, vždy sa môže niečo pokaziť a Alstom s takýmito eventualitami počíta.
Prezentácia ukázala, že vlak môže ovládať obsluha, ktorá ho ovláda pomocou tabletu. Okrem toho bol otočený dozadu.
Nová éra železníc
Nemecko verí, že autonómne vlaky sú budúcnosťou železníc, hoci je ešte ďaleko od nasadenia tohto typu vozidiel na trate pre osobnú dopravu. Tento typ riešenia predstavuje výzvy, ktoré je potrebné najprv prekonať. Vrátane tých, ktoré súvisia s bezpečnosťou poskytovania tohto typu služieb. Napríklad pri dochádzaní do jednotlivých staníc, ale tu môže riadenie vykonávať operátor pomocou tabletu.
Nemecká vláda vsádza na digitalizáciu železníc a automatizovaná prevádzka vlakov (ATO) je súčasťou tohto projektu. Dôležité je, že sa to má uskutočniť s využitím v súčasnosti dostupnej infraštruktúry, pričom nebude potrebné inštalovať žiadne nové traťové zariadenia.
Prezentovaný vlak má takmer 20 rokov
Za zmienku stojí, že súčasťou prezentácie bolo aj vozidlo, ktoré má takmer 20 rokov. Bolo to však urobené zámerne, keďže zámerom nebolo postaviť úplne nový vlak, ale použiť existujúcu súpravu, ktorá bola len obohatená o moderné riešenia.
Zámerne sme vzali vlak, ktorý je už niekoľko rokov starý, a nasadili sme doň najnovšie technológie. Týmto spôsobom chceme dokázať, že staršie vlaky sa dajú modernizovať z manuálneho na automatický štandard.
– povedal Florian Kittelmann, riaditeľ pre autonómnu mobilitu v spoločnosti Alstom
Projekt ARTE vznikol v spolupráci spoločnosti Alstom a Nemeckého centra pre letectvo a kozmonautiku a Katedry železničnej prevádzky a infraštruktúry Technickej univerzity v Berlíne. Vlaky tohto typu majú v konečnom dôsledku slúžiť na regionálne linky pre cestujúcich.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Elektrický vlak Tesla je v prevádzke
Pozrite sa na železničnú stanicu Wuhan. Európsky mozog to nepochopí