7.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MattLaidlaw).
Niektorí tvrdia, že motocykle tejto ikonickej americkej značky potrebujú dozrieť. Pocítil som to na vlastnej koži, pretože až štvrtý Harley-Davidson, na ktorom som jazdil, bol klasický cestovný model, ktorým je výrobca najznámejší. Oplatilo sa naň čakať.

Foto: youtube.com/@MattLaidlaw
Harley-Davidsony sú zvláštne a určite nie každému vyhovujú, a to kvôli imidžu a zážitkom z jazdy. Niektorí ľudia si ich predovšetkým spájajú so starými mužmi alebo motorkárskymi gangmi. Okrem toho často počujete, že sú pri jazde rozmarné, navyše „nevedia zrýchliť, zatočiť ani zabrzdiť“. To všetko sa pred časom zmenilo a kolujúce názory o nich obsahujú len štipku pravdy. Po prvé, moderné modely tejto značky jazdia oveľa lepšie, ako sa o nich hovorí. Po druhé, Harley-Davidson sa už roky snaží omladiť svoj imidž a toto úsilie sa konečne začína vyplácať. Stále sú to špecifické dvojkolky, ale vôbec nie také, ako si o nich väčšina myslí. Aby som to pochopil, musel som sa previezť na štyroch rôznych Harleyoch: od najmenšieho po najväčší.
Cestou na Street Glide som sa viezol na štyroch ďalších motocykloch Harley-Davidson
Prvým bol základný model New Nightster. Potom som si sadol na veľmi zaujímavý bagger strednej triedy, Lowrider ST. Možno som to urobil príliš skoro, pretože som ho dostatočne neocenil. Ďalším bol nový Breakout, do ktorého som sa zamiloval, aj keď mi nesedel. Bol príliš veľký a príliš lesklý, ale absolútne jedinečný. Teraz som jazdil na jednom z najslávnejších cestovných modelov značky, ktorý je vyvrcholením snov mnohých nadšencov. Harley-Davidson Street Glide je takmer 400-kilogramový bager patriaci do vlajkovej lode série Grand American Touring a nadväzujúci na slávny model Electra Glide. Našťastie som bol na to pripravený, takže som ocenil zvláštnu atmosféru, ktorá sa spája s jazdou na tejto motorke. H-D Street Glide je najlepšou predstaviteľkou značky z Milwaukee, akú si možno predstaviť. Je výkonný, silný, slušne vyrobený a mimoriadne pohodlný. Veľmi sa mi páčil, hoci to nie je turistický motocykel pre každého. Harley-Davidsony sa musia páčiť, ale teraz je to jednoduchšie ako kedykoľvek predtým.
Model Street Glide je jednou z klasík značky Harley
Model Street Glide je jednou z klasík značky Harley. Jeho kapotáž Batwing je legendárna, pretože odkazuje na jeden z najslávnejších modelov, Electra Glide, ktorý bol takto vybavený v roku 1969. Spočiatku bola ľahko odnímateľná a dutá ako výduch, ale teraz je v nej skrytá obrazovka, reproduktory audiosústavy, zrkadlá a úložný priestor na drobnosti. Model Street Glide debutoval oveľa neskôr, až v roku 2006, ale ak to trochu zjednodušíme, je to práve Electra, len zbavená niekoľkých prvkov výbavy a premenená tak na bagger. Práve preto si okamžite získal obdiv priaznivcov tradičných modelov, ktorí nerešpektujú nič menšie ako plnohodnotný rad Grand American Touring.
Súčasný model Street Glide (spolu s modelom Road Glide, ktorý sa líši najmä kapotážou) sú úplne nové verzie, ktoré inžinieri Harley pripravili na rok 2024. Čo sa na ňom zmenilo? V prvom rade je ľahší, má nový väčší a o 22 % výkonnejší motor Milwuakee Eight s objemom 117 palcov (1917 cm3). Nová je aj efektívnejšia kapotáž, veľký TFT displej, elektronika s jazdnými režimami, snímač IMU a systémy na zaistenie bezpečnosti jazdca, palivová nádrž a priestrannejšie kufre. Nezmenila sa len jedna vec: kdekoľvek sa Street Glide objaví, okamžite priťahuje pohľady, aj keď je v pokojnej sivej farbe.
Na novom modeli Harley-Davidson Street Glide sa zmenilo takmer všetko
Nový Harley-Davidson Street Glide je ľahší ako jeho predchodca, ale stále váži 368 kg s kvapalinami. Všetko je otázkou referenčného bodu, takže pre jazdca európskych a japonských motocyklov je to stále pomerne veľa. Túto hmotnosť pocítite predovšetkým pri zastavovaní a parkovacích manévroch alebo pri jazde v premávke. Oboje treba robiť opatrne, čiastočne aj preto, že riadidlá zaťažuje aj mohutná kapotáž, ktorá je na nich namontovaná. Akonáhle sa rozbehnete, nový Street Glide jazdí naozaj ľahko. Spojenie značnej pohotovostnej hmotnosti a motora s výkonom iba 107 k neznie ako veľa, ale v skutočnosti sa nový model veľmi ľahko rúti vpred a dobre zrýchľuje pri akejkoľvek rýchlosti.
Ani na chvíľu som nemal pocit, že by mu chýbala verva, a to najmä preto, že ho zrýchľuje silný maximálny krútiaci moment 175 Nm. Akceleráciu sprevádza fantastický zvuk, ktorý vydávajú len motorky tejto značky. Možno to dosť ľudí prekvapí, ale na tomto výkonnom motocykli sa dá jazdiť naozaj dynamicky. Pocit z jazdy na cestnom cruiseri sa nikdy nevytratí, pretože tento model je trochu pomalý, ale ak ho povzbudíte, Street Glide zatáča naozaj príjemne a presne. Najhoršie je na tom brzdenie z vysokých rýchlostí, ktoré stále pripomína spomaľovanie, a na stlačenie rukoväte je potrebná veľká sila. Tento manéver je lepšie naplánovať nejaký čas vopred. Aby toho nebolo málo, veľmi sa mi páči veľký 312 mm displej, ktorý nahradil klasické hodiny s malým displejom uprostred. Grafika operačného systému Skyline je atraktívna a softvér sa ľahko používa.
Street Glide je motocykel na dlhé cesty, ale nie aj na kľukaté cesty
Harley-Davidson Street Glide cestuje veľmi pohodlne. Má jednu z najpohodlnejších sedačiek, na akej som sedel, a plošiny na nohy sú prekvapivo praktické. Na okraje si môžete oprieť topánky a jazdiť v meste športovejšie, počas dlhších ciest zas pohodlne natiahnete nohy. Na ceste mi prekážal len silný tlak vetra na prilbu a nohy, ktoré nič nechráni pred vetrom. Za tlakom na prilbu stojí nízke „športové“ čelné sklo.
Na druhej strane, množstvo vzduchu, ktoré sa dostane k vášmu trupu, sa dá regulovať pomocou šikovnej klapky v kapotáži, vedľa ktorej sa nachádza dômyselná zásuvka na drobnosti. Zmestí sa do nej naozaj veľa vecí a obe riešenia, hoci sú jednoduché, sú naozaj pohodlné. Okrem toho sa do integrovaných bočných kufrov zmestí veľa batožiny. Uzamykajú sa centrálnym zámkom a otvárajú sa smerom nahor, nie do strán ako napríklad v modeli Lowrider ST. Vďaka tomu sa oveľa ľahšie používajú, pretože sa do nich ľahšie balia veci a pri otvorení nevypadávajú na zem.
Harley Davidson súčasne predstavil dva veľmi podobné nové modely, ktoré sa líšia predovšetkým kapotážou. Road Glide má na ráme pripevnený žraločí pysk (Sharknose), zatiaľ čo Street Glide má na tlmiči priskrutkovaný ikonický veterný deflektor Batwing, ktorého história sa začala písať ako príslušenstvo v 60. rokoch minulého storočia. Na reikin Road Glide jazdia jazdci v pretekárskej sérii King of the Baggers a práve on má pravdepodobne mladistvejší imidž. Model Street Glide bol možno navrhnutý s ohľadom na nadšencov klasických harleyov, ale ani na chvíľu som sa na ňom necítil ako dedko.
Harley-Davidson Street Glide víťazí
Harley-Davidson Street Glide víťazí nad súpermi atmosférou, ktorú nemožno skopírovať
Nové modely značky z Milwaukee sa naozaj stali oveľa modernejšími, ľahšími a lepšími. Bohužiaľ, nezlacneli, práve naopak. Nový Street Glide stojí minimálne 33 200 eur. Motocykel síce neponúka najvyšší komfort pri cestovaní ani najlepšiu ovládateľnosť, no nová edícia výrazne prekonáva svojho predchodcu v hmotnosti aj celkovej kvalite. Vďaka tomu sa na ňom dá jazdiť dynamickejšie a ľahšie sa ovláda v mestskej premávke, hoci stále nie je optimálny na jazdu v európskych mestách. Napriek tomu ma veľký bagger s charizmatickým motorom V-Twin naozaj zaujal.
Harley-Davidson Street Glide je motocyklovou verziou americkej limuzíny s výkonným motorom V-8. Táto kategória sa spája s najlepšími časmi amerického motorizmu. Street Glide je to najlepšia kombinácia starého a nového na dvoch kolesách, na akej som jazdil. Okrem toho mu v duši neustále hrá americký blues rock, a to skôr od Joea Bonnama než od ZZ Top. Ak máte radi takúto atmosféru a nebojíte sa novoty, nový Harley-Davidson Street Glide je motorka pre vás.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Honda Africa Twin Adventure Sports ES: roztrasená, ale lepšia ako kedykoľvek predtým
Patentový úrad uznal jeho tvary ako ochrannú známku. Predalo sa viac ako 110 miliónov kusov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.