29.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NebulaElectronics).
„Elektromobil“ je považovaná za ekologickú (podľa môjho skromného názoru – nie celkom oprávnene) alternatívu k „výfukom“. Jednou z hlavných výziev ich popularity je nielen cena, ale aj dojazd, ktorý je citeľne menší ako u tradičných automobilov. Čínska spoločnosť Tailan New Energy má však pre nás niečo nové – niečo, o čom pravdepodobne sníva celý sektor elektromobilov.
Dlhé dojazdy na jedno nabitie sú pre majiteľov elektromobilov zatiaľ len snom. Spoločnosť Tailan New Energy oznámila, že má batérie, ktoré dokážu zabezpečiť dojazd viac ako 2 000 kilometrov v bežných elektromobiloch strednej triedy. Pôsobivé, ale je to reálne?
Nová batéria a dlhý dojazd
Podľa spoločnosti Tailan je ich nová batéria založená na polovodičových komponentoch vyvinutých vo vlastnej réžii a poskytuje viac ako dvojnásobnú hustotu energie v porovnaní so súčasnými dostupnými riešeniami. V súčasnosti je medzi elektromobilmi štandardom dojazd okolo 400 – 500 km, ktorý závisí od poveternostných podmienok a typu premávky (mesto/cesta). Pre mňa je takýto dojazd … smiešny. Keď natankujem svoj nový diesel, dokážem na jedno natankovanie prejsť až 1 200 kilometrov. Ak by bolo pre elektromobily bežné používať batérie z Tailanu, znamenalo by to, že „robia“ trasy dlhšie ako 800 km ako moje auto. A potom by som si možno takéto auto veľmi dobre rozmyslel.
Pôsobivý dojazd batérie je spôsobený niekoľkými faktormi. Kľúčové komponenty batérie, ako napríklad katóda bohatá na lítium a pokročilé elektródy, prešli významnými vylepšeniami, čo prispelo k výkonu a životnosti batérie. Okrem toho sa použitím patentovaného vysokoúčinného elektrolytu zvýšila bezpečnosť a stabilita batérie, čím sa odstránili často pozorované problémy so životnosťou a bezpečnosťou spojené s tradičnými lítium-iónovými batériami. Konečným výsledkom je veľmi vysoká hustota energie na plochu batérie (a hmotnosť), ako aj značná bezpečnosť – dokonca aj v súvislosti s nehodami.
Spotrebiteľ sa poteší
Ak sa Číňanom podarí uviesť takéto batérie na trh, odstránime tým jedno z hlavných obmedzení, ktoré doteraz odrádzalo vodičov od elektrických vozidiel. Čoraz viac spotrebiteľov môže začať uvažovať o prechode na elektrické vozidlá, čo prispeje k ďalšiemu rozvoju trhu, ktorý sa zrazu ocitol na ústupe. Zavádzanie elektromobilov na trh vôbec neprebieha tak rýchlo, ako by si (predovšetkým čínski) výrobcovia želali, a dokonca v niektorých krajinách dochádza k poklesu registrácií tohto typu vozidiel. Dokonca aj automobilky menia svoje plány na odklon od spaľovacích motorov.
Bohužiaľ, neboli uvedené žiadne konkrétne termíny alebo plány na uvedenie takýchto batérií na trh, čo je škoda. Mnohé nasvedčuje tomu, že sa na „elektriku“ budeme sťažovať ešte niekoľko rokov, zatiaľ čo skupinka elektro-nadšencov na Twitteri bude pokračovať vo svojom hurá-optimistickom ťažení bez serióznych argumentov. Isté však je, že sa to v budúcnosti zmení. Len nevieme kedy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nový rad 4 Gran Coupe a i4 s aktualizovaným dizajnom a motormi
Plán elektrifikácie Európy sa nám rúca pred očami. Existuje mnoho dôvodov