31.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@charine.v.2360).
Elektrárenský gigant ABB E-mobility a výrobca nákladných vozidiel a autobusov MAN predviedli možnosti megawattového nabíjacieho systému MCS. Na špeciálnej demonštrácii v Mníchove bolo možné nabíjať elektrické nákladné vozidlo s výkonom viac ako 700 kW, a to rýchlosťou 1 000 A. Ide o dôležitý krok smerom k elektrifikácii dopravy.
Diaľková nákladná doprava je jednou z najväčších výziev, ktorým čelí elektromobilita. V súčasnosti totiž elektrické ťahače nákladných vozidiel nemôžu konkurovať svojim dieselovým kolegom. Hlavným dôvodom sú dlhé prestoje na dobíjanie, ktoré z dlhodobého hľadiska nedávajú ekonomický zmysel. Kamión s nulovými emisiami jednoducho jazdí dlhšie a celkovo drahšie, pričom prepraví menej nákladu.
Nie je preto prekvapujúce, že dopravný priemysel už dlhší čas zdvojnásobuje a strojnásobuje svoje úsilie o uľahčenie budúcej revolúcie v sektore úžitkových vozidiel. Ba čo viac – všetko nasvedčuje tomu, že prvý dôležitý krok v tomto smere bol práve dosiahnutý.
Prvá nabíjačka MCS je už v prevádzke. Takto rýchlo to ešte nebolo
Hovoríme o najmodernejšom megawattovom nabíjacom systéme, známom pod skratkou MCS. Nová technológia, ktorá bola nedávno predstavená v Mníchove, by mala umožniť nabíjanie elektrických nákladných vozidiel s výkonom až 1 000 kW. To by mohlo zvýšiť dojazd vozidla približne o 300 až 400 kilometrov v priebehu iba 30 minút. Ako zdôrazňujú pôvodcovia – ABB E-mobility a MAN – je to menej ako zákonný limit pre prestávku v jazde nákladného vozidla po šiestich hodinách prevádzky.
Počas slávnostnej prezentácie nového riešenia, na ktorej sa okrem iných zúčastnil aj bavorský premiér Markus Söder, bol elektrický variant MAN TGX pripojený k modernej nabíjačke. Počas predvádzania sa dosiahol maximálny výkon 700 kW pri 1000 A. Pre porovnanie, dnešné nabíjacie stanice CCS (Combined Charge System), ktoré sa používajú v osobných a úžitkových vozidlách, ponúkajú maximálny nabíjací výkon 400 kW pri 500 A.
Vďaka MCS bude v blízkej budúcnosti možná udržateľná diaľková doprava nákladnými vozidlami a autobusmi. Dnes sme to dokázali. Aj keď je riešenie ešte len vo fáze prototypu, už teraz sa nám podarilo výrazne zvýšiť súčasné možnosti nakladačov.
– povedal technický riaditeľ spoločnosti MAN.
Je potrebná podpora zo strany úradov. Bez nej bude priemysel stagnovať
Spoločnosti zdôraznili, že hlavným cieľom je zriadiť do roku 2030 v Európe najmenej 30 000 nabíjacích miest MCS, z toho takmer 4 000 v Nemecku. Spoločnosti zároveň apelovali na politikov, aby vydali konkrétne vyhlásenia o rozvoji príslušnej energetickej infraštruktúry. Faktom je, že na nabíjanie MCS je potrebné veľké množstvo energie. Bez primeranej podpory zo strany úradov a plánov na rozšírenie siete by mohla revolúcia v elektromobilite v diaľkovej doprave na dlhé roky stagnovať.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínsky experiment. Autá dodali 2 megawatty elektrickej energie
Spoločnosť Decathlon testuje čínsky model Tesla Semi. Vozidlo môže prísť aj na Slovensko