23.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars).
Honda predstavuje novú generáciu elektromobilov na veľtrhu CES v Las Vegas. Priestrannú dodávku a štýlový crossover sedan uvedie na trh značka Honda 0 Series od roku 2026. Model Afeela, vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Sony, taktiež vyzerá pripravený na sériovú výrobu.
Veľtrhu CES 2024
Honda na veľtrhu CES 2024 oslávi premiéru svojho nového radu elektromobilov pre globálny trh. Nové elektrické modely sa spočiatku objavia na severoamerickom trhu od roku 2026 a neskôr budú ponúkané na celom svete. Nové označenie „Honda 0 Series“ odkazuje na nulové emisie v názve, ale máme pocit, že nula znamená aj to, že sa začína od nuly.
Crossover limuzína ako top model
Japonci spočiatku plánujú dva modely. Concept Saloon je predĺžený crossover sedan. Tvar je tak vzrušujúci, ako len môže byť automobil v roku 2024. Predok prechádza v oblúku s nízkou strešnou líniou od hornej časti až po vysokú zadnú časť. Na filigránskych strešných stĺpikoch sedí objemná karoséria s veľkými sklenenými plochami a veľkými kolesami. Nie sú tu žiadne rozpoznateľné dvere. Mriežka chladiča orámovaná po celom obvode svetelnými pásmi LED sa objavuje vzadu v rovnakom tvare s červenými pásmi zadných svetiel. Fotografie interiéru ukazujú štyri samostatné sedadlá a veľmi minimalistický kokpit. Displeje pre cestujúcich vzadu sú integrované priamo do predných sedadiel.
Dodávka s veľkým priestorom
Koncepcia Space Hub vychádza z rovnakého dizajnového jazyka, ale uprednostňuje výrazne vyššiu líniu strechy. Space-Hub preto vyzerá ako MPV alebo dodávka. Do interiéru vedú štyri bočné dvere. Zatiaľ čo priestor pre cestujúcich je veľkoryso presklený, zadná časť je úplne uzavretá. V zadnej časti sa nachádzajú dve dvojmiestne lavice, ktoré sú umiestnené oproti sebe a vytvárajú cestovnú atmosféru pod obrovskou presklenou strechou.
Efektívnosť ako tromf
Oba modely dostali ultraľahkú skateboardovú platformu. Japonci chcú dosiahnuť dojazd – približne 480 kilometrov – nie obrovskými batériami, ale efektívnosťou a ľahkou konštrukciou, ale žiadne ďalšie podrobnosti neuvádzajú. Honda sľubuje čas nabíjania batérií desať až pätnásť minút. Okrem toho by sa ich kapacita nemala v priebehu desiatich rokov znížiť o viac ako desať percent. Zdá sa, že ide o polovodičové batérie, hoci ich Honda neuvádza. Plány japonskej spoločnosti týkajúce sa týchto systémov skladovania energie sú však naplánované na druhú polovicu desaťročia.
Honda bude CO2 neutrálna
Modely Honda radu 0 by sa mali považovať za spôsob, akým chce Honda dobehnúť konkurenciu v oblasti e-mobility s cieľom dosiahnuť do roku 2050 úplnú CO2 neutralitu. Vzhľadom na to sa spoločnosť Honda zameriava na úplnú elektrifikáciu pohonného ústrojenstva do roku 2040 a po roku 2039 plánuje celosvetovo predávať len vozidlá s palivovými článkami a elektromobily. Nový model Honda radu 0 je pokračovaním modelu e:Ny1. V súčasnosti je to jediné vozidlo značky Honda s elektrickým pohonom, keďže kompaktný model Honda e sa po štyroch rokoch bez nástupcu v roku 2023 prestal vyrábať.
Zdá sa vám to veľa? No, je tu ešte jeden! Spoločnosti Sony Electronics Group a Honda už nejaký čas spolupracujú na elektromobilite a službách mobility. Prvý elektromobil Sony-Honda sa začne predávať v USA koncom roka 2025 pod značkou Afeela. Na veľtrhu CES 2024 bol predstavený prototyp veľmi blízky sériovej verzii.
Obe spoločnosti uzavreli na jar 2022 strategickú alianciu s cieľom spolupracovať v oblasti elektrickej mobility a služieb mobility. Obaja partneri budú tiež vyrábať a predávať elektromobily v spoločnom podniku (Sony Honda Mobility – SHM).
Cieľom aliancie je spojiť odborné znalosti spoločnosti Honda v oblasti vývoja mobility, konštrukcie karosérií a riadenia popredajných služieb s expertízou spoločnosti Sony v oblasti vývoja a aplikácie technológií zobrazovania, snímania, telekomunikácií, sietí a zábavy.
Prvý prototyp Sony Honda Afeela
Partneri predstavili prvý spoločný model na predpremiére na veľtrhu CES 2023 v Las Vegas. Zároveň oznámili názov značky Afeela, pod ktorým sa budú nové vozidlá predávať. Ten pochádza z anglického slova feel.
Prvým je koncepčný automobil Vision-S s novo navrhnutou prednou časťou. Dĺžka 4,92 m, šírka 1,90 m a výška 1,46 m radia model do vyššej strednej triedy. Trojmetrový rázvor náprav zároveň sľubuje dostatok priestoru pre päť cestujúcich. Podvozok sa spolieha na vzduchové odpruženie, kolesá majú priemer 21 palcov a sú vybavené pneumatikami s rozmermi 245/40 vpredu a 275/35 vzadu
Technológia elektrického pohonu pozostáva zo synchrónnych motorov s permanentnými magnetmi s výkonom 180 kW na oboch nápravách a lítium-iónovej batérie s kapacitou 91 kWh. Systém na ukladanie energie sa môže nabíjať v rozsahu od 11 do 150 kW. Model bude vybavený aj autonómnou jazdou úrovne 3 a používateľským rozhraním založeným na cloude. Na dosiahnutie týchto funkcií sa Sony-Honda bude spoliehať na 45 kamier a senzorov vo vozidle a na ňom, ako aj na systém digitálneho spracovania signálu Qualcomm Snapdragon s výpočtovým výkonom 800 TOPS.
Komunikácia s okolím
Afeela bude komunikovať s okolím prostredníctvom systémov predného osvetlenia. Interiér je navrhnutý z udržateľných materiálov s textíliami, ktoré dokonca čistia vzduch.
To je však už minulosť, pretože spoločnosť Sony Honda Mobility predstavila na veľtrhu CES 2024 aktualizovanú verziu prototypu Afeela, ktorá je vraj zatiaľ veľmi blízka sériovej verzii. Štvordverový model má upravený dizajn prednej časti. Predný nárazník má teraz na spodnej časti nárazníka čierny pruh, ktorý dodáva vzhľadu o niečo športovejší vzhľad. Nový panel medzi svetlometmi, ktoré prešli redizajnom, teraz disponuje podsvieteným emblémom. Doterajšie vonkajšie kamery nahradili bežné spätné zrkadlá. V zadnej časti sa nachádza aktívny spojler integrovaný do veka batožinového priestoru.
Zlepšenia nastali aj na úrovni elektroniky. Okrem toho asistenčné systémy spája a optimalizuje umelá inteligencia a Afeela sa taktiež spolieha na nových partnerov v oblasti automobilových hier, a to spoločnosti Polyphony Digital a Epic Games. Zavádza sa nový osobný, samoučiaci sa asistent so softvérom OpenAI spoločnosti Microsoft a Azure.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
C-HR Plug-In Hybrid: 0,2 l/100 km a dojazd 95 km v elektrickom režime. Výsledok testu