17.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Josiah True)
Mnohé naznačuje, že spoločnosť Fisker sa možno pripravuje na bankrot. A nie sú to len fámy šírené žiarlivými konkurentmi. Výsledky spoločnosti jasne ukazujú, že nie je v dobrej kondícii. Čo je o prípade známe?
Fisker sa dnes spája predovšetkým s elektrickým crossoverom Ocean. História spoločnosti je však zložitejšia, než by sa mohlo zdať. Má totiž za sebou už jeden bankrot. A mnohé nasvedčuje tomu, že ďalší sa práve pripravuje
Hodnota spoločnosti Fisker na burze klesla o 97 percent – nevyzerá to dobre
Dobre, ale odkiaľ sa vôbec vzali chýry o možnom bankrote? Spoločnosť Fisker si vraj najala poradcov, ktorí sa špecializujú na realizáciu konkurzného konania. A tieto fámy len podporujú výsledky spoločnosti na burze. Od stredajšej uzávierky sa akcie prepadli o viac ako 97 % na úroveň len 32 centov. A hoci je tento výkyv značný, v tomto prípade stoja za zmienku ešte dve skutočnosti.
- Po prvé, počas celého roka 2023 sa akcie spoločnosti obchodovali pod úrovňou 1 USD. Pokles o 32 centov preto nie je de factorachom, ale len potvrdzuje slabú výkonnosť spoločnosti.
- Po druhé, už vo februári 2024 newyorská burza cenných papierov (NYSE) varovala, že vzhľadom na slabú výkonnosť spoločnosti by mohlo hroziť jej vyradenie z burzy
Žiadni predajcovia a len 20 000 kusov plánovaného predaja. Podarí sa Nissanu zachrániť situáciu?
Čo je príčinou 97 % poklesu hodnoty a celkovo slabých výsledkov spoločnosti Fisker? Výrobca čelí viacerým problémom. Stále nemá vyvinutý model predajného partnera v USA a je nepravdepodobné, že sa tak stane v najbližších 12 mesiacoch. V dôsledku toho je plánovaný predaj modelu Ocean na rok 2024 len 20 000 vozidiel. To je na americkom automobilovom trhu doslova čiarka (a navyše malá). Okrem toho spoločnosť Fisker už oznámila znižovanie počtu pracovných miest. Počet členov posádky sa má znížiť približne o 15 %.
Áno, spoločnosť Fisker nedávno oznámila rokovania s významným výrobcom o rozsiahlej spolupráci. Dokonca sa hovorilo, že tým tajomným výrobcom je Nissan. To by mohlo americkú spoločnosť zachrániť. Je však nepravdepodobné, že by ju to zachránilo, pretože keďže sa Fisker obzerá po poradcoch pre bankrot, rozhovory s japonským partnerom sa asi neuberali správnym smerom.
V histórii spoločnosti Fisker už jeden bankrot prebehol. Henrik sa z neho nepoučil
Záverečnou kapitolou tohto materiálu musí byť ešte jedna vec. Hovoríme o histórii spoločnosti. Tá sa začína v roku 2005. Vtedy Dán Henrik Fisker a Nemec Bernhard Koehler založili v Kalifornii v USA spoločnosť Fisker Coachbuild. Mala sa zamerať na výrobu automobilového príslušenstva a dvoch nízkoobjemových športových vozidiel. Prvé z vozidiel bolo predstavené v roku 2008. Tak sa zrodil model Karma. Hoci slovo „zrodila“ nie je správne. Zákazníci totiž museli čakať až do roku 2011, kým sa vozidlo začalo vyrábať.
Na konci roka 2012. Fisker čelil vážnym finančným problémom. Tak vážne, že spoločnosť v roku 2013 vyhlásila bankrot. Dlhy potom odkúpil čínsky magnát v oblasti automobilových súčiastok, skupina Wanxiang. Ten však nemal práva na meno Fisker. Henrik Fisker sa preto v roku 2016 vrátil s novým konceptom vozidla. Vrátil sa pod názvom Fisker Inc. Teraz sa však zdá, že Dán sa z predchádzajúceho bankrotu nepoučil. Je totiž pravdepodobné, že ho prekoná „séria nepredvídaných problémov„.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ďalšia nemecká automobilka vyhlásila bankrot
Švédsky výrobca automobilov vyhlásil bankrot. Inovácie nepomohli