Pravidlá, Suv/Crossover,

Obyvatelia miest už majú dosť vozidiel SUV. Čaká nás regulačná revolúcia?

21.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MobiFi_Official). Vo verejnom priestore sa čoraz viac hovorí o vplyve širokých a ťažkých vozidiel SUV na mestá. Nezmestia sa na parkovacie miesta a zaberajú aj...

21.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MobiFi_Official).

Vo verejnom priestore sa čoraz viac hovorí o vplyve širokých a ťažkých vozidiel SUV na mestá. Nezmestia sa na parkovacie miesta a zaberajú aj obrovské množstvo priestoru. Podnieti to Európsku úniu k zmene pravidiel?

Parkovanie
Obyvatelia miest už majú dosť vozidiel SUV. Čaká nás regulačná revolúcia?
Foto: youtube.com/@MobiFi_Official

Vozidlá SUV sú typom automobilu, ktorý má rovnako veľa priaznivcov ako odporcov. Napriek značnej kritike zo strany vodičov aj mestských aktivistov sú to práve tieto modely, ktoré napriek tomu neodškriepiteľne kraľujú rebríčkom predajnosti. Čím viac masívnych a širokých modelov je však na cestách, tým viac sa prejavuje jeden vážny problém – ich vplyv na mestský priestor.

Organizácia Transport & Environment (T&E) veľmi dôrazne hovorí o negatívnom vplyve vozidiel SUV na mestský priestor. Podľa jej štatistík sa šírka automobilov zväčšuje v priemere o 1 cm za každé dva roky. V roku 2018 bola priemerná šírka automobilu v EÚ 177,8 cm, zatiaľ čo v roku 2023 to bude už 180,3 cm. Jednotlivé modely rastú oveľa rýchlejšie, napríklad Land Rover Defender až o 20,6 cm.

Spoločnosť T&E upozorňuje, že šírkové limity pre osobné automobily v Európe sa nelíšia od dodávok alebo nákladných vozidiel a dosahujú 255 cm. Pritom zo 100 najobľúbenejších automobilov na európskom trhu v roku 2023 sa až 52 z nich nezmestí na parkovacie miesto široké 180 cm. To je veľkosť, ktorá sa v mestách ako Londýn, Paríž a Rím považuje za minimálnu.

Autá sa už desaťročia stále viac rozširujú a tento trend bude pokračovať, kým nestanovíme prísnejší limit. V súčasnosti zákon povoľuje, aby nové autá boli rovnako široké ako nákladné vozidlá. Výsledkom sú veľké SUV a pick-upy pôvodom z Ameriky, ktoré parkujú na našich chodníkoch a ohrozujú chodcov, cyklistov a všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky.
James Nix
manažér pre politiku vozidiel v spoločnosti T&E

Parkovanie
Dôjde k revízii predpisov a maximálna šírka osobných vozidiel bude v EÚ presnejšie regulovaná.
Foto: youtube.com/@JorkHD

SUV na cenzúre. Najprv Amsterdam, teraz Paríž a potom celá EÚ?

Problém vozidiel SUV, ktorý ovplyvňuje prevádzku v preplnených mestách, sa už miestami objavil. V Paríži sa už 4. februára 2024 uskutočnilo hlasovanie o trojnásobnom zvýšení parkovného pre obzvlášť ťažké a široké osobné vozidlá. Obyvateľov francúzskeho hlavného mesta sú za túto myšlienku.

Oveľa agresívnejšie reagoval Amsterdam, ktorý zakázal vjazd do centra mesta najväčším a najťažším vozidlám SUV. Je preto veľmi pravdepodobné, že reakcia jednotlivých štátov alebo miestnych orgánov podnieti samotnú Európsku úniu k činom. Je skutočne možné, že v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov dôjde k revízii predpisov a maximálna šírka osobných vozidiel bude v EÚ presnejšie regulovaná.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Aké doklady budete musieť mať v roku 2024 v aute?

Nová značka na diaľniciach v Európe. Jej ignorovanie znamená pokutu až do výšky 135€


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Celoročné pneumatiky: Koľko kilometrov s nimi môžete najazdiť? Aký je ich hlavný problém

15.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Stocksnapper). O týchto celoročných pneumatikách a ich bezpečnosti sa veľa diskutuje. Tu sa dozviete, koľko kilometrov na nich môžete najazdiť…

Nikdy sa takto počas kontroly nesprávajte. Situáciu len zhoršíte

15.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Stefan_Sutka). Pre väčšinu vodičov je cestná kontrola spojená s väčším či menším stresom a často aj s pokutou. Nesprávne a…

Ak vodič urobí nezákonný predbiehací manéver, ste povinní ho pustiť pred seba?

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@boris4ka). Pri predbiehaní je predbiehaný vodič povinný nezrýchľovať. Ale ak vás vodič predbieha nezákonne, ste stále povinný nechať ho predbehnúť?…

Zabavujú autá za prekročenie rýchlosti. Nie je to výsledok, ktorý očakávali

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthsideWreckerService). V Rakúsku už viac ako dva mesiace platí zákon, ktorý umožňuje zabaviť auto za prekročenie povolenej rýchlosti. Doteraz bolo…

Automobilový odpad – ako sa ho zbaviť?

13.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheFrame). Likvidácia autosúčiastok, prevádzkových kvapalín a ich obalov si zvyčajne vyžaduje použitie špeciálnych zberných miest. Niektoré z nich však môžu…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov