21.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MobiFi_Official).
Vo verejnom priestore sa čoraz viac hovorí o vplyve širokých a ťažkých vozidiel SUV na mestá. Nezmestia sa na parkovacie miesta a zaberajú aj obrovské množstvo priestoru. Podnieti to Európsku úniu k zmene pravidiel?
Vozidlá SUV sú typom automobilu, ktorý má rovnako veľa priaznivcov ako odporcov. Napriek značnej kritike zo strany vodičov aj mestských aktivistov sú to práve tieto modely, ktoré napriek tomu neodškriepiteľne kraľujú rebríčkom predajnosti. Čím viac masívnych a širokých modelov je však na cestách, tým viac sa prejavuje jeden vážny problém – ich vplyv na mestský priestor.
Organizácia Transport & Environment (T&E) veľmi dôrazne hovorí o negatívnom vplyve vozidiel SUV na mestský priestor. Podľa jej štatistík sa šírka automobilov zväčšuje v priemere o 1 cm za každé dva roky. V roku 2018 bola priemerná šírka automobilu v EÚ 177,8 cm, zatiaľ čo v roku 2023 to bude už 180,3 cm. Jednotlivé modely rastú oveľa rýchlejšie, napríklad Land Rover Defender až o 20,6 cm.
Spoločnosť T&E upozorňuje, že šírkové limity pre osobné automobily v Európe sa nelíšia od dodávok alebo nákladných vozidiel a dosahujú 255 cm. Pritom zo 100 najobľúbenejších automobilov na európskom trhu v roku 2023 sa až 52 z nich nezmestí na parkovacie miesto široké 180 cm. To je veľkosť, ktorá sa v mestách ako Londýn, Paríž a Rím považuje za minimálnu.
SUV na cenzúre. Najprv Amsterdam, teraz Paríž a potom celá EÚ?
Problém vozidiel SUV, ktorý ovplyvňuje prevádzku v preplnených mestách, sa už miestami objavil. V Paríži sa už 4. februára 2024 uskutočnilo hlasovanie o trojnásobnom zvýšení parkovného pre obzvlášť ťažké a široké osobné vozidlá. Obyvateľov francúzskeho hlavného mesta sú za túto myšlienku.
Oveľa agresívnejšie reagoval Amsterdam, ktorý zakázal vjazd do centra mesta najväčším a najťažším vozidlám SUV. Je preto veľmi pravdepodobné, že reakcia jednotlivých štátov alebo miestnych orgánov podnieti samotnú Európsku úniu k činom. Je skutočne možné, že v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov dôjde k revízii predpisov a maximálna šírka osobných vozidiel bude v EÚ presnejšie regulovaná.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Aké doklady budete musieť mať v roku 2024 v aute?
Nová značka na diaľniciach v Európe. Jej ignorovanie znamená pokutu až do výšky 135€
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.