Zaujímavosti,

Je lepšie stáť v zápche alebo využiť odbočku? Nemci to už vedia

9.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/thiago japyassu). ADAC sa ako každý rok nechal zlákať na analýzu prekážok na cestách v Nemecku. Z nej vyplýva, že v roku 2023 napočítali Nemci...

9.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/thiago japyassu).

ADAC sa ako každý rok nechal zlákať na analýzu prekážok na cestách v Nemecku. Z nej vyplýva, že v roku 2023 napočítali Nemci celkovo viac ako 500 000 dopravných prekážok s celkovou dĺžkou dopravných zápch 877 000 kilometrov. Trvanie všetkých prekážok sa odhaduje na 427 000 hodín, teda viac ako 48 rokov. Odborníci tiež analyzovali, kedy je lepšie uviaznuť v dopravnej zápche a kedy hľadať obchádzky.

V roku 2023 napočítali Nemci celkovo viac ako 500 000 dopravných prekážok
Foto: pexels.com/thiago japyassu

Preťaženie nemeckých ciest sa ešte nevrátilo na úroveň spred pandémie koronavírusu, ale už teraz je úplne jasné, že mnohí zamestnávatelia upúšťajú od modelu práce na diaľku. Dokonca ani programy zamerané na podporu verejnej dopravy, ako napríklad mesačný cestovný lístok Deutschland-Ticket zavedený v máji minulého roka za 49 eur, ktorý pokrýva cesty po celej krajine a platí vo vlakoch, autobusoch, električkách a metre, nepodporujú ľudí v tom, aby sa vzdali svojich áut.

Čo je to dopravná zápcha? Nemecko má vlastnú definíciu

Analýza ADAC vychádza okrem iného z údajov od prevádzkovateľov vozových parkov a používateľov mobilných aplikácií (napr. navigácie v telefónoch). Za dopravnú zápchu sa považuje situácia, keď rýchlosť dopravného prúdu na danom úseku cesty klesne pod 20 km/h. Dopravná zápcha je definovaná ako zápcha dlhá najmenej 300 metrov. V minulom roku zaznamenal ADAC až 691 dopravných zápch, ktoré boli dlhšie ako 20 km. Najdlhšia, presahujúca 56 km, bola zaznamenaná 20. januára na diaľnici A61 Mönchengladbach – Ludwigshafen.

V minulom roku zaznamenal ADAC až 691 dopravných zápch, ktoré boli dlhšie ako 20 km.
Foto: shutterstock.com/Dmitry Kalinovsky

48 rokov státia v dopravných zápchach v Nemecku

Nemecký autoklub napočítal v minulom roku 504 000 dopravných zápch a prekážok rôzneho druhu. Celková dĺžka nahlásených dopravných zápch bola 877 000 km a ich celkové trvanie sa odhaduje na 427 000 hodín (47,8 roka). Potešiteľné je, že táto úroveň je citeľne vyššia ako úroveň zaznamenaná pred pandémiou koronavírusu. Napríklad v roku 2019 bola celková dĺžka trvania obštrukcií na nemeckých cestách až 521 000 hodín. Je však úplne jasné, že pracovný čas na diaľku sa stáva minulosťou. Pre porovnanie, ešte v roku 2022 sa celková dĺžka prekážok na cestách odhadovala na 333 000 hodín.

Autori správy uvádzajú, že podľa údajov Spolkového úradu pre cestnú dopravu bola intenzita dopravy na nemeckých diaľniciach o 4 % vyššia ako v roku 2022, ale doprava nákladných vozidiel sa znížila o 3 %. Vyšší počet dopravných zápch možno pripísať aj zintenzívneniu prác na cestách. Podľa ADAC sa počet opráv a rôznych stavebných prác na nemeckých cestách vlani zvýšil až o tretinu. Klasicky sa vrchol „epidémie dopravných zápch“ zhoduje s dovolenkovým obdobím. Z hľadiska času stráveného v dopravných zápchach dominujú mesiace júl, august a september, keď celková dĺžka trvania zápch dosahuje 43 500 hodín. V porovnaní s priemerom približne 20 000 hodín v zimných mesiacoch.

Nemci nechcú cestovať vlakmi. Zaviedli lacné lístky, ale dopravné zápchy sa zvýšili

ADAC je znepokojený, že minuloročné údaje neukazujú pozitívny vplyv novej dopravnej politiky, ktorá okrem iného podporuje verejnú dopravu. Patrí medzi ne takzvaný „cestovný lístok D“, zavedený začiatkom mája, ktorý – za 49 eur mesačne – umožňuje používateľom využívať väčšinu miestnych a vnútroštátnych služieb poskytovaných širokou škálou dopravcov. Zjednodušene povedané, predplatné za 49 eur umožňuje využívať verejnú dopravu vo väčšine miest a cestovať do nich napríklad železnicou.

Skutočnosť, že cestovný lístok D – ako mnohí dúfajú – povzbudí čo najviac cestujúcich dochádzajúcich do práce, aby presedlali na verejnú dopravu, a zníži dopravné zápchy, sa v bilancii dopravných zápch neodráža,“

– hovorí dopravný expert ADAC Jürgen Berlitz.

Nemci sa však zdráhajú používať takéto riešenia a argumentujú presne rovnako ako slovenskí vodiči. ADAC napríklad poukazuje na zlú infraštruktúru „najmä vo vidieckych regiónoch“ a „chronické meškania, ktoré pôsobia odstrašujúco“.

Odborníci poukazujú na to, že všetky „alternatívne“ trasy sú miestnym obyvateľom zvyčajne dobre známe
Foto: pexels.com/Ferliana Febritasari

Stáť v zápche alebo hľadať odbočku? Nemecko radí, čo sa oplatí

Podľa odborníkov z ADAC sa v prípade dopravných zápch spôsobených každodennou dopravnou špičkou javí ako lepšia možnosť zotrvanie na plánovanej trase. Odborníci poukazujú na to, že všetky „alternatívne“ trasy sú miestnym obyvateľom zvyčajne dobre známe, takže snaha obísť zápchu zvyčajne vedie k dopravným prekážkam na inom mieste. Z časového hľadiska dochádzania sa takéto „kombinácie“ málokedy oplatia.

Iná vec je, ak hovoríme o dopravných zápchach na diaľniciach počas dopravných špičiek spojených so sviatkami alebo dovolenkovou sezónou. Keď je doprava na danom úseku diaľnice úplne uzavretá z dôvodu kolízie alebo nehody, je veľmi pravdepodobné, že uviaznete v niekoľkohodinovej zápche. Z tohto dôvodu by ste nemali ignorovať informácie poskytované napríklad výstražnými značkami alebo navigáciou. Podľa odborníkov ADAC by sme v „typických prázdninových dopravných zápchach“ mali čo najskôr opustiť rýchlostnú cestu a zvoliť alternatívnu trasu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Strašná nehoda zaznamenaná kamerovým systémom. Ako sa to mohlo stať?

Čo robiť pri pohľade na nehodu na ceste. Takto sa vyhnete základným chybám


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nemecké letisko zablokovali klimatickí aktivisti. Vytvorila sa niekoľkokilometrová zápcha

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/fl360aero). Ďalšie nemecké letisko má problémy s odletmi. Za všetko môžu klimatickí aktivisti, ktorí nelegálne vstúpili na letisko a nalepili…

Audi vsádza na plug-in hybridy. Pred elektromobilitou však nevidí cestu späť

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoTraderTV). Audi stále plánuje prejsť na čisto elektrické vozidlá od roku 2033. Predstavitelia nemeckej značky však pripúšťajú, že spaľovací motor…

MG sa približuje k továrni v Európe. Ide o tri lokality

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@debsvault7172). Čínsky konglomerát SAIC, ktorý vlastní okrem iného aj MG, sa snaží postaviť svoju prvú európsku továreň. Zatiaľ sa ako…

Najspoľahlivejšie motory: „Pravdepodobne sa nikdy nepokazia“

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carhelpcorner). Zdá sa, že éra automobilov, ktoré boli navrhnuté tak, aby vydržali celý život, je už dávno preč. To však…

TOP 3 najlacnejšie nové SUV s automatickou prevodovkou. Cenovo dostupné, ľahko ovládateľné autá

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PowerTorqueYT). Na trhu v súčasnosti dominujú vozidlá SUV a zákazníci neustále hľadajú tie najlepšie ponuky. Vybrali sme pre vás tri…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov