Tipy,

Brzdenie motorom. Nedopustite sa týchto chýb, inak sa vystavíte vysokým nákladom

7.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Motortion Films). Brzdenie motorom je jednou z najdôležitejších zásad ekologickej jazdy. A hoci môže priniesť zjavné výhody, oplatí sa ho vykonávať zručne. V opačnom prípade...

7.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Motortion Films).

Brzdenie motorom je jednou z najdôležitejších zásad ekologickej jazdy. A hoci môže priniesť zjavné výhody, oplatí sa ho vykonávať zručne. V opačnom prípade vodič riskuje nákladnú poruchu pohonnej jednotky.

Brzdenie motorom je jednou z najdôležitejších zásad ekologickej jazdy.
Foto: shutterstock.com/Motortion Films

Dôležitosť techniky jazdy nemožno podceniť.

Pokojne sa blížite ku križovatke, na ktorej svieti červená, alebo možno schádzate z mierneho kopca? V takejto situácii nemusíte vôbec brzdiť. Pretože jediné, čo skutočne musíte urobiť, je uvoľniť plynový pedál a zabrzdiť motorom. Tento efekt funguje úplne jednoducho. Keď uvoľníte plynový pedál, do spaľovacieho priestoru sa privádza menej vzduchu. To spôsobuje jasne badateľný efekt spomalenia vozidla. S klesajúcimi otáčkami preradíte na nižší a nižší prevodový stupeň. Až keď máte zaradený druhý prevodový stupeň a otáčky sú nízke, vozidlo sa dá zabrzdiť a zastaviť.

Čo robí brzdenie motorom?

Brzdenie motorom má niekoľko výhod. Prvou a hlavnou je, samozrejme, úspora paliva. Ekologická jazda si vyžaduje šikovnú voľbu prevodových stupňov na spomalenie vozidla. A účinok tohto mechanizmu je žiaduci do tej miery, že motor počas takéhoto brzdenia prakticky nespaľuje benzín ani naftu. To je jedna vec. Po druhé, brzdenie motorom je tiež dôležitou súčasťou udržiavania plynulého chodu vozidla – umožňuje pomalé rolovanie pri čakaní na zelenú, namiesto toho, aby ste došli na svetlá a brzdili na nulu.

Kľúčom k úspechu je, že zručne vykonané brzdenie motorom nemá žiadne negatívne účinky na životnosť pohonnej jednotky, spojky alebo prevodovky. Vodič sa nemusí obávať nákladných porúch. A navyše znižuje opotrebovanie trecích komponentov brzdového systému.

Vodič sa nemusí obávať nákladných porúch.
Foto: shutterstock.com/H_Ko

Brzdenie motorom je jednoduché. To je jedno pravidlo!

Zručnosť brzdenia motorom je pomerne jednoduchá. Vodič musí najprv jednoducho uvoľniť plynový pedál a potom sledovať pokles rýchlosti. Keď otáčky klesnú napríklad na 3 000 otáčok za minútu v prípade benzínového motora a 2 000 otáčok za minútu v prípade dieselového motora, je potrebná redukcia. Okrem zníženia rýchlosti je v záverečnej fáze – keď je rýchlosť vozidla nízka a vozidlo sa chystá úplne zastaviť – potrebné stlačiť spojku (a potom aj brzdový pedál).

Aké chyby sa môžu vyskytnúť pri brzdení motorom?

  • Príliš skoré zníženie prevodových stupňov – spôsobí prudšie brzdenie motora a okrem toho bude napríklad spojkový systém viac namáhaný v dôsledku vysokých otáčok. Spojke, prevodovke a tiež kĺbom sa to nepáči. Na to sa oplatí myslieť – aj keď takto spôsobená prípadná porucha vzniká skôr z dlhodobého hľadiska.
  • Blíženie sa ku križovatke so stlačenou spojkou alebo s prevodovkou v neutrálnej polohe – to nie je brzdenie motorom! Odpojenie motora a prevodovky znamená, že tento účinok nebude fungovať – motor bude naďalej spaľovať palivo a vodič bude musieť vozidlo zastaviť brzdami.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Toto tlačidlo všetko zmení. Nie každý ho používa

Umývanie podvozku po zime je nevyhnutnosťou. Vysvetľujeme, prečo je odsolenie a umývanie podvozku také dôležité


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Spoločnosť Alpine sa pohrala s vozidlom Renault Rafale, výsledkom čoho je hybrid s pohonom všetkých kolies s výkonom 300 koní

19.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Renault predstavil nový Rafale E-Tech 4×4 s výkonom 300 koní. Nová verzia dokáže na jedno nabitie prejsť v čisto…

Opel bude od roku 2025 v Európe predávať len elektromobily

19.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Opel potvrdzuje, že od roku 2025 bude predávať len elektromobily. Správu priniesla samotná šéfka Opelu Florina Huettlová. Opel bude…

Alfa Romeo predstavila špeciálnu edíciu SuperSport pre Giulia a Stelvio Quadrifoglio

19.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Alfa Romeo predstavila limitovanú edíciu svojich výkonných modelov Giulia a Stelvio Quadrifoglio. Limitovaná edícia s názvom SuperSport vzdáva hold…

Kia predstavila aktualizovaný elektrický model EV6. Kapacita batérie sa zvýšila

19.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotorgraphWorld). V Južnej Kórei sa oficiálne predstavil facelift elektrického modelu Kia EV6. Aktualizácia prináša ešte odvážnejší dizajn a batériu s…

Mazda oznámila, že nová generácia CX-5 bude využívať hybridné motory vyvinuté vo vlastnej réžii

19.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AUTOMAGZofficial). Mazda potvrdzuje, že uvedie na trh novú generáciu SUV CX-5. Japonci tvrdia, že nový model bude využívať hybridné motory…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov