28.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Rokas Tenys)
Európska únia ustupuje od prísneho zákazu predaja áut so spaľovacími motormi po roku 2035. Nové usmernenia Európskej komisie otvárajú dvere pre syntetické palivá a biopalivá ako alternatívu k elektromobilom. Táto zmena prichádza po tlaku viacerých členských štátov vrátane Talianska, Nemecka a Slovenska. Automobilky tak získavajú väčšiu flexibilitu pri plánovaní budúcnosti a nemusia sa spoliehať výlučne na elektrický pohon. Pre vodičov to znamená, že benzínové a naftové autá budú môcť kupovať aj po roku 2035. Pozrime sa teda na to, čo presne sa mení a čo to znamená pre budúcnosť automobilového priemyslu.

Foto: shutterstock.com/Rokas Tenys
Syntetické palivá dostávajú zelenú
Európska komisia oficiálne uznala syntetické palivá (e-fuels) ako uhlíkovo neutrálnu alternatívu k elektromobilom. Tieto palivá vznikajú z vodíka a zachyteného CO2 a pri spaľovaní uvoľňujú len toľko oxidu uhličitého, koľko sa spotrebovalo pri ich výrobe. Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport automobilky ako Porsche a Ferrari intenzívne lobovali za túto zmenu. Navyše syntetické palivá môžu využívať existujúce čerpacie stanice a spaľovacie motory bez úprav. Preto predstavujú praktickú cestu k dekarbonizácii bez nutnosti masívnych investícií do nabíjacej infraštruktúry. Nemecko a Taliansko boli hlavnými zástancami tejto výnimky.
Šesť krajín vrátane Slovenska žiadalo zmeny
Iniciatívu za zmiernenie pravidiel viedlo Taliansko spolu s ďalšími piatimi krajinami – Českom, Bulharskom, Poľskom, Rumunskom a Slovenskom. Tieto krajiny argumentovali, že tvrdý zákaz spaľovacích motorov by poškodil ich automobilový priemysel a ekonomiku. Podľa portálu Euractiv Slovensko zdôrazňovalo nedostatočnú nabíjaciu infraštruktúru a nízku kúpnu silu obyvateľov. Navyše vysoká cena elektromobilov robí prechod na elektrický pohon pre mnohých nedostupným. Taliansko chránilo záujmy luxusných značiek ako Ferrari a Lamborghini, pre ktoré sú syntetické palivá ideálnym riešením. Európska komisia nakoniec ustúpila a pravidlá upravila.
Automobilky získavajú väčšiu flexibilitu
Nové usmernenia dávajú automobilkám väčšiu slobodu pri plánovaní budúcnosti. Výrobcovia už nemusia investovať výlučne do elektromobilov a môžu pokračovať vo vývoji spaľovacích motorov pre syntetické palivá. Navyše hybridné vozidlá získavajú dlhšiu perspektívu na trhu. Značky ako BMW, Mercedes a Volkswagen už oznámili, že budú ponúkať spaľovacie motory aj po roku 2035. Preto zákazníci budú mať širší výber a nebudú nútení kupovať elektromobily. Zároveň táto zmena znižuje tlak na rýchle budovanie nabíjacej infraštruktúry. Automobilový priemysel tak získava čas na plynulejší prechod k bezemisnej mobilite.

Foto: shutterstock.com/Vladimir Razgulyaev
Čo to znamená pre vodičov na Slovensku
Pre slovenských vodičov táto zmena prináša dobré správy. Benzínové a naftové autá budú môcť kupovať aj po roku 2035, ak budú jazdiť na syntetické alebo biopalivá. Navyše ojazdené autá so spaľovacími motormi si zachovajú hodnotu dlhšie, než sa pôvodne očakávalo. Vodiči nebudú nútení investovať do drahých elektromobilov a môžu počkať, kým ceny klesnú. Preto tí, ktorí plánovali kúpu nového auta, majú viac času na rozhodnutie. Zároveň čerpacie stanice na Slovensku budú môcť pokračovať v prevádzke bez nutnosti masívnej transformácie. Budúcnosť mobility je tak pestrejšia, než sa zdalo.
Kritici varujú pred spomalením dekarbonizácie
Nie všetci však zmenu pravidiel vítajú. Environmentálne organizácie varujú, že ústupky spomalia dekarbonizáciu dopravy a ohrozia klimatické ciele. Syntetické palivá sú zatiaľ drahé a ich výroba vyžaduje obrovské množstvo energie. Navyše kapacity na výrobu e-fuels sú minimálne a nestačia pokryť dopyt. Kritici tvrdia, že automobilky využijú výnimky na odkladanie investícií do elektromobilov. Preto bude dôležité sledovať, ako sa situácia vyvinie v nasledujúcich rokoch. Európska komisia sľubuje pravidelné prehodnocovanie pravidiel a prísne monitorovanie emisií. Boj o budúcnosť automobilov pokračuje.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Nové predpisy EÚ pre vodičov v roku 2026: Euro 7, tachografy a povinné asistenčné systémy
Európsky plán pre technické kontroly: žiadna každoročná STK, viac dôrazu na emisie
Bez symbolu 3PMSF na pneumatikách nevjedeš v zime do Nemecka. Hrozia vysoké pokuty
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















