25.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tanongsak Panwan)
Problémy s rozvodmi motora 1.2 PureTech od koncernu Stellantis nie sú ojedinelé; podobne závažné nedostatky sa vyskytli aj pri viacerých ďalších agregátoch. Poruchy tohto trojvalca sú známe už dlhšie – gumený rozvodový remeň, ktorý sa pohybuje priamo v olejovom kúpeli, sa predčasne opotrebúva. Odpadové častice z remeňa následne upchávajú olejové čerpadlo, čo kriticky ohrozuje životnosť celého motora. Stellantis sa rozhodol tento problém vyriešiť pri tretej generácii (Gen 3), kde remeň nahradil odolnejšou reťazou. Zatiaľ sa zdá, že táto zmena chybu odstránila, no Stellantis nie je jediným výrobcom, ktorý doplatil na nešťastné riešenie s remeňom v oleji.

Foto: shutterstock.com/Tanongsak Panwan
Ford EcoBoost 1.0 – rovnaký problém
Prvá generácia trojvalcového motora 1.0 EcoBoost od Fordu mala rovnaký problém. Aj v tomto prípade bol remeň neskôr nahradený reťazou. Avšak aj keď je reťaz robustnejšia a odolnejšia, nerieši všetky problémy. Pretože aj s týmto systémom sú početné prípady problémov spôsobených práve rozvodom. Je to znak, že ide o jeden z najslabších bodov motora. Pozrime sa na najdôležitejšie prípady spoľahlivosti. Rozvod je kritický komponent a jeho zlyhanie môže znamenať zničenie celého motora.
BMW/PSA 1.6 THP – napínače reťaze
Medzi rokmi 2006 a 2012 mala nemecká skupina značné problémy s turbobenzínovým motorom N14 s objemom 1,6 litra. Používal sa v rôznych modeloch Mini (Cooper S R56 a JCW). Ten istý motor bol montovaný aj do rôznych modelov Peugeot, Citroën a DS pod názvom THP. Tieto motory, vyrábané na rôznych miestach (vo Veľkej Británii tie od BMW, vo Francúzsku tie od PSA), často spôsobujú problémy kvôli napínačom reťaze. Reťaz sa mohla pretrhnúť a vážne poškodiť motor. Skutočná pohroma, ktorá postihla viaceré modely. Ako Mini R56, smutne známe pre svoje krehké motory.
Jaguar Land Rover Ingenium 2.0 diesel
Anglická značka mala problémy s rozvodom naftového motora Ingenium s objemom 2 litre. Ktorý používa dve rozvodové reťaze a v skutočnosti zdvojnásobuje riziko porúch. Obzvlášť postihnuté sú modely vyrobené medzi rokmi 2015 a 2019. Napríklad Range Rover Evoque. Dvojitá reťaz znamená dvojnásobné riziko – a dvojnásobné náklady na opravu.
Mazda MZR-CD 2.2 diesel – uvoľnená reťaz
Na naftových motoroch MZR-CD R2 s objemom 2,2 litra (150 a 175 koní) od Mazdy, vyrábaných medzi rokmi 2008 a 2013, je problém s uvoľnením rozvodovej reťaze. Hlásený najmä na Mazde 6. Našťastie vozidlo deteguje poruchu a včas ju signalizuje. Takže možno pristúpiť k oprave skôr, než dôjde k oveľa vážnejšiemu poškodeniu motora. To je výhoda modernej diagnostiky – včasné varovanie môže zachrániť motor.
Renault/Nissan 1.2 TCe – pokles hladiny oleja
Navyše pokles hladiny oleja spôsobuje problémy s benzínovým motorom 1.2 TCe/DIG-T H5F so 100 alebo 130 koňmi. Čo spôsobuje posun a pretrhnutie rozvodovej reťaze. Tieto chyby sa týkajú vozidiel vyrobených od roku 2012 do roku 2019 od Renaultu a Nissanu. Ale aj od Mercedesu, ktorý používal motor na Citane. Pravidelná kontrola hladiny oleja je pri tomto motore nevyhnutná.
Opel – Twinsport a CDTi
Na motore 1.2 Twinsport Ecotech s 85 koňmi, vyrábanom od roku 2006 do roku 2015 a používanom v Opel Corsa, sa rozvodová reťaz mohla predčasne uvoľniť. Chyby boli zistené aj na naftových motoroch CDTi B16DTU a B16DTE s objemom 1,6 litra a 110 koňmi. Tie vyrobené medzi rokmi 2015 a 2018 trpia chybnou vodiacou lištou reťaze. Ktorej pretrhnutie môže poškodiť motor.
FCA Multijet 1.3 diesel
Ani naftový motor Multijet nie je oslobodený od problémov s rozvodom. Motor SDE s objemom 1,3 litra so 70 a 95 koňmi, používaný od roku 2008 do roku 2014 na rôznych modeloch, je dosť náchylný na pretrhnutie reťaze. Tento motor bol veľmi rozšírený v modeloch Fiat, Alfa Romeo a Lancia.
Toyota 1.3 VVT-i – aj spoľahlivá značka má problémy
Podobné problémy aj pre Toyotu, známu svojou spoľahlivosťou. Motor 1.3 VVT-i 2NZ s 87 koňmi, ktorý poháňal Yaris medzi rokmi 2005 a 2011, zaznamenal rôzne prípady pretrhnutia rozvodovej reťaze. Ani povesť spoľahlivosti neznamená, že motor je bez chýb.

Foto: shutterstock.com/kanemme6
Skupina Volkswagen – TSI/TFSI EA211
Motory 1.2 a 1.4 TSI/TFSI EA211 (s výkonmi od 85 do 160 koní), používané rôznymi modelmi nemeckej skupiny medzi rokmi 2005 a 2013, trpia chybnými napínacími kladkami. Ktoré môžu spôsobiť najprv uvoľnenie rozvodovej reťaze a jej následné pretrhnutie. Od roku 2011 pre 1.4 TSI a od roku 2015 pre 1.2 TSI bolo riešením tohto problému pridanie remeňa.
PSA/Stellantis 1.5 BlueHDi diesel
Na naftovom motore 1.5 BlueHDi vyrábanom od 31. decembra 2019 do januára 2023, používanom na rôznych modeloch bývalej skupiny PSA (ale aj na Toyota Proace), porucha reťaze vačkového hriadeľa spôsobuje poškodenie motora. Alebo dokonca jeho zničenie. Toto je jeden z novších problémov, ktorý postihuje relatívne mladé vozidlá.
Prevencia je lepšia ako liečba
Zlý stav rozvodového remeňa alebo reťaze je vždy ohlásený príznakmi, ktoré možno zistiť na vozidle. A ktoré je dobré neignorovať. Okrem klasickej kontrolky motora na prístrojovej doske treba dávať pozor najmä na vibrácie a nezvyčajné zvuky motora pri štartovaní. Ďalším signálom, ktorý treba brať vážne, je strata výkonu počas zrýchľovania. Ak zistíte jeden alebo viac týchto signálov, je potrebné zasiahnuť čo najskôr. Aby ste predišli vážnejším škodám.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Jazda na rezerve paliva: Koľko kilometrov zostáva a prečo to škodí autu
Tatra sa vyrábať nákladné vozidlá na Slovensku. V Moldave nad Bodvou vzniknú tisíce kamiónov
Zlé návyky vodičov: Tieto zlozvyky ničia vaše auto a stoja vás stovky eur
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















