25.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PH888)
Najmä začínajúci používatelia elektromobilov môžu byť veľmi prekvapení, že nabili batériu s kapacitou 60 kWh, a zaplatili za… 75 kWh. Z ekonomického hľadiska je to trochu ako keby ste prišli na čerpaciu stanicu, natankovali auto, potom vyliali na asfalt niekoľko litrov benzínu a až potom išli k pokladni. Na straty energie počas nabíjania auta máte malý vplyv, ale máte. Vysvetľujeme! Nie je žiadnym tajomstvom, že počas nabíjania batérie auta (a každej inej batérie) sú straty energie dosť veľké. Ale až také veľké? Sám som sa nedávno prekvapil, keď som išiel na rýchlu nabíjaciu stanicu dobiť auto.

Foto: shutterstock.com/PH888
Kde uniká prúd počas nabíjania
Ak začnete nabíjať úplne vybitý elektromobil s batériou s čistou kapacitou 70 kWh a nabijete ho na 100 %, za ideálnych podmienok sa reálna spotreba energie môže vyšplhať na približne 80 kWh. Pri menej priaznivých podmienkach bude toto číslo ešte vyššie. Zákon zachovania energie totiž hovorí, že energia nezaniká, len mení svoju podobu. V prípade elektromobilov vznikajú straty priamo v nabíjačke (či už ide o domáci Wallbox alebo rýchlu DC stanicu), ale aj v samotnom vozidle. Straty vznikajú pri premene striedavého prúdu na jednosmerný, ako aj v dôsledku vysokého elektrického odporu pri vysokých prúdoch. To spôsobuje zahrievanie nabíjačky, káblov a samotnej batérie.
Teplota batérie je kľúčová
Veľa prúdu spotrebuje obsluha batérie. Systém ju ohrieva, ak je príliš studená. A chladí ju, keď teplota nadmerne stúpa. Ľahko si domyslíte, že najväčšie straty energie nastávajú počas nabíjania v extrémnych teplotách. Keď je veľmi chladno (treba batériu ohriať a udržiavať jej optimálnu teplotu). A keď je horúco (batéria sa ľahko prehrieva a nemožno jej dovoliť prehriatie). Batéria má rada približne takú teplotu ako človek. Pri 20 stupňoch sa cíti výborne, takže straty budú malé. Pri -20 °C alebo +40 °C môžu straty ľahko dosiahnuť 30 %.
Ako znížiť straty počas nabíjania
Jedným zo spôsobov, ako minimalizovať energetické straty, je zvýšenie napätia v systéme. Nabíjanie na rýchlej vysokonapäťovej stanici je preto spravidla efektívnejšie než využívanie domáceho Wallboxu so striedavým prúdom (AC). Najmodernejšie systémy v elektromobiloch dnes využívajú architektúru s napätím až 800 V, čo výrazne zvyšuje ich efektivitu. Treba však pamätať na to, že straty pri nabíjaní nie sú lineárne. Najvyššie sú vtedy, keď je batéria pod najväčšou záťažou – teda ak je takmer prázdna alebo sa blíži k plnému nabitiu. Naopak, pri optimálnej teplote a v rozsahu od 20 % do 80 % kapacity môžu straty predstavovať len niekoľko málo percent.
Príprava batérie pred nabíjaním
Mnohé moderné elektromobily sú vybavené možnosťou prípravy batérie na nabíjanie. Niekedy to treba urobiť „ručne“ výberom príslušnej možnosti v systéme. Niekedy stačí v navigácii vybrať trasu k nabíjačke – vtedy auto samo začne pripravovať batériu. Batéria s optimálnou teplotou sa nabíja rýchlejšie a generuje nižšie straty. Áno, ohrievanie batérie vopred tiež vyžaduje spotrebu energie. Nie je nič zadarmo. Ale aspoň strávite menej času pri nabíjačke. A celkové straty budú nižšie.

Foto: shutterstock.com/Halfpoint
Koľko vás stoja straty energie
Prax potvrdzuje, že jazda elektromobilom je najmä v zimnom období menej ekonomická. Ak k priemernej spotrebe 20 kWh na 100 km pripočítame 12 až 15 % strát pri nabíjaní (v mrazoch často aj viac), celkové náklady citeľne stúpajú. Tento fakt je problematický najmä pri využívaní drahého prúdu z rýchlonabíjacích staníc. Pre slovenských majiteľov elektromobilov je kľúčové vedieť, že elektrina z domácej siete je takmer vždy výrazne lacnejšia. Domáce nabíjanie je tak nielen pohodlnejšie, ale aj oveľa rentabilnejšie – cena za kWh je nižšia a energetické straty bývajú spravidla menšie.
Praktické tipy na zníženie strát
Pre vodičov elektromobilov tu je niekoľko praktických tipov. Nabíjajte v rozsahu 20-80 % – straty sú najnižšie. Ak je to možné, pripravte batériu pred nabíjaním (nastavte trasu k nabíjačke v navigácii). Nabíjajte pri miernych teplotách – ideálne okolo 20 °C. Preferujte domáce nabíjanie pred rýchlymi stanicami. A pamätajte, že straty sú súčasťou elektromobility – nedajú sa úplne eliminovať, ale dajú sa minimalizovať.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najdrahšie katalyzátory v autách: Ktoré modely sú magnetom pre zlodejov
Jazda na rezerve paliva: Koľko kilometrov zostáva a prečo to škodí autu
Tatra bude vyrábať nákladné vozidlá na Slovensku. V Moldave nad Bodvou vzniknú tisíce kamiónov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















