25.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Simol1407)
Počas zimného obdobia si mnohí motocyklisti kladú otázku, či je potrebné motor občas naštartovať. Teoreticky by malo pravidelné štartovanie zabrániť degradácii pohonnej jednotky a vzniku korózie. Okolo tejto témy však vzniklo toľko mýtov, že je dôležité uviesť veci na pravú mieru – a to najmä preto, aby ste si s prvými jarnými lúčmi slnka mohli užiť bezproblémovú jazdu. Príprava motocykla na zimný spánok a diskusia o úkonoch počas tejto prestávky sú v komunite fanúšikov dvoch kolies mimoriadne kontroverzné. Hoci sa s touto problematikou snažili vyrovnať samotní motorkári, výrobcovia aj mechanici, pochybnosti pretrvávajú.

Foto: shutterstock.com/Simol1407
Štartovanie motora v zime – výhody a nevýhody
S koncom sezóny začínajú internetové fóra praskať vo švíkoch pod náporom otázok o opodstatnenosti zimného štartovania motorov. Značná časť motocyklistov je totiž skalopevne presvedčená, že ide o povinný úkon, ktorý zaručí udržanie stroja v dobrom technickom stave. Ide však o desaťročia tradovaný mýtus, ktorý môže v skutočnosti spôsobiť viac škody ako osohu. Napriek všeobecným obavám olej za pár mesiacov nezostarne, vstrekovače nezhrdzavejú a vnútro motora nepokryje korózia. Aj samotní výrobcovia v návodoch na obsluhu zdôrazňujú, aby sa motor v zime zbytočne neštartoval, pretože práve studené štarty predstavujú pre pohonnú jednotku najväčšiu záťaž.
Krátky štart môže poškodiť sviečky
Krátkodobý chod motora – teda štart len na niekoľko sekúnd – môže navyše viesť k zaliatiu alebo trvalému poškodeniu zapaľovacích sviečok, ktoré nedosiahnu potrebnú samočistiacu teplotu. K tomuto javu dochádza najmä pri krátkej prevádzke, keď motor pracuje s obohatenou zmesou. Nadbytok paliva spôsobuje zvýšenú tvorbu karbónových usadenín, ktoré sú vďaka obsahu uhlíka vodivé a môžu premostiť elektródu s telom sviečky. Ak k tomu dôjde, sviečka prestane hádzať iskru a motor nenaštartujete. Kým pri motoroch typu boxer je výmena sviečok rýchla a jednoduchá, pri kapotovaných štvorvalcoch si vyžaduje podstatne viac času a náročnejšiu prácu.
Stráca nepoužívaný olej svoje vlastnosti?
Nechýbajú motocyklisti, ktorí tvrdia, že nepoužívaný olej stráca svoje vlastnosti počas zimného státia. Je v tom však trocha pravdy, ale len v prípade, keď pravidelne štartujeme motor len na niekoľko minút. Prečo? Pohonná jednotka nie je schopná dosiahnuť prevádzkovú teplotu, pri ktorej olej odstraňuje všetky nežiaduce látky. Vrátane kyslých látok. Počas chodu motora spaliny obsahujú vedľajšie produkty, ako oxidy síry a dusíka. Tie reagujú s vodou z kondenzátu a vytvárajú kyselinu sírovú a dusičnú. Tieto kyslé produkty môžu ovplyvniť opotrebovanie motora prostredníctvom korózie. A rýchlejšieho opotrebovania piestnych krúžkov a valcov.
Ak chcete štartovať, zahrejte motor na prevádzkovú teplotu
Ak vám však zvuk motora počas zimy predsa len chýba, pamätajte, že ho musíte nechať bežať až do úplného dosiahnutia prevádzkovej teploty. Pri mnohých modeloch to môže trvať aj 30 minút. Je to však kľúčové, aby olej nadobudol správne vlastnosti, sviečky sa stihli samočinne vyčistiť a alternátor mal dostatok času na dobitie akumulátora. Takto vykonaný proces motoru určite neublíži. Ak však nie ste ochotní čakať pol hodiny, je lepšie motor vôbec neštartovať a trpezlivo počkať na jar.

Foto: shutterstock.com/Suhasz1
Ako pripraviť motocykel na zimu
Pred postavením motocykla na zimné státie treba pamätať na jeho správnu prípravu. Základom je predovšetkým dôkladné umytie, odstránenie hmyzu, nečistôt či zvyškov maziva. A následne osušenie stlačeným vzduchom všetkých kritických miest. Ako elektrické spojenia, okolie displeja či prepínačov na riadidlách. Nádrž paliva treba natankovať do plna. V prípade motocyklov s reťazovým pohonom ho treba dôkladne vyčistiť a namazať. Dodatočne sa oplatí zakonzervovať všetky lanká pomocou striekačky a malého množstva oleja. Akumulátor sa oplatí vybrať, pripojiť k nabíjačke nastavenej na zimný režim a nechať v suchej a vyhrievanej miestnosti.
Čo robiť počas zimného státia
Aj keď je váš stroj na zimu dobre pripravený, oplatí sa občas zájsť do garáže a venovať pozornosť pohyblivým častiam. Tesnenia v klzákoch prednej vidlice sa totiž počas dlhého státia môžu prilepiť k nosným rúrkam, čo po rozbehu často vedie k poškodeniu gufier a úniku oleja. Preto je vhodné občas niekoľkokrát stlačiť prednú vidlicu, aby zapracovalo pruženie, a motocykel posunúť o kúsok dopredu alebo dozadu. Rovnako netreba odkladať servis na jar – ideálnym časom na výmenu oleja, filtrov či brzdovej kvapaliny a vykonanie bežných opráv je práve záver sezóny.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Motocyklová prilba s NFC čipom: Caberg SOS Medical ID môže zachrániť život pri nehode
Inteligentná prilba Shoei premieta navigáciu priamo pred oči jazdca
BMW chystá bombu: Prichádza malá a lacná GS, ktorá zničí konkurenciu!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















