23.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PERCULIAR BOY)
Táto thajská rodina nevlastní len najväčší energetický nápoj na svete. Riadia impérium v hodnote viac než 20 miliárd dolárov, ktoré zahŕňa futbalové kluby, pretekárske tímy, hudobné vydavateľstvá a lyžiarske strediská. Ročne predajú viac než 12,5 miliardy plechoviek Red Bullu. Všetko začalo v roku 1976, keď thajský lekárnik Chaleo Yoovidhya vymyslel sladký nápoj pre vodičov kamiónov. O pár rokov neskôr ho ochutnal rakúsky podnikateľ Dietrich Mateschitz a uvidel v ňom obrovský potenciál. Pozrime sa teda na neuveriteľný príbeh rodiny, ktorá dobyla svet.

Foto: shutterstock.com/PERCULIAR BOY
Thajský lekárnik vymyslel nápoj pre unavených vodičov
Príbeh Red Bullu začal v roku 1976 v malej thajskej lekárni. Chaleo Yoovidhya, samouk a lekárnik, vytvoril nápoj s názvom Krating Daeng (Červený býk). Tento sladký, kofeínom nabitý nápoj určil pre vodičov kamiónov a továrenských robotníkov, ktorí potrebovali zostať bdelí. Podľa magazínu Forbes sa nápoj rýchlo stal hitom v Thajsku a okolitých krajinách. Chaleo netušil, že jeho výtvor jedného dňa dobije celý svet. Nápoj mal hustú konzistenciu, výraznú sladkosť a vysoký obsah kofeínu. Práve tieto vlastnosti zaujali rakúskeho podnikateľa, ktorý ho náhodou ochutnal počas služobnej cesty.
Rakúsky podnikateľ uvidel v nápoji obrovský potenciál
V roku 1982 navštívil Thajsko rakúsky obchodník Dietrich Mateschitz. Trpel únavou z dlhého letu a niekto mu ponúkol Krating Daeng. Nápoj ho okamžite postavil na nohy a Mateschitz pochopil, že má v rukách zlato. Kontaktoval Chalea Yoovidhyu a navrhol mu spoločný biznis. V roku 1984 založili spoločnosť Red Bull GmbH. Podľa portálu Business Insider Mateschitz získal 49 %, Yoovidhya tiež 49 % a zvyšné 2 % dostal Chaleov syn. Partneri pridali bubliny, zmenili dizajn plechovky a vytvorili novú značku pre západný trh. Navyše spustili marketingovú revolúciu.
Marketing, ktorý zmenil pravidlá hry navždy
Red Bull nepredáva len nápoj – predáva životný štýl. Preto zabudnite na billboardy a televízne reklamy. Red Bull totiž začal sponzorovať extrémne športy, skoky z útesov, snowboarding a dokonca vesmírne zoskoky. V roku 2012 napríklad Felix Baumgartner skočil z výšky 39 kilometrov pod záštitou Red Bullu. Túto udalosť sledovali milióny ľudí a značka sa tak zapísala do histórie. Navyše Red Bull vlastní tím Formule 1 s Maxom Verstappenom, ktorý dominuje šampionátu. Firma tiež vlastní päť futbalových klubov vrátane RB Leipzig a New York Red Bulls. Napokon marketing Red Bullu inšpiroval celé odvetvie a konkurencia ho dodnes kopíruje.
Rodina Yoovidhya inkasuje miliardy ročne
Po smrti Chalea Yoovidhyu v roku 2012 zdedili jeho podiel deti a vnuci. Rodina Yoovidhya dnes vlastní 51 % spoločnosti Red Bull a inkasuje ročne približne 6 miliárd dolárov. Celkový majetok rodiny presahuje 25 miliárd dolárov, čo z nich robí jednu z najbohatších rodín v Thajsku. Ročné tržby Red Bullu prekračujú 11 miliárd dolárov a firma predáva viac než 12,5 miliardy plechoviek ročne. Rodina investuje do nehnuteľností, hotelov a ďalších podnikov. Thajská vetva rodiny žije pomerne nenápadne, no ich vplyv siaha do každého kúta sveta.

Foto: shutterstock.com/Jeppe Gustafsson
Od malej lekárne k svetovému impériu
Príbeh Red Bullu dokazuje, že jeden bláznivý nápad môže zmeniť svet. Thajský lekárnik bez formálneho vzdelania vytvoril nápoj, ktorý dnes pijú miliardy ľudí. Rakúsky podnikateľ mu dal krídla a spoločne vybudovali impérium. Red Bull nie je len energetický nápoj – je to kultúrny fenomén. Značka spája šport, hudbu a adrenalín do jedného balíka. Rodina Yoovidhya zostáva v tieni, no ich vplyv cítiť všade. Keď si nabudúce otvoríte plechovku Red Bullu, spomeňte si na malú thajskú lekáreň, kde všetko začalo.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Šokujúci koniec: Christian Horner po 20 rokoch opúšťa Red Bull!
Autobatéria: Ako môžete otestovať, či batéria vydrží
Navrhujú cesty tak, aby autá jazdili pomalšie. Cestné triky
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















