22.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/fotokaleinar)
Skupina Volkswagen zvažuje vybavenie elektrických áut vo svojom portfóliu benzínovými motormi. Táto technológia má za úlohu rozšíriť dojazd batérie a znížiť fenomén „range anxiety“(úzkosť z dojazdu). VW študuje pridanie technológií, ktoré by rozšírili dojazd batérií v SUV a sedanoch vo svojom portfóliu. Uviedli to zdroje zo spoločnosti citované portálom autonews.com. Populárna v Číne, táto technológia zatiaľ nie je široko dostupná na západných trhoch. Nesie názov „Range Extender System“ a v podstate ide o APU (Auxiliary Power Unit – pomocnú pohonnú jednotku).

Foto: shutterstock.com/fotokaleinar
VW by mohol vybaviť elektromobily benzínovými motormi
Keďže EÚ ustupuje od zákazu spaľovacích motorov, VW reviduje svoje plány rozvoja. Jednou z možností je vybavenie elektrických vozidiel systémom range extender. „Či a kedy bude táto technológia zavedená v Európe a USA, závisí od dopytu zákazníkov,“ uviedla spoločnosť. Zástupcovia VW vyhlásili, že z technického hľadiska už koncept začlenili do budúcej platformy pre elektrické autá. Autá s rozšíreným dojazdom fungujú s batériou, ktorú môže nabíjať malý integrovaný spaľovací motor. Keď úroveň batérie klesne pod 30 %, spaľovací motor sa automaticky spustí. Nabíja batériu auta a strojnásobuje jej kapacitu.
Prvý model s range extenderom predstavený v Šanghaji
VW odhalil na Autosalóne v Šanghaji 2025 v predstihu prvý model značky vybavený technológiou rozšírenia dojazdu. Koncept veľkého SUV, vytvorený VW a čínskym partnerom SAIC, má generátor napájaný palivom. Ten nabíja batériu počas jazdy. Zabezpečuje tak dodatočný dojazd viac ako 700 km. Spolu s dojazdom 300 km na batériu by SUV mohlo prejsť približne 1 000 km. Stellantis a BMW tiež zvažujú zavedenie systémov rozšírenia dojazdu. Táto technológia má aj úlohu znížiť fenomén „range anxiety“.
Čo je „range anxiety“
„Range anxiety“ je neformálny termín používaný na opis strachu vodičov elektrických áut, že im vybije batéria. Často sa vodiči vyhýbajú dlhým cestám alebo neznámym oblastiam zo strachu, že sa akumulátory vybijú a zostanú s autom na ceste. Technológia range extender tento problém rieši. Vodič môže jazdiť na elektrickú energiu v meste. A na dlhých cestách sa automaticky zapne benzínový motor, ktorý dobíja batériu. Je to kompromis medzi elektromobilitou a praktickosťou tradičných áut.
Ktoré autá už používajú túto technológiu
Leapmotor C10 REEV alebo BYD Han DM-i sú dve z vozidiel, ktoré používajú túto technológiu. V Číne je range extender veľmi populárny. Západné trhy zatiaľ zaostávajú, ale to sa môže zmeniť. VW, Stellantis a BMW vidia v tejto technológii príležitosť. Pre slovenských zákazníkov by to mohlo znamenať elektromobily s dojazdom porovnateľným s benzínovými autami. Bez strachu z vybitej batérie. A bez potreby hľadať nabíjacie stanice na dlhých cestách.

Foto: shutterstock.com/abitaev.art
Budúcnosť elektromobility s range extenderom
Technológia range extender predstavuje most medzi čisto elektrickými autami a tradičnými spaľovacími motormi. Umožňuje vodičom využívať výhody elektromobility v meste. A zároveň mať istotu dlhého dojazdu na cestách. Pre automobilky je to spôsob, ako prilákať zákazníkov, ktorí váhajú s prechodom na elektromobily. VW ukazuje, že budúcnosť elektromobility môže byť flexibilnejšia, ako sa pôvodne predpokladalo. A že spaľovacie motory môžu mať svoje miesto aj v elektrickom svete – ako pomocné jednotky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektromobily sú nebezpečnejšie pre chodcov ako spaľovacie autá?
BYD patentoval revolučný elektromotor: Dynamická regulácia magnetického poľa zvýši dojazd
Top 10 elektromobilov s najlepším reálnym dojazdom: Porsche sa priblížilo k 1 000 km
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















