05.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/christianthiel.net)
Čo ak v mraze dostanete defekt a v batožinovom priestore nenájdete rezervu? Väčšina nových áut má len opravárenskú sadu, ktorá v zimných podmienkach často zlyhá. Jediná malá chyba môže znamenať, že auto sa už z miesta nepohne.

Foto: shutterstock.com/christianthiel.net
Prečo nové autá nemajú rezervné koleso
Plnohodnotné rezervné koleso sa z väčšiny nových áut vytratilo približne pred desiatimi rokmi. Výrobcovia ho nahradili styropánovou vložkou s kompresorom a chemickým tmelom. Cieľom je odľahčiť vozidlo – chýbajúce koleso, kľúč a zdvihák ušetria až 20 kilogramov hmotnosti. To pomáha výrobcom plniť prísne limity emisií CO₂.
Ďalším dôvodom je zníženie nákladov a možnosť prezentovať „väčší“ kufor v reklame. V prípade elektrických a hybridných modelov priestor pod podlahou často zaberajú batériové moduly, takže fyzicky nie je kde rezervu uložiť. Toto riešenie síce prospieva továrňam, no pre vodičov v zimnej búrke môže byť doslova nočnou morou.
Opravná sada funguje len v teórii
Opravný set s penovým tmelom dokáže zalepiť malé defekty do 6 mm, zvyčajne spôsobené klincom alebo skrutkou. Väčšina zimných defektov však vzniká inak – pri náraze na ľadom ukrytý obrubník alebo tvrdé snehové hrudy, ktoré poškodia bok pneumatiky. V takom prípade je tmel nepoužiteľný.
Okrem toho mráz znižuje viskozitu náplne. Pri teplotách pod −10 °C tmel hustne a kompresor ho nedokáže rovnomerne rozviesť do pneumatiky. Úspešnosť opravy prudko klesá, a vodič neraz ostane uprostred zasneženej cesty so znehybneným autom.
Drahé následky a nečakané problémy
Použitie tesniacej hmoty môže poškodiť snímače tlaku TPMS a znečistiť vnútro pneumatiky, ktoré treba náročne čistiť. Veľa pneuservisov po použití tmelu odmieta opravu, a vodič je nútený kúpiť novú pneumatiku za stovky eur. Navyše, tmel má obmedzenú trvanlivosť – po pár rokoch stráca účinok a mnohí majitelia o tom ani netušia.
Defekt v mraze? Pomoc môže trvať hodiny
Aj keď sa oprava podarí, auto môže pokračovať len do 200 km rýchlosťou maximálne 80 km/h. Zima však prináša nevyspytateľné cesty a ďalšia strata tlaku znamená definitívnu nepojazdnosť. Pri väčšom poškodení pneumatiky nezostáva nič iné než zavolať odťahovku – a v mrazoch, keď majú najviac práce, môže čakanie trvať aj niekoľko hodín.

Foto: shutterstock.com/audiznam260921
Dojazdové koleso ako záchrana
Niektoré automobilky stále ponúkajú dojazdové koleso ako doplnok. Hoci zaberie kúsok batožinového priestoru, pre vodiča predstavuje istotu. Ak často jazdíte v zimných alebo horských podmienkach, oplatí sa ho dokúpiť – je to investícia, ktorá sa v krízovej situácii môže ukázať ako neoceniteľná.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ktoré autá najviac hrdzavejú? Škandinávsky test odhalil prekvapivé výsledky
Filter pevných častíc: ako funguje, prečo sa upcháva a ako ho chrániť
Vymenili ste pneumatiky? Skontrolujte aj snímače tlaku, inak vás auto môže prekvapiť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















