15.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/aapsky)
Lietanie je pre mnohých symbolom znečistenia a ekologickej katastrofy. Obrovské lietadlá, ktoré spaľujú tisíce litrov paliva, sú často označované za jedného z najväčších nepriateľov našej planéty. Je to však naozaj tak? A vedeli ste, že za určitých okolností môže byť let lietadlom ekologickejší ako cesta na bicykli? Nie, nie je to vtip. Toto je brutálna pravda, ktorá mení všetko, čo sme si doteraz mysleli o cestovaní.

Foto: shutterstock.com/aapsky
Koľko vlastne „žerie“ lietadlo?
V prvom rade si treba uvedomiť, že spotreba lietadla je obrovská. Napríklad taký Boeing 747 spáli za jednu hodinu letu približne 10 000 až 11 000 litrov paliva. To je viac, ako minie priemerné auto za celý svoj život. Na prvý pohľad je to katastrofálne číslo. Má to však jeden obrovský háčik. Toto lietadlo neprepravuje jedného človeka, ale viac ako 500 pasažierov naraz. A práve tu sa začína tá pravá matematika.
Kľúčový parameter: Spotreba na jedného pasažiera
A teraz k tomu najdôležitejšiemu. Ak chceme porovnávať rôzne druhy dopravy, nemôžeme sa pozerať na celkovú spotrebu, ale na spotrebu na jedného pasažiera na 100 kilometrov. A tu prichádza ten šok. Moderné a plne obsadené lietadlo, ako je napríklad Airbus A320, má spotrebu približne 2,5 až 3 litre paliva na jedného pasažiera na 100 km. To je menej, ako má väčšina moderných áut so spaľovacím motorom. Je to porovnateľné s autom, v ktorom sedia dvaja ľudia.
A teraz ten bicykel: Kde je problém?
A teraz prichádza tá najbizarnejšia časť. Ako môže byť lietadlo ekologickejšie ako bicykel? Veď bicykel nemá žiadne emisie. Problém je v tom, čo jeme. Ak chcete prejsť na bicykli 100 kilometrov, musíte spáliť obrovské množstvo kalórií. A tieto kalórie musíte doplniť jedlom. A práve produkcia potravín, najmä tých živočíšnych, má obrovskú uhlíkovú stopu. Ako uvádzajú rôzne vedecké štúdie, produkcia jedného kilogramu hovädzieho mäsa vyprodukuje desiatky kilogramov CO2.

Foto: shutterstock.com/katyapulka
Matematika, ktorá nepustí
Ak si to teda prepočítame, zistíme niečo neuveriteľné. Ak by sa cyklista po 100-kilometrovej trase najedol poriadneho hovädzieho steaku, jeho celková uhlíková stopa by mohla byť vyššia ako uhlíková stopa jedného pasažiera v plne obsadenom lietadle na rovnakej vzdialenosti. Samozrejme, ide o extrémny príklad. Ak si cyklista dá len zeleninový šalát, jeho stopa bude minimálna. Tento príklad však dokonale ukazuje, aké zložité a komplexné je porovnávanie ekologickej záťaže.
Čo si z toho vziať?
Záver je teda jednoznačný. Hoci lietanie rozhodne nie je bezproblémové, jeho démonizovanie je často prehnané. Moderné a plne obsadené lietadlá sú prekvapivo efektívnym spôsobom dopravy na dlhé vzdialenosti. A naopak, aj zdanlivo ekologické aktivity, ako je bicyklovanie, môžu mať svoju skrytú uhlíkovú stopu. Budúcnosť tak nie je v zákaze lietania, ale v hľadaní udržateľnejších palív (SAF) a v efektívnejšom využívaní kapacít.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nový život najväčšieho lietadla na svete? Je tu nádej
Kam chodia lietadlá „odpočívať“? Najväčší letecký cintorín na svete ohromí každého
Prečo sú lietadlá biele? Dôvodov je niekoľko. Vôbec nejde o estetiku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















