14.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/myphotobank.com.au)
Všimli ste si ich aj vy? Na niektorých slovenských diaľničných odpočívadlách v poslednej dobe pribúdajú záhadné oceľové rampy, ktoré vyzerajú ako spomaľovače alebo váhy. Väčšina vodičov netuší, na čo slúžia, a mnohí sa ich v panike snažia obísť. Omyl! Toto nie je žiadna pasca na bežných vodičov. Je to supermoderná a plne automatizovaná zbraň v boji proti preťaženým kamiónom, ktoré ničia cesty a ohrozujú našu bezpečnosť. A pre kamionistov to znamená jediné – koniec podvádzaniu a mastné pokuty.

Foto: shutterstock.com/myphotobank.com.au
Čo sú to vlastne za senzory?
V prvom rade si treba uvedomiť, že nejde o žiadne bežné kamery. Ide o systém vysokorýchlostného dynamického váženia (WIM – Weigh-in-Motion). Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ich inštaluje na kľúčových úsekoch našich diaľnic ako súčasť rozsiahleho systému na boj proti preťaženým kamiónom. Cieľom nie je pokutovať každého, ale efektívne vytypovať podozrivé vozidlá a poslať ich na presnú kontrolu, alebo ich pokutovať automaticky.
Ako to funguje v praxi?
Princíp je geniálne jednoduchý a plne automatizovaný. Keď kamión prejde cez úsek so senzormi v plnej diaľničnej rýchlosti, systém urobí niekoľko vecí naraz. Senzory v asfalte automaticky zmerajú hmotnosť každej nápravy a vypočítajú celkovú hmotnosť vozidla. Systém zároveň pomocou kamier načíta evidenčné číslo vozidla a skontroluje, či má platnú diaľničnú známku. Všetky tieto dáta okamžite putujú do centrálneho systému. Viac o tomto systéme informuje priamo Národná diaľničná spoločnosť vo svojich tlačových správach.
Čo sa stane, ak je kamión preťažený?
A teraz prichádza tá najdôležitejšia časť. Ak systém zistí, že kamión je preťažený, existujú dva scenáre. Tým prvým je, že systém okamžite odošle automatické upozornenie najbližšej policajnej hliadke. Tá následne takýto kamión odstaví a pošle ho na presné kontrolné váženie. Tým druhým a oveľa efektívnejším je systém objektívnej zodpovednosti. To znamená, že systém automaticky vygeneruje pokutu a pošle ju priamo majiteľovi vozidla, bez toho, aby ho musela zastaviť polícia. A pokuty za preťaženie sa na Slovensku môžu vyšplhať na tisíce eur.
Prečo je to také dôležité?
Možno si poviete, že sa vás to netýka, no pravda je opačná. Predovšetkým preťažené kamióny predstavujú časovanú bombu. Navyše ničia povrch ciest a diaľnic, pričom ich opravy následne platíme my všetci z našich daní. Okrem toho sú extrémne nebezpečné: brzdia výrazne dlhšie, v zákrutách strácajú stabilitu a pri nehode spôsobujú fatálne následky. Boj proti nim je tak v záujme bezpečnosti každého jedného z nás, na čo pravidelne upozorňuje aj Polícia SR.

Foto: youtube.com/@DaimlerTruck_AG
A čo osobné autá?
Nakoniec, dôležité upozornenie pre bežných vodičov. Vývojári navrhli a kalibrovali tento systém výhradne pre nákladné vozidlá. Hoci systém zaznamená vás aj vaše osobné auto, nijako vás neovplyvní. Nemusíte sa teda báť, že by ste dostali pokutu za to, že máte v kufri ťažký nákup. Jednoducho tieto senzory a kamery na diaľnici ignorujte a sústreďte sa na jazdu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kamión uviazol na mesiac: Vodič ignoroval zákaz a skončil medzi mostom a koľajnicami!
Kamión visel nad priepasťou! Vodič uviazol v kabíne smrti
Šokujúca zmena pre kamionistov: Bez angličtiny za volant v USA už nesadnú!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















