13.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Siarhei Kuranets).
Motor auta vždy „pije“ trochu oleja. Je to úplne normálny jav. Ale od akého množstva úbytku sa začína skutočný problém? Zistite, aké hodnoty sú akceptovateľné, kedy by sa mal zapnúť alarm a čo môžete urobiť, aby ste predišli vážnej poruche. V návodoch na obsluhu sa čoraz častejšie nachádzajú záznamy o prípustnej spotrebe oleja motorom. Mnohí vodiči však nevedia, čo presne znamenajú.

Foto: shutterstock.com/Siarhei Kuranets
Aká spotreba oleja je normálna?
Rozsah „akceptovateľného“ úbytku je rôzny a závisí od konštrukcie motora, jeho veku, štýlu jazdy a použitého oleja.
Dôkazy o normálnej spotrebe:
- Norma: Motory v dobrej technickej kondícii spotrebujú olej v rozsahu 0,1 – 0,3 l na 1000 km.
- Alarm: „Prah alarmu“ sa začína približne pri 1 l na 1000 km. Ak hodnoty dosahujú alebo prekračujú 1 l na 1000 km, je čas konať.
Faktory zvyšujúce spotrebu:
- Turbo: Motory s turbodúchadlom a vysokovýkonné jednotky môžu prirodzene spotrebovať viac oleja.
- Vek: Starší motor s vysokým nájazdom kilometrov môže mať vyššiu spotrebu oleja ako úplne nový.
- Štýl jazdy: Častá jazda na krátke vzdialenosti a nízke teploty zvyšujú spotrebu.
Kedy je úbytok oleja varovným signálom?
Príliš vysoká spotreba oleja môže naznačovať vážnejšie technické problémy.
Typické príčiny vysokého úbytku:
- Opotrebované krúžky: Opotrebované piestne krúžky alebo tesnenia ventilov. Olej sa dostáva do spaľovacej komory, čo sa často prejavuje modrým dymom z výfuku.
- Turbodúchadlo: Poškodené turbodúchadlo, najmä v preplňovaných motoroch.
- Olej: Nevhodný (alebo príliš zriedkavo menený) olej, ktorý nespĺňa špecifikácie výrobcu a rýchlejšie sa opotrebúva.
- Úniky: Úniky z mazacieho systému alebo hadíc. Viditeľné škvrny pod autom môžu byť signálom problému.

Foto: shutterstock.com/PeopleImages.com – Yuri A
Odporúčania pre vodičov:
Vodič by mal pravidelne kontrolovať hladinu oleja, najlepšie pri každom tankovaní alebo každých niekoľko tankovaní. Zapisujte si údaje o nájazde a doliatom množstve, pretože tak ľahšie odhalíte náhly nárast spotreby.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
1.4 TSI a 1.6 THP: Najviac oceňované motory, ktoré sa najviac kazia.
„Majonéza“ pod viečkom oleja: Je to len kondenzácia, alebo prasknuté tesnenie hlavy?
Volant sa trasie, no kolesá sú vyvážené? Na vine je „tvrdá“ pneumatika!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















