25.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dan74).
Nová a potenciálne vážna čipová kríza sa vznáša nad Európou. Jej nečakaným, ale rozhodujúcim protagonistom je Nexperia. Spoločnosť, ktorá má holandský pôvod, no kontroluje ju čínsky gigant Wingtech Technology, sa stala epicentrom napätého geopolitického konfliktu medzi Holandskom a Čínou. Čínska dcérska spoločnosť Nexperia sa rozhodla prerušiť spoluprácu s európskou matkou, čo ohrozuje európsky automobilový priemysel.

Foto: shutterstock.com/Dan74
Holandsko preberá kontrolu, Čína reaguje blokádou
Eskalácia konfliktu má korene v bezprecedentnom zásahu holandskej vlády do spoločnosti Nexperia. Koncom septembra holandské ministerstvo hospodárstva prevzalo dočasnú kontrolu nad riadením spoločnosti so sídlom v Nijmegene. Oficiálnym odôvodnením tohto radikálneho opatrenia bola existencia „akútnych signálov vážnych nedostatkov v riadení“ a „neprijateľné riziko“ úniku kľúčových vedomostí a kapacít do Číny. Haag sa obával, že Wingtech využíva svoju kontrolu na presun strategickej technológie mimo Európy, čím ohrozuje technologickú suverenitu a dodávky čipov.
Odpoveď Pekingu na to, čo považuje za skrytú „vyvlastnenie“ alebo aspoň priamy zásah do spoločnosti, bola okamžitá a rázna. Čínska dcérska spoločnosť Nexperia a jej subdodávatelia nesmú posielať do Európy (a zvyšku sveta) určité hotové komponenty a polotovary, ktoré sa vyrábajú v ich závodoch.
Volkswagen a Bosch v ohrození
Hoci Nexperia nevyrába špičkové mikroprocesory, vyrába jednoduché a diskrétne čipy (ako tranzistory, diódy alebo logické čipy), ktoré sú absolútne kľúčové pre fungovanie prakticky každého elektronického zariadenia. Tieto komponenty, jednoduché a lacné, sa masívne používajú v bezpečnostných systémoch, ako sú airbagy, senzory, osvetlenie, klimatizácia a základné riadiace jednotky v automobilovom priemysle.
Problém je v tom, že závod Nexperia v Číne má výrobnú kapacitu presahujúcu 50 miliárd čipov ročne. Zablokovanie tohto toku low-tech, ale kriticky dôležitých komponentov, je existenčnou hrozbou pre európske továrne. Nemecká asociácia automobilového priemyslu (VDA) už varovala pred bezprostredným prerušením výroby u veľkých výrobcov, ako sú Volkswagen alebo Bosch.

Foto: shutterstock.com/Remus Rigo
Pomalá homologizácia je problém
Na rozdiel od zložitých procesorov, čipy Nexperia majú mnoho alternatívnych dodávateľov. Problémom je, že proces homologizácie a certifikácie v automobilovom priemysle je extrémne pomalý a prísny. Nahradenie dodávateľa základných čipov vo výrobnom reťazci vozidla nie je úloha, ktorú je možné improvizovať. Môže trvať mesiace testovania a validácie (overovania). Kríza Nexperia nie je len problémom dodávok; je to odraz rastúceho napätia v globálnej technologickej vojne a ťažkého hľadania technologickej suverenity zo strany Európy.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Francúzi vyšetrujú poruchový motor 1.2 PureTech! Hrozí Stellantisu ďalší škandál?
A je to tu! Kríza čipov 2! Volkswagen zastavuje výrobu! Hrozí kolaps európskym automobilkám!
Šok pre vodičov! Nový uhlíkový poplatok EÚ zvýši cenu paliva až o 30 %!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.




















