01.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BimmerToday).
Nie je to vtip, hoci sa to tak snažila vysvetliť hovorkyňa BMW. Jeden z výkonných riaditeľov, Jochen Goller, povedal pravdu na plné ústa – spaľovacie motory s nami zostanú ešte dlho, aj keby EÚ nezmenila názor na ich zákaz v roku 2035. Dôvod? Svet nie je pripravený a BMW má jasný plán, ako uspokojiť všetkých.

Foto: youtube.com/@BimmerToday
Prečo spaľovacie motory ešte dlho neskončia?
Posledné mesiace sú v automobilovom priemysle ako na hojdačke. Zatiaľ čo značky ako Volvo, Ford či Audi ohlasovali skorý koniec spaľovacích motorov a teraz cúvajú, BMW si dlhodobo drží svoj postoj. Jochen Goller má pravdu – spaľovacie motory ešte dlhé roky nezmiznú.
V krajinách západnej Európy či v Škandinávii sa infraštruktúra pre nabíjanie rýchlo rozvíja, no stále existuje obrovská skupina zákazníkov, ktorí nie sú pripravení na prechod k elektromobilu. Stačí si spomenúť na vodičov, ktorí bývajú v panelákoch a nemajú ľahko dostupný (a lacný!) nabíjací bod. V mnohých častiach sveta – v Indii, na Blízkom východe či v Ázii – vlády stále nevytvorili stabilné energetické siete a považujú investície do nabíjačiek za príliš drahé. Obyvatelia týchto regiónov sa preto ešte dlhé roky budú spoliehať na spaľovacie motory.
Tri cesty do budúcnosti: Plán BMW
BMW postaví svoje budúce modely na troch rôznych architektúrach, aby dokázalo flexibilne reagovať na potreby rôznych trhov:
- Neue Klasse: Toto je platforma určená výhradne pre elektromobily, od základov navrhnutá s ohľadom na aerodynamiku, rozloženie hmotnosti a novú elektroniku. Je to pilier elektrickej ofenzívy značky.
- Čisto spaľovacia platforma: Pripravená pre trhy, kde elektrifikácia postupuje pomaly, ako sú India, Blízky východ alebo časť východnej Európy.
- Flexibilná platforma: Toto univerzálne riešenie umožňuje výrobcom stavať SUV a limuzíny s benzínovým, hybridným, plne elektrickým a dokonca aj vodíkovým pohonom.
- Vďaka tomu môže BMW ponúknuť v Osle elektrické X5, v Tokiu plug-in hybrid a v Bombaji tradičnú benzínovú verziu – všetko na rovnakom konštrukčnom základe.

Foto: shutterstock.com/Jonathan Weiss
Zákaz v roku 2035? Automobilky už cúvajú
Ak by sme si dnes mali staviť na to, či zákaz predaja spaľovacích áut v EÚ v roku 2035 skutočne vstúpi do platnosti, povedali by sme, že nie. Šéf Mercedesu Ola Källenius dokonca poslal v mene európskych výrobcov list, v ktorom upozorňuje, že regulátori žiadajú európskych výrobcov o transformáciu so zviazanými rukami za chrbtom a že naplánovaný zákaz nedokážu splniť. V kuloároch inštitúcií EÚ prebiehajú rozhovory o zmiernení zákazu. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) tiež volá po technologickej neutralite a tvrdí, že batériové vozidlá nedokážu uspokojiť všetky dopravné potreby. Plug-in hybridy, vodíkové palivové články či motory na obnoviteľné palivá musia zostať v hre.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Pozinkovaná karoséria? Nenechajte sa oklamať, toto je pravda o hrdzi!
Nemecký priemysel v kríze: VW zastavuje výrobu, Bosch prepúšťa tisíce ľudí.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.