06.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Arina P Habich).
Ako fungujú brzdy v elektromobile? Používajú sa menej často ako tradičné brzdy v spaľovacích vozidlách. Hoci moderné riešenia zvyšujú efektivitu a ekologickosť jazdy, stále sa objavujú určité výzvy. Elektromobily kombinujú tradičné hydraulické brzdy s rekuperáciou, ktorá umožňuje získať späť časť kinetickej energie vďaka práci motora ako generátora. Hoci rekuperácia obmedzuje opotrebenie trecích prvkov, tradičné systémy sú stále nevyhnutné na úplné zastavenie vozidla a zaistenie bezpečnosti.

Foto: shutterstock.com/Arina P Habich
Ako fungujú brzdy v elektromobile? Sú nabité technológiami
V prípade elektromobilov sa mechanické brzdy používajú podstatne zriedkavejšie. Kľúčovým slovom je rekuperácia – premieňa kinetickú energiu na elektrickú a nabíja tak batériu počas spomaľovania. Vďaka nej motor získava energiu a zároveň spomaľuje vozidlo.
Tradičné doštičky a kotúče sa tak opotrebúvajú pomalšie. Nedostatok pravidelného používania však spôsobuje, že môžu starnúť a kotúče hrdzavieť. To následne vedie k vibráciám a hluku pri brzdení. Preto majú elektromobily stále klasický brzdový systém, ktorý podporuje rekuperáciu vtedy, keď sa ukáže ako nedostatočná na účinné zastavenie vozidla.
Aké sú problémy s brzdami v elektromobiloch? Hľadanie riešení
Odporúča sa pravidelne kontrolovať a servisovať brzdový systém, aby sa zaistila jeho spoľahlivá funkčnosť. Brzdová kvapalina pohlcuje vlhkosť zo vzduchu, čo znižuje jej účinnosť, preto by sa mala meniť približne každých 18 mesiacov. Výrobcovia intenzívne pracujú na systémoch tzv. komfortného brzdenia. Ich cieľom je minimalizovať trhanie a otrasy, ktoré sa môžu objaviť pri spomaľovaní alebo zastavovaní vozidla.

Foto: shutterstock.com/Herr Loeffler
Ako uvádza portál kr-asia.com, jedným z priekopníkov v tejto oblasti je Bosch, ktorý už niekoľko rokov vyvíja systémy umožňujúce plynulejšie spomaľovanie. Ich riešenia sa použili napríklad v modeli BYD Han a nedávno aj v Xpeng Mona 03. Niektorí výrobcovia idú inou cestou. Li Auto, s cieľom mať plnú kontrolu nad svojím systémom, vyvinulo vlastné riešenie – špeciálne tlmiče. Majú za úlohu redukovať kolísanie pri brzdení a zrýchľovaní. Iný smer si zvolil Huawei. Vo svojom modeli Aito M9 využil krútiaci moment motora na potlačenie zotrvačnosti auta. Vďaka tomu auto brzdí mäkšie a prirodzenejšie, čo zvyšuje komfort jazdy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Automobilový gigant hádže uterák do ringu: Končíme, nedá sa na tom zarobiť ani na suchý chlieb!
Zabudnite na Chorvátsko! Tento raj je na skok od Európy a ponúka najkrajší road trip vášho života!
Koniec Renaultu, aký poznáme? Francúzska vláda má s automobilkou úplne iné plány!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.