26.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Marek M)
Východné Slovensko zažíva stavebný boom. Výstavba kľúčového úseku rýchlostnej cesty R2, ktorá vytvorí južný obchvat Košíc, je v plnom prúde. Stovky dní tvrdej práce na strojoch však priniesli aj obrovské prekvapenie. Priamo na trase budúcej cesty archeológovia objavili pozostatky sídliska z neskorej doby kamennej. Robotníci tak na chvíľu ustúpili vedcom, ktorí odkrývali tajomstvá staré tisícky rokov. Tento nález prepisuje históriu osídlenia v regióne.

Foto: shutterstock.com/Marek M
Konečne úľava pre Košice
Vodiči v Košiciach a okolí sa už nevedia dočkať. Nový úsek R2 medzi Šacou a Košickými Oľšanmi má pre región strategický význam. Po dokončení skompletizuje južný obchvat Košíc a napojí sa priamo na diaľnicu D1. To znamená jediné – konečne sa uľaví preplneným mestským komunikáciám, cez ktoré dnes prúdi všetka tranzitná doprava. Cesta na východ či západ krajiny sa výrazne zrýchli a zvýši sa aj bezpečnosť. Národná diaľničná spoločnosť vníma tento viac ako 14-kilometrový úsek ako jednu zo svojich priorít a práce napredujú podľa plánu.
Prekvapenie v zemi
Stavebné stroje sa na chvíľu zastavili. Ešte pred začatím hlavných prác totiž na stavenisko nastúpili archeológovia. A urobili dobre! Počas prieskumu narazili na niečo, čo nikto nečakal. Priamo v trase budúcej cesty objavili stopy po našich dávnych predkoch. Nešlo len o pár črepín. Odkryli celé sídlisko z neskorej doby kamennej, konkrétne z takzvanej bádenskej kultúry. To znamená, že ľudia tu žili a pracovali pred viac ako 5000 rokmi. Tento objav je pre historikov malou senzáciou a poskytuje nový pohľad na praveké osídlenie v okolí Košíc.
Čo nám predkovia zanechali?
Archeologický výskum bol mimoriadne plodný. Vedci na mieste preskúmali a zdokumentovali až 170 objektov. Našli napríklad pozostatky obydlí v podobe kolových jám, zásobné jamy na uskladnenie potravín či dokonca pece. Medzi nálezmi nechýbali ani úlomky keramiky, kamenné nástroje ako sekery či čepele a zvieracie kosti. Všetky tieto stopy dokazujú, že tu žila usadlá poľnohospodárska komunita. Naši predkovia tu chovali dobytok a obrábali pôdu v čase, keď v Egypte stavali prvé pyramídy. Je fascinujúce dotknúť sa takto vzdialenej minulosti.
Gigantická stavba dneška
Po odchode archeológov sa na stavbu vrátila ťažká technika a ruch moderného sveta. Rozsah prác je skutočne impozantný. Na relatívne krátkom úseku stavbári budujú až dvanásť mostov. Pre založenie mostných konštrukcií vŕtajú a betónujú stovky pilót, ktorých celková dĺžka dosahuje neuveriteľných 14 kilometrov. Zároveň prebiehajú masívne zemné práce. Robotníci presúvajú státisíce kubíkov zeminy, aby vytvorili násypy a zárezy pre budúcu cestu. Ide o jednu z najväčších a najzložitejších dopravných stavieb na východnom Slovensku za posledné roky.

Foto: shutterstock.com/Marek M
Most, ktorý zmení krajinu
Najdominantnejším prvkom celého úseku je bezpochyby obrovský most cez vodnú nádrž Ružín. S dĺžkou takmer 1,5 kilometra sa stane jednou z najdlhších mostných konštrukcií na Slovensku. Práce na jeho pilieroch sú v plnom prúde a postupne rastú do výšky. Tento most nielenže prekoná široké údolie, ale stane sa aj novou dominantou krajiny. Diaľničiari plánujú celý úsek R2 odovzdať do užívania motoristom v priebehu roka 2025. Vodiči sa tak môžu tešiť na plynulejšiu a rýchlejšiu cestu, ktorú im zanechali nielen moderní stavbári, ale symbolicky aj dávni predkovia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ikonický Ještěd mení majiteľa! Známa česká stavba chátra, kto ju zachráni?
Čína stavia najväčšiu priehradu na svete!
Najvyšší most sveta sa stane rajom pre adrenalínových nadšencov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.