17.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SpaceAlert-c1z).
Svet dopravy neustále hľadá ideálny pohon – taký, ktorý by bol čistý, lacný a efektívny. Kým vodík a elektrina bojujú so svojimi nedostatkami, na scéne sa objavuje nová technológia, ktorá by mohla všetko zmeniť. Motor poháňaný tekutým dusíkom sľubuje nulové emisie a využíva najrozšírenejší plyn v našej atmosfére. Stojíme na prahu novej éry?

Foto: youtube.com/@SpaceAlert-c1z
Koniec spaľovacích motorov a elektromobilov?
V posledných rokoch sa veľa hovorilo o vodíkových autách ako o zelenej nádeji dopravy. Realita je však taká, že sa zatiaľ výraznejšie nepresadili. Teraz sa však ukazuje, že motor na tekutý dusík by mohol poslať do histórie nielen klasické spaľovacie motory, ale aj tie elektrické.
Princíp je fascinujúci. Keď sa tekutý dusík mení na plyn, jeho objem sa zväčší viac ako 700-krát. Táto obrovská expanzia vytvára silu schopnú pohnúť vozidlom bez toho, aby vznikali akékoľvek škodlivé emisie. Hoci sú elektromobily skvelou alternatívou na znižovanie emisií, stále majú svoje slabé stránky. Medzi ne patrí obmedzený dojazd, dlhé časy nabíjania a problematická recyklácia batérií. Na druhej strane, vodík síce sľubuje nulové emisie v podobe vodnej pary, no jeho výroba, skladovanie a distribúcia sú extrémne drahé a technicky náročné.
Ako funguje motor na dusík?
A práve tu prichádza na scénu tekutý dusík. Je ľahko dostupný, lacný a bezemisný. Pri odparovaní a následnej expanzii vytvára v motore tlak, ktorý poháňa vozidlo bez potreby spaľovania alebo elektriny. Z výfuku takého motora by nevychádzalo nič iné ako čistý vzduch.
S týmto zaujímavým nápadom prišla londýnska spoločnosť Dearman, ktorá navrhla motor využívajúci tento jav. Motor funguje na princípe piestov, ktoré sa aktivujú rozpínaním tekutého dusíka pri kontakte so špeciálnou kvapalinou. Výsledkom je mechanická energia bez škodlivých plynov.
Výhody a nevýhody, ktoré rozhodnú
Dusík je najrozšírenejší plyn v našej atmosfére, čo z neho robí dostupnú a udržateľnú voľbu. Jeho výroba skvapalňovaním vzduchu si vyžaduje iba elektrinu a vzduch, vďaka čomu je plne kompatibilný s obnoviteľnými zdrojmi energie.

Foto: youtube.com/@AutoCareAcademy
Samozrejme, nie je všetko ružové. Skladovanie tekutého dusíka si vyžaduje špeciálne kryogénne nádoby, ktoré dokážu udržať extrémne nízke teploty pod –200 °C. To so sebou prináša počiatočné náklady, ktoré sa však dajú zmierniť vďaka existujúcim skúsenostiam s kryogénnymi materiálmi. Zatiaľ však nejde o produkt pripravený pre masový trh, keďže je zatiaľ v štádiu prototypov. Spoločnosť Dearman je však optimistická a verí v budúcnosť tejto technológie. Ak sa podarí prekonať výzvy spojené s nákladmi a logistikou, táto metóda by sa mohla stať najefektívnejšou voľbou pre čistú mobilitu.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najväčšia chyba, ktorú robia vodiči? Zanedbanie tejto jednej veci vám zničí motor!
Pozor na nový podvod na diaľniciach v zahraničí! Namiesto ADAC príde ACDC a tisíce eur sú preč
Chcel získať viac peňazí, teraz býva uprostred diaľnice. Jeho príbeh je varovaním pre všetkých!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.