04.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SkodaAutoSK)
Každý rok sledujú milióny ľudí dychberúce súboje cyklistov na Tour de France. Málokto si však uvedomuje, aký obrovský a dokonale zohratý cirkus sa odohráva tesne za nimi. Nehovoríme len o pár sprievodných vozidlách. Hovoríme o masívnej flotile 250 áut značky Škoda, ktoré tvoria nervové centrum celých pretekov. Tieto autá a ich vodiči čelia rovnako extrémnym podmienkam ako samotní športovci. Strmé alpské stúpania, nebezpečné zjazdy a tisíce fanúšikov na ceste. Toto je pohľad do zákulisia najťažších pretekov sveta, kde technika a ľudské schopnosti idú na absolútnu hranu.

Foto: youtube.com/@SkodaAutoSK
Skúška ohňom pre techniku aj ľudí
Škoda podporuje Tour de France už neuveriteľných 22 rokov. Každý rok jej flotila najazdí takmer 2,8 milióna kilometrov. To je obrovská záťaž pre akúkoľvek techniku. Autá musia bezchybne fungovať v extrémnych horúčavách aj v prudkom daždi. Zvládajú vražedné alpské stúpania, kde sa motory potia rovnako ako cyklisti. V nebezpečných zjazdoch zase dostávajú zabrať brzdy, keďže pelotón dosahuje rýchlosť aj vyše 100 km/h. Všetko sa to začalo modelmi Superb. Dnes však na čele kolóny jazdí riaditeľ pretekov Christian Prudhomme v špeciálne upravenom červenom elektromobile Škoda Enyaq.
Tajomstvo vodičov: Prečo sú najlepší?
Kto vlastne šoféruje tieto autá v tesnej blízkosti pelotónu? Odpoveď vás možno prekvapí. Takmer všetci vodiči sprievodných vozidiel sú bývalí profesionálni cyklisti. A to je kľúčové. Iba oni dokážu dokonale predvídať správanie cyklistov v balíku. Vedia, ako sa pelotón zoradí pri bočnom vetre, kedy niekto zaútočí a aké tempo pretekári zvolia. Vďaka týmto skúsenostiam zaisťujú maximálnu bezpečnosť a plynulosť. Ich práca si vyžaduje obrovskú koncentráciu. Musia manévrovať na úzkych horských cestách a zároveň dávať pozor na davy fanúšikov.
Viac než len autá: Pojazdné dielne a veliteľstvá
Autá na Tour de France neslúžia len ako dopravné prostriedky. Sú to plnohodnotné mobilné základne. Každý z 23 tímov má k dispozícii dve vozidlá, ktoré idú za pelotónom. Tieto autá vnútri ukrývajú obrovské množstvo techniky. Na streche vezú náhradné bicykle a kolesá pre prípad defektu či pádu. Vnútri sedia mechanici pripravení na okamžitú akciu. Okrem toho slúžia ako zásobovacie stanice s jedlom a pitím a komunikačné centrá. Tím tak môže okamžite reagovať na vývoj v pretekoch a odovzdávať pokyny svojim jazdcom.

Foto: youtube.com/@SkodaAutoSK
Neviditeľná armáda v pozadí
Oficiálny počet 250 áut Škoda je len špičkou ľadovca. Ak k tomu prirátame vozidlá jednotlivých tímov, novinárov a ďalších partnerov, po francúzskych cestách jazdí počas pretekov viac ako 500 áut s logom Škoda. Poradie tímových áut za pelotónom pritom nie je náhodné. Umiestnenie lídra tímu v celkovom hodnotení určuje pozíciu jeho sprievodného vozidla. Byť vpredu znamená obrovskú strategickú výhodu. Umožňuje to rýchlejšie reagovať a pomôcť svojmu cyklistovi v kríze. Na Tour de France rozhodujú sekundy a posádky áut si to uvedomujú rovnako dobre ako samotní pretekári.
Servis, ktorý nikdy nespí
Dokonalá príprava je základom úspechu. Preto sa o celú flotilu vozidiel stará špeciálny tím mechanikov Škoda. Ich práca sa začína vtedy, keď sa tá cyklistická končí. Po dojazde každej etapy, zvyčajne neskoro v noci, preberajú všetky autá. Dôkladne ich kontrolujú, vykonávajú potrebnú údržbu a opravujú akékoľvek poškodenia. Čistia ich od prachu a nečistôt z celého dňa. Zabezpečujú tak, aby bola celá flotila na ďalší náročný deň v stopercentnom stave. Je to neviditeľná, no absolútne kľúčová práca pre hladký priebeh celých pretekov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová Škoda Octavia: Bude elektrická, ale aj so spaľovacím motorom
Škoda šokuje svet: Oživuje legendárny motocykel po 125 rokoch!
Škoda prepúšťa tisíce zamestnancov, no chystá revolúciu: Prvá elektrická Octavia je na ceste!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.