01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Me dia)
Systém štart-stop, ktorý má šetriť palivo a znižovať emisie, sa stal štandardom v moderných autách. Mnohí vodiči ho však od prvej chvíle nenávidia. Teraz sa zdá, že pohár trpezlivosti pretiekol. V Spojených štátoch sa zdvihla vlna odporu a vplyvná Americká automobilová asociácia (AAA) otvorene volá po jeho zrušení. Dôvod? Úspora je minimálna, no náklady na opravy idú do stoviek eur.

Foto: shutterstock.com/Me dia
Prečo Američanom praskli nervy?
Systém, ktorý pri každom zastavení na križovatke vypne motor, mal byť ekologickým a ekonomickým zázrakom. Realita je však úplne iná. Vodiči sa sťažujú na neustále otrasy pri štartovaní, oneskorené reakcie a celkový pocit, že to autu jednoducho neprospieva. Americká automobilová asociácia (AAA) sa rozhodla konať. Zverejnila analýzu, ktorá potvrdzuje to, čo si mnohí mysleli. Štart-stop systém je podľa nich viac na škodu ako na úžitok. Neustále vypínanie a zapínanie motora neúmerne zaťažuje kľúčové komponenty vozidla, čo vedie k ich predčasnému opotrebovaniu a drahým návštevám servisu.
Úspora paliva verzus drahé opravy
Hlavným argumentom pre zavedenie štart-stop systému bola úspora paliva. Výskum AAA však ukázal, že táto úspora je v reálnej premávke len okolo 5 percent. Pre priemerného amerického vodiča to ročne predstavuje úsporu približne 100 dolárov, čo je v prepočte asi 91 eur. To na prvý pohľad nevyzerá zle. Problém však nastáva, keď sa niečo pokazí. Autá so systémom štart-stop potrebujú špeciálne a oveľa drahšie batérie typu AGM alebo EFB. Výmena takejto batérie stojí v USA okolo 400 dolárov, teda približne 365 eur. Jediná výmena batérie tak vymaže úspory za niekoľko rokov.

Foto: youtube.com/@HonestMechanicChannel
Technická nočná mora pre vaše auto
Okrem batérie trpí aj ďalší dôležitý komponent – štartér. Zatiaľ čo v bežnom aute je štartér navrhnutý na niekoľko desiatok tisíc štartov počas životnosti vozidla, v aute so systémom štart-stop musí zvládnuť státisíce štartovacích cyklov. Toto extrémne zaťaženie logicky vedie k jeho oveľa rýchlejšiemu opotrebovaniu. Náklady na výmenu štartéra sa môžu vyšplhať na stovky eur. Mnohí vodiči tak čelia nepríjemnej dileme. Buď budú riskovať drahé opravy, alebo budú systém pri každej jazde manuálne a otravne vypínať, pretože väčšina áut si toto nastavenie nepamätá.
Aké je riešenie podľa Američanov?
Americká automobilová asociácia preto navrhuje radikálne riešenie. Žiada, aby výrobcovia prestali tento systém montovať povinne. Namiesto toho by mal byť voliteľnou výbavou, alebo by malo byť aspoň možné ho natrvalo deaktivovať jedným tlačidlom. Podľa AAA by mali mať zákazníci právo rozhodnúť sa, či im minimálna úspora paliva stojí za riziko drahých opráv a znížený komfort jazdy. Tento tlak môže odštartovať zmenu nielen v USA, ale aj v Európe, kde majú vodiči podobné skúsenosti. Uvidíme, či sa automobilky odhodlajú vypočuť hlas svojich zákazníkov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Je možné systém štart-stop vypnúť natrvalo?
Systém Štart-Stop ničí váš motor? Odhalenie pravdy, ktorú vám automobilky taja!
Start-stop: Nepriateľ motoristov alebo pomocník šetrný k prírode?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.