21.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
Nie je vôbec isté, že od roku 2035 vstúpi do platnosti zákaz registrácie nových áut so spaľovacím motorom. Osudy týchto predpisov sa stále zvažujú a nevie sa ani to, či budú vtedy ešte potrebné. Objavujú sa však správy, že autám so spaľovacím motorom hrozí iný úder a to výrazne skôr. Európska komisia údajne chce prinútiť firmy k povinnému prechodu na elektrické autá.

Foto: Súkromný archív
Elektrifikácia firemných flotíl od roku 2027
Zatiaľ nie sú oficiálne informácie, ale objavujú sa úniky a dohady. Na otázky týkajúce sa plánov zmien predpisov regulujúcich firemné automobilové flotily predstavitelia Európskej komisie odpovedali, že ešte nie sú pripravené na zverejnenie, ale ich oznámenie sa má uskutočniť do konca tohto roku.
Neoficiálne sa hovorí, že požadovaný podiel elektrických áut vo flotilách môže v blízkej budúcnosti dosiahnuť až 75 percent od roku 2027 a do 100 percent od roku 2030. Za flotilové autá sa majú považovať prakticky všetky osobné vozidlá a ľahké dodávky kupované firmami, vrátane vozidiel získavaných leasingovými spoločnosťami.
Výzvy pre rôzne krajiny EÚ
Dnes si ťažko možno predstaviť realizáciu takých ambicióznych plánov. V mnohých krajinách vo flotilách stále dominujú diesele. Európska únia je veľmi rozmanitá v otázke cestnej dopravy – tu má význam veľkosť jednotlivých krajín a vzdialenosti prekonávané firemnými vozidlami.
V malých a stredných krajinách s už teraz rozvinutou sieťou nabíjacích staníc, ako Holandsko či Belgicko, by prechod firiem na elektrické autá nemal predstavovať problém. Vo veľkých krajinách ako Nemecko, Poľsko, Francúzsko či Španielsko by to bolo výrazne väčšou výzvou.
Elektromobilita je stále príliš drahá
Firmám sa používanie elektrických áut nie vždy oplatí. Keďže sa vozidlá do firiem zriedka kupujú za hotovosť, je dôležitá celková výška na financovanie vozidla a zároveň aj zostatková hodnota vozidla.
Čím pomalšie auto stráca na hodnote, tým môžu byť napríklad mesačné splátky nižšie. Toto je vážny problém, pretože zostatková hodnota „elektromobilov“ býva dosť nepredvídateľná. To je jeden z hlavných dôvodov, prečo niektoré firmy sa rozhodli zatiaľ obmedziť podiel elektrických áut vo svojich flotilách.
Problémy s použitými elektromobilmi
Dopyt po elektrických autách z druhej ruky je malý. Je to dôsledok toho, že kým v mnohých krajinách fungujú systémy dotácií na nákup nových elektrických áut, často sa viac oplatí objednať „nové“ a s vládnou dotáciou, ako kúpiť 2-3-ročné použité auto.
Najväčšie problémy s elektrickými autami majú autopožičovne, ktorých obchodný model často predpokladá nákupy áut s veľkými zľavami a neskôr najrýchlejší a čo najlepším predajom. Na elektrických autách sa takto zarábať nedá!
Rýchly technický pokrok ako problém
Ďalší problém s elektrickými autami vyplýva z toho, že z roka na rok sa stávajú čoraz lepšími. V tomto prípade rýchly technický pokrok spôsobuje, že atraktívnosť niekoľkoročných elektrických áut rýchlo klesá, pretože nové modely ponúkajú výrazne väčšie dojazdy a lepšie výkony.
Kto dnes kúpi za rozumné peniaze elektrické auto s dojazdom 200-250 km? Pred niekoľkými rokmi to nebol zlý výsledek, ale dnes…

Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia
Dôsledky pre celý trh
Ak firmy prestanú objednávať autá so spaľovacím motorom, mnoho takých modelov vypadne z výroby. Ich produkcia sa pri prudkom znížení odberu jednoducho prestane oplácať. To môže znamenať, že aj bez oficiálneho zákazu predaja áut so spaľovacím motorom od roku 2035 môže z trhu zmiznúť väčšina benzínových a dieselových modelov už o niekoľko rokov skôr.
Hovoríme o gigantickom trhu, pretože napríklad len v Nemecku približne 67 percent nových áut registrujú podnikatelia. Firmy zvyčajne menia autá každé 2-4 roky, čo znamená, že krátko po zavedení nových požiadaviek bude trh zaplavený ďalšími stotisícami použitých elektrických áut.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Sľubovaný technologický zázrak, ktorý stále neprichádza
ADAC zverejnil zoznam najlepších a najhorších áut
Elektromobil verzus spaľovací motor: Skúsenosť ženy, ktorá vyskúšala oboje
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.