21.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/miwuj).
Motocykle mali byť záchranou pre preplnené mestá znižovaním dopravných zápch a zrýchlením cestovania do práce či školy. Ukazuje sa však, že tam, kde ich je najviac, sú hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia. Úrady Hanoja plánujú zaviesť zákaz vstupu motocyklov so spaľovacím motorom do centre mesta od júla 2026.

Foto: shutterstock.com/miwuj
Motocykle spôsobujú 66% emisií
Ázia stojí na motocykloch kvôli ich cene, možnosti rýchleho prejdenia mestskou džungľou a nízkym prevádzkovým nákladom. Na tamojších cestách dominujú najrôznejšie skútre a motocykle, ktorých bolo v samotnom Hanoji na konci minulého roka viac ako 6 miliónov. Celkový počet vozidiel dosahuje približne 8 miliónov.
Cestná doprava je jednou z hlavných príčin znečistenia vrátane PM2.5, oxidu uhličitého a oxidov dusíka. Výsledky ukázali, že motocykle zodpovedajú až za 66 percent emisií, zatiaľ čo autá len za 13 percent.
Najhoršie miesta v meste
Tím výskumníkov sa venoval aj hľadaniu miest v meste s najväčšou koncentráciou PM2.5 – jemného prachu s priemerom častíc do 2,5 mikrometra, ktorý je obzvlášť škodlivý pre zdravie. Rekordné hodnoty zaznamenali pozdĺž hlavných ciest ako Ring Road 3, kde sú úrovne takmer dvojnásobne vyššie od národných bezpečnostných noriem.
Problém prichádza aj zvonka
Svetová banka sa tiež zaoberala touto problematikou a správa ukázala, že dve tretiny prachového znečistenia pochádza spoza mesta a prenáša sa vetrom z delty Červenej rieky. Doprava zodpovedá za 25 percent miestnych emisií PM2.5, ale k problému prispievajú aj továrne, elektrárne a spaľovne odpadu.
Postupný zákaz do roku 2030
Vietnamská vláda plánuje zaviesť zákaz vjazdu spaľovacích motocyklov do centra Hanoja už od júla 2026. Cieľom je postupne zahrnúť aj autá poháňané fosílnymi palivami, ale obmedzenia sa budú zavádzať postupne až od roku 2028.
Úplný zákaz pohybu spaľovacích vozidiel v rámci Ring Road 3 má nastať do roku 2030. Celkové náklady na transformáciu sa odhadujú na 1,56 miliardy eur.
Obyvatelia sú znepokojení
Obyvatelia Hanoja neskrývajú svoju nespokojnosť a zdôrazňujú, že motocykle sú hlavným dopravným prostriedkom najmä v najpočetnejšej sociálnej skupine s nižšími príjmami.

Foto: shutterstock.com/Andy Soloman
Transformácia potrebuje čas
Profesor ekonómie upozorňuje, že harmonogram zavedenia zmien je príliš krátky a takéto transformácie trvajú desaťročia, nie rok či dva. Nevyhnutné je nielen prispôsobenie predpisov týkajúcich sa šrotovného za vozidlo so spaľovacím motorom, ale aj príprava procesu prípadného dofinancovania na nákup nového bezemisného vozidla.
Odborník poukazuje, že politika zmien by mala byť oznámená s dostatočným predstihom, aby sa obyvatelia mohli pripraviť na nadchádzajúce zmeny. Vláda Vietnamu však musí prijať radikálne rozhodnutia, pretože problém znečistenia ovzdušia v najväčších mestách je obrovský.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Z vojnových úkrytov na motorkársky raj: Pekelné doly láka tisíce ľudí
Sľubovaný technologický zázrak, ktorý stále neprichádza
Hľadanie zlatého vlaku pokračuje: Výskumníci získali povolenie na prieskum
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.