19.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: škoda)
Slečna Jana súkromne používa elektromobil Tesla. Ako firemné vozidlo však dostala spaľovaciu Škodu Octavia s motorom 1,5 TSI a výkonom 150 koní. Návrat k spaľovacím motorom sa pre ňu ukázal ako traumatický. Najviac ju trápila manuálna prevodovka a hluk motora. Čakanie na čerpacej stanici 40 minút ju presvedčilo, že tankovanie nie je rýchlejšie než nabíjanie. Škrabanie okien v zime a chýbajúca rekuperácia boli ďalšie problémy. Jej skúsenosť ukazuje, ako ťažko sa vodičom elektromobilov vracia k tradičným autám.

Foto: škoda
Tesla verzus Škoda Octavia
Slečna Jana je hlboko zamilovaná do svojej bielej Tesly. Keď jej spoločnosť ponúkla firemnú Octaviu, súhlasila bez váhania. Firemné auto je najlacnejšie na prevádzku. Bohužiaľ, prechod z luxusného elektromobilu na základný kompaktný automobil bol šokujúci. Tesla Model Y má najmenej 300 koní výkonu. Firemná Octavia mala len 150 koní. Porovnávanie týchto áut je trochu nespravodlivé. Autá so spaľovacími motormi podobné Modelu Y ponúkajú funkcie ako nezávislé kúrenie. Octavia je základný kompaktný automobil bez takýchto vymožeností.
Manuálna prevodovka ako najväčší problém
Manuálna prevodovka sa ukázala ako najväčší problém pre Slečnu Janu. Jej ovládanie považuje za zbytočne únavné a náročné. Tesla má jednoduché ovládanie bez prevodovky. Stačí stlačiť plynový pedál a auto ide. Argument proti manuálnej prevodovke je však trochu demagogický. Tesla Model Y s podobným výkonom má automatickú prevodovku. Nie je chyba spaľovacieho motora, že spoločnosť kúpila Octaviu v základnej verzii. Manuálna prevodovka bola rozhodnutím spoločnosti, nie nevýhodou spaľovacieho motora.
Troška z iného súdka… Ale aj také sa porovnáva
Turbolag a pomalý nárast výkonu
Pomalý nárast výkonu a turbolag trápili Slečnu Janu pri každom rozjazde. Elektromobily sú okamžite pripravené na dynamický štart. Turbolag je oneskorenie, kým sa turbodúchadlo roztočí na plné otáčky. Pri Octavii s výkonom 150 koní je tento efekt výraznejší. Ak by sa výkon Octavie zdvojnásobil, turbolag by sa stal menej otravným. Výkonnejšie spaľovacie motory majú menší turbolag. Tesla má okamžitý krútiaci moment od nulových otáčok. To je prirodzená výhoda elektrických motorov. Spaľovacie motory potrebujú čas na dosiahnutie maximálneho výkonu.
Chýbajúca rekuperácia a potreba brzdiť
Rekuperácia v elektromobiloch automaticky spomaľuje auto po uvoľnení plynového pedálu. Slečna Jana si na túto funkciu zvykla a jej chýbanie ju trápilo. Namiesto toho musela aktívne brzdiť pravou nohou. V Tesle stačilo uvoľniť plynový pedál a auto sa samo spomalilo. Rekuperácia navyše dobíja batériu počas spomaľovania. Spaľovacie motory túto funkciu nemajú. Energia sa pri brzdení mení na teplo a stráca sa. Niektoré hybridné autá majú rekuperáciu, ale Octavia 1,5 TSI nie. Táto funkcia výrazne mení štýl jazdy a jej chýbanie je citeľné.
Hluk motora verzus tichosť elektromobilu
Hluk motora sťažoval Slečne Jane počúvanie hudby a podcastov. Tesla je takmer bezhlučná pri jazde. Spaľovací motor produkuje hluk spaľovania, vibrácie a mechanické zvuky. Pri vyšších otáčkach sa hluk zvyšuje. Kvalitná zvuková izolácia môže hluk znížiť, ale úplne ho neodstráni. Octavia ako kompaktný automobil nemá takú kvalitnú izoláciu ako luxusné autá. Elektromobily majú v tomto ohľade prirodzenú výhodu. Elektrické motory sú takmer bezhlučné. Jediný hluk pochádza z pneumatík a vetra.

Foto: youtube.com/@tesla
Mýtus o rýchlom tankovaní
Slečna Jana opísala situáciu, keď musela čakať na benzínovej pumpe 15 minút. Tým vyvrátila mýtus o rýchlom tankovaní spaľovacích áut. Na Slovensku je veľa čerpacích staníc. Je ťažké uveriť, že nenájde takú bez čakania. Možno išlo o výnimočnú situáciu počas dopravnej špičky. So spaľovacím motorom musíte ísť na čerpaciu stanicu autom. S elektromobilom ho jednoducho zapojíte do nabíjačky po príchode domov. Nabíjanie prebieha cez noc bez vašej prítomnosti. Ráno máte plne nabité auto. Toto je skutočná výhoda elektromobilov v každodennom používaní.
Škrabanie okien a chýbajúce predkurovanie
Potreba škrabať okná v zime trápila Slečnu Janu. Octavia nemá tepelné čerpadlo a nezohreje sa pred príchodom vodiča. Tesla má funkciu predkurovania cez mobilnú aplikáciu. Auto sa zahreje ešte pred nastúpením. Spaľovacie autá s nezávislým kúrením majú podobnú funkciu. Octavia ako základný model túto výbavu nemá. Škrabanie okien je každodenná realita majiteľov základných spaľovacích áut. Elektromobily môžu kúriť bez spustenia motora. Energia z batérie stačí na predkurovanie bez vplyvu na motor.
Je pravda, že sa porovnáva neporovnateľné, čo sa týka kategórie luxusu. Aj 3 Octavie by mala za Teslu Y. Ako sa hovorí, darovanému koňovi sa na zuby nepozerá… no nie v prípade slečny Jany.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová Škoda Octavia: Bude elektrická, ale aj so spaľovacím motorom
Kamión visel nad priepasťou! Vodič uviazol v kabíne smrti
Núdzový režim v aute môže zachrániť motor. Vodiči o ňom nevedia
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.