23.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dreamcarsofficial).
Z najnovšej správy Európskej federácie dopravy a životného prostredia vyplýva, že čoraz väčšie rozmery nových automobilov sa stávajú vážnym problémom. Osobitné ohrozenie pre chodcov predstavuje súčasná móda hranatej štylistiky a rastúca výška prednej kapoty vozidiel. Aktivisti apelovali na Európsku komisiu o zavedenie zákonných obmedzení týkajúcich sa rozmerov nových áut.

Foto: youtube.com/@dreamcarsofficial
Trend väčších SUV ohrozuje bezpečnosť
V poslednom čase je viditeľne výrazný trend zväčšovania rozmerov nových automobilov a používania hranatejších a výraznejších tvarov. Hlavným dôvodom je rastúca popularita veľkých SUV, ktoré postupne vytláčajú z mestských ulíc menšie, funkčnejšie modely.
Väčšie rozmery áut a vysoko osadené kapoty veľkých vozidiel však môžu vytvárať ohrozenie pre bezpečnosť obyvateľov, najmä chodcov.
Výška kapoty rastie každý rok
Z najnovšej správy Európskej federácie dopravy a životného prostredia vyplýva, že vozidlá s plochými a vysoko osadenými kapotami zvyšujú riziko vážnych poranení u zrazených chodcov. Súčasne priemerná výška kapoty nových automobilov v Európe rastie o približne pol centimetra ročne.
V roku 2024 dosahovala už priemerne 83,8 cm, zatiaľ čo v roku 2010 to bolo 76,9 cm. Tento trend predstavuje vážne bezpečnostné riziko pre všetkých účastníkov cestnej premávky.
Hranatý dizajn zvyšuje nebezpečenstvo
Výskumy ukazujú, že čím hranatejší je dizajn automobilu, tým väčšie je riziko vážnych poranení u zrazených chodcov. Pri nehodách vozidlá s vysokými kapotami zvyčajne narazia do dospelých chodcov nad stredom ťažiska, často zasahujúc životne dôležité orgány.
Pri rýchlostiach do 50 km/h platí: čím vyššia je kapota auta, tým väčšia je pravdepodobnosť, že chodec bude vymrštený pod automobil namiesto toho, aby bol odstrčený na stranu.
Problémy s viditeľnosťou
Vysoko osadené kapoty automobilov dodatočne obmedzujú viditeľnosť ostatných účastníkov premávky. Testy vykonané na objednávku T&E ukázali, že vodič modelu Ram TRX, ktorý má najvyššie kapotu spomedzi vozidiel na cestách EÚ a Veľkej Británie, nie je schopný spozorovať deti do deviateho roku života stojace priamo pred autom.
Vodič Land Rovera Defendera zase nevidí deti mladšie ako štyri a pol roka. Tieto údaje poukazujú na vážne bezpečnostné riziká spojené s veľkými vozidlami v mestskom prostredí.
Petícia za obmedzenie výšky
V reakcii na tieto ohrozenia viac ako 30 občianskych organizácií apeluje na Európsku úniu o zavedenie obmedzenia výšky kapoty automobilov do roku 2035 – ako súčasť balíka reforiem zameraných na zastavenie neustáleho rastu rozmerov vozidiel.
V zverejnenom liste aktivisti zdôrazňujú, že nedostatok krokov zo strany zákonodarcov umožní výrobcom naďalej zväčšovať výšku kapoty a šírku áut, čo bude mať vážne negatívne dôsledky pre bezpečnosť na cestách.

Foto: youtube.com/@BMWMaurice
Štúdie potvrdzujú riziká
Závislosť medzi výškou automobilu a vplyvom na bezpečnosť na ceste už nejaký čas analyzuje aj americká nezávislá organizácia Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Už v roku 2023 výskumníci IIHS vykonali analýzu 17 897 nehôd, aby overili, aká veľkosť a tvar vozidla ovplyvňujú riziko smrteľných udalostí.
Výsledky výskumov jednoznačne ukázali, že čím väčšie bolo vozidlo a čím vyššie malo umiestnenú kapotu, tým vzrastalo riziko smrteľného zrazenia chodcov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Modré dopravné značky s rýchlosťou: Poznáte rozdiel medzi kruhovou a štvorcovou?
Je na Slovensku legálne šoférovať auto s pravostranným riadením? Pravidlá a výnimky
Túto chybu pri kúpe auta robí väčšina Slovákov. Môže vás stáť auto aj nervy
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.