23.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Reshetnikov_art).
Automobilový koncern Stellantis získal patent na novú prevodovku určenú špeciálne pre elektromobily. Na rozdiel od väčšiny súčasných elektromobilov, ktoré používajú jednostupňové prevodovky, táto umožňuje meniť prevodový pomer v troch rozsahoch. Tým výrazne rozširuje funkčné možnosti pohonnej sústavy.

Foto: shutterstock.com/Reshetnikov_art
Ako funguje nová trojstupňová prevodovka
Podľa informácií z oficiálneho patentu zverejneného cez Úrad pre patenty a ochranné známky USA (USPTO) konštrukcia počíta s použitím trojmiestnej automatickej transmisie s dvoma elektromotorom. Každý motor je spojený so svojou časťou prevodovky a všetky komponenty spája dvojica prevodoviek.
Systém zabezpečuje tri jazdné vlastnosti: pre štart z miesta, pre jazdu po diaľnici a pre situácie vyžadujúce vysoký krútiaci moment. Posledný režim je určený pre terénne podmienky, blato alebo piesok, kde elektromobil potrebuje maximálnu trakciu.
Výhody pre rôzne typy vozidiel
Jeden z kľúčových faktorov spočíva v tom, že takáto prevodovka umožňuje znížiť zaťaženie elektromotorov počas jazdy na nízkych rýchlostiach, najmä v režime zvýšeného zaťaženia. To môže zvýšiť efektivitu a životnosť pohonného agregátu.
Dôležité je, že systém môže pracovať ako s pohonom všetkých kolies, tak aj v režime pohonu len na prednú alebo zadnú nápravu. To znamená, že nová prevodovka má potenciál použitia v elektrických terénnych vozidlách Jeep a pickupoch RAM, ale aj v kompaktných jednopohonových crossoveroch.
Prečo väčšina elektromobilov nepotrebuje viacstupňové prevodovky
V súčasnosti väčšina sériových elektromobilov nepotrebuje viacstupňové prevodovky kvôli širokému rozsahu otáčok elektromotora. Elektrické motory dokážu efektívne pracovať od nulových otáčok až po vysoké hodnoty, čo eliminuje potrebu častého preraďovania.
Napriek tomu v prípadoch, kde je potrebná kombinácia vysokej trakcie na nízkych rýchlostiach a optimálnej efektivity na trase, môže podobné riešenie predstavovať vážnu konkurenčnú výhodu. Stellantis tak môže získať náskok pred konkurenciou v segmente výkonných elektrických SUV a pickupov.

Foto: shutterstock.com/Around the World Photos
Kde by sa mohla nová prevodovka využiť
Nová technológia má najväčší potenciál v terénnych elektrických vozidlách, kde je potrebné kombinovať rôzne jazdné režimy. Predstavte si elektrický Jeep Wrangler, ktorý by dokázal efektívne jazdiť po diaľnici, ale zároveň by mal dostatočnú trakciu na prekonanie náročného terénu.
Podobne by mohli profitovať aj elektrické pickupy RAM, ktoré potrebujú vysoký krútiaci moment pri ťahaní prívesu alebo práci v ťažkom teréne. Trojstupňová prevodovka by im umožnila optimalizovať výkon pre každú konkrétnu situáciu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Sedem najšialenejších Škodoviek na svete: Študenti vytvorili pick-up z Škody Superb Combi
Modré dopravné značky s rýchlosťou: Poznáte rozdiel medzi kruhovou a štvorcovou?
Nová Toyota RAV4 2026: Šiesta generácia s hybridným pohonom prichádza na jar
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.