Pravidlá, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Prečo je opierka hlavy v aute dôležitejšia, než si myslíte

16.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/c/MarekVnenčákTVMarkíza) Opierky hlavy v autách často považujeme za samozrejmosť alebo len za pohodlný doplnok sedadla. V skutočnosti však ide o jeden z najdôležitejších bezpečnostných prvkov,...

16.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/c/MarekVnenčákTVMarkíza)

Opierky hlavy v autách často považujeme za samozrejmosť alebo len za pohodlný doplnok sedadla. V skutočnosti však ide o jeden z najdôležitejších bezpečnostných prvkov, ktorý každoročne zachraňuje životy a chráni pred vážnymi zraneniami. Ako sa z nenápadnej súčasti sedadla stal kľúčový ochranný prvok a prečo by ste jeho význam nemali podceňovať?

Opierka hlavy a jej spravne nastavenie
Správne nastavená opierka hlavy môže zabrániť vážnym poraneniam krčnej chrbtice.
Foto: youtube.com/c/MarekVnenčákTVMarkíza

Od komfortu k bezpečnosti: Vývoj opierok hlavy

Opierky hlavy sa v automobiloch objavili už v prvej polovici 20. storočia, pôvodne ako prvok zvyšujúci komfort na dlhých cestách. Ich hlavnou úlohou bolo zabrániť únave krku a otrasom hlavy na nerovných cestách. Skutočný prelom však nastal až v 60. rokoch, keď sa začalo ukazovať, že správne navrhnutá opierka hlavy dokáže výrazne znížiť riziko poranenia krčnej chrbtice pri náraze zozadu.

Prečo sú opierky hlavy také dôležité

Pri náraze zozadu dochádza k prudkému pohybu hlavy dozadu, čo môže viesť k vážnym poraneniam krčnej chrbtice – tzv. whiplash efektu. Práve opierka hlavy dokáže tento pohyb obmedziť a ochrániť tak vodiča aj pasažierov pred následkami nehody. Štúdie ukazujú, že správne nastavená opierka hlavy môže znížiť riziko poranenia krku až o 40 %. Aj preto sa opierky hlavy stali povinnou výbavou v mnohých krajinách a ich význam neustále rastie.

Aktívne opierky hlavy: Inteligentná ochrana novej generácie

S rozvojom technológií prišli na trh aj aktívne opierky hlavy, ktoré sa pri náraze automaticky posunú dopredu a zachytia hlavu pasažiera ešte skôr, než dôjde k nebezpečnému zakloneniu. Priekopníkom v tejto oblasti bola automobilka SAAB, ktorá v 90. rokoch predstavila systém SAHR (Saab Active Head Restraint). Dnes podobné systémy nájdeme aj u ďalších výrobcov, napríklad WHIPS od Volva či AWS u iných značiek. Tieto riešenia výrazne zvyšujú ochranu krčnej chrbtice a stávajú sa štandardom aj v autách strednej triedy.

Budúcnosť ochrany krku v aute

Moderné opierky hlavy už nie sú len pasívnym prvkom. Výrobcovia pracujú na ich integrácii s ďalšími bezpečnostnými systémami a v budúcnosti sa očakáva, že budú schopné reagovať na rôzne typy nehôd v reálnom čase. Objavujú sa aj riešenia s adaptívnym nastavením podľa výšky a váhy pasažiera, čo ešte viac zvýši ich účinnosť.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Kontrolujete si nastavenie opierky hlavy pred jazdou?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Kto nemusí mať zapnutý bezpečnostný pás?

Prichádzajú nové revolučné bezpečnostné pásy. Ako sa líšia od súčasných v autách a ako fungujú?

Plastový nit na bezpečnostnom páse. Vedeli ste, že má špecifickú funkciu pre vodiča?



Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Porsche prepisuje históriu: Vyrobili milión Macanov za 10 rokov!

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarsAroundTV). Automobilka Porsche má obrovský dôvod na oslavu. Ich najobľúbenejšie a pre mnohých aj najdôležitejšie SUV poslednej dekády dosiahlo neuveriteľný…

Od Brexitu k colným vojnám: Britský automobilový priemysel v kríze

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jcwadventures). Ak vynecháme pandemické časy, dnešná výroba automobilov vo Veľkej Británii je najnižšia od roku 1953. Údaje sú skutočne tragické.…

Prečo z vetrania fúka studený vzduch pri zapnutom kúrení? Fyzika, nie porucha

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Boytaro1428). Prečo z vetrania fúka studený vzduch počas zapnutého kúrenia? Vodiči si všímajú, že v zákrutách náhle začína vychádzať chlad,…

Nabíjanie telefónu v aute: Tieto chyby skracujú životnosť batérie

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Galina-Photo). Nepochybne, automobilová nabíjačka je záchranou na ceste. Ak ju však budete nesprávne používať, časom urýchlite opotrebovanie telefónu. Pozrite si,…

Prečo ťa Google Maps nevedie najkratšou cestou? Odhaľujeme tajomstvo algoritmu

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alex Photo Stock). Určite si sa už stretol s tým, že Google Maps ťa zaviedol na dlhšiu trasu, aj keď…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov