14.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@LifestyleHal).
Druhá nízkoemisná zóna v Poľsku začne platiť od budúceho roku. Nielen oproti tej prvej, varšavskej, bude citeľne prísnejšia. Od príliš starých áut bude mesto vyberať peniaze. Krakovskí poslanci schválili plán na zavedenie nízko emisnej zóny takmer v celom meste.

Foto: youtube.com/@LifestyleHal
Zóna pokryje takmer celé mesto
Strefa Czystego Transportu (STC), ako sa v originále zóna volá, začne platiť od 1. januára 2026 a bude zahŕňať takmer celé mesto až po diaľničný obchvat, miestne označovaný ako štvrtý a tvorený diaľnicami A4 a rýchlostnými cestami S52 a S7.
Do zóny budú môcť voľne vjazdiť okrem elektromobilov a vodíkových áut aj autá s benzínovým motorom spĺňajúce najmenej normu Euro 4 a autá s dieselovým motorom spĺňajúce normu Euro 6, resp. normy Euro IV a VI pre vozidlá nad 3,5 tony.
Kedy začali platiť emisné normy
Norma Euro 4/IV začala pre novo homologované autá platiť v roku 2005, norma Euro 6 v roku 2014 a Euro VI v roku 2012. Motorista, ktorého vozidlo pravidlá spĺňa a je registrované v akejkoľvek krajine EÚ, by nemal mať povinnosť na sklo nalepiť žiadnu nálepku ani sa nikde registrovať.
To ak bude zavedený rovnaký systém ako vo Varšave, kde nízkoemisná zóna začala platiť v júli 2024 ako prvá v Poľsku.
Výnimky pre obyvateľov a zdravotne postihnutých
Pravidlá krakovskej zóny neznamená, že staršie autá nebudú môcť do zóny vchádzať. Krakovskí obyvatelia majú výnimku a svoje autá starších noriem Euro môžu používať neobmedzene, pokiaľ si ich kúpili skôr, než vstúpi nariadenie do platnosti.
Výnimku majú aj autá s pohonom na CNG (nie však LPG), autá osôb so zdravotným postihnutím v počte jedno auto na jednu kartu ZŤP a autá pacientov, ktorí idú do zóny do zdravotníckeho zariadenia – ale len v deň návštevy a oproti potvrdeniu.
Poplatky za vjazd starších áut
Do krakovskej zóny budú môcť za poplatok vchádzať aj autá spĺňajúce staršie normy Euro, ale len prvé dva roky. V roku 2026 bude poplatok 2,50 zlotých za hodinu alebo 5 zlotých za deň.
V roku 2027 bude k dispozícii len denné „vchádzanie“ v cene 15 zlotých. Dostupné budú aj mesačné povolenia:
- 2026: 100 zlotých
- 2027: 250 zlotých
- 2028: 500 zlotých
Pokuty a kontroly
Výška až 500 zlotých má pokuta za vjazd do zóny pravidlá nespĺňajúcim vozidlom bez zaplateného povolenia. Plnenie pravidiel bude kontrolovať mestská polícia (Straż miejska). Povolenie bude možné kúpiť online.

Foto: youtube.com/@LifestyleHal
Porovnanie s Varšavou a Nemeckom
Spomenutá varšavská zóna je oproti tej krakovskej zásadne miernejšia. Platí len v centre mesta a momentálne tam môžu vchádzať „benzíny“ spĺňajúce emisnú normu Euro 2 a „nafťáky“ spĺňajúce normu Euro 4.
Nielen krakovská, aj varšavská zóna sú tak prísnejšie ako nemecké Umweltzonen. Do tých smú vjazdiť najčastejšie vozidlá emisnej kategórie 4, ktoré majú na skle nalepenú príslušnú zelenú okrúhlu nálepku.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zelené zóny končia, víťazí zdravý rozum!
Loď s 3000 autami horí už týždeň v oceáne. Za požiarom majú stáť elektromobily
Generálny pardon pre staré autá: Vyradenie z evidencie za 50 eur namiesto 500
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.