Novinky, Šport, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Na jeden liter až stovky kilometrov: Slovenskí študenti mieria na Shell Eco-marathon, súťaž v úspornej jazde

12.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: SEESAME). Študenti z troch slovenských škôl sa vyrážajú na preteky v úspornej jazde Shell Eco-marathon do susedného Poľska. Stredoškolskí študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave idú...

12.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: SEESAME).

Študenti z troch slovenských škôl sa vyrážajú na preteky v úspornej jazde Shell Eco-marathon do susedného Poľska. Stredoškolskí študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave idú opäť na preteky s dvoma vozidlami – úplne novým vozidlom UrbanConcept na elektrický pohon a ďalším, do kategórie prototyp, taktiež na elektrický pohon. Okrem toho na preteky smerujú aj košickí študenti zo Strojníckej fakulty TUKE s novým vozidlom na benzínový pohon a na preteky sa tiež vracajú aj študenti bratislavskej Strojníckej fakulty STU s vozidlom na benzínový pohon. Spolu so stovkami študentov z Európy a Afriky sa budú snažiť prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Rekord mladých Trnavákov z minulých rokov je 222 km/1 Wh, rekord košickej TUKE je 825 km/ 1 liter benzínu a bratislavských študentov z STU je 534 km/1 liter benzínu.

Košickí študenti zo Strojníckej fakulty TUKE s novým vozidlom na benzínový pohon
Foto: SEESAME

Shell Eco-marathon je súťaž zameraná na úspornú jazdu, v ktorej študentské tímy zo stredných a vysokých škôl navrhujú a konštruujú vozidlá s cieľom dosiahnuť čo najväčší počet kilometrov na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky dávajú priestor novej generácii lídrov, ktorí chcú meniť svet k lepšiemu. Študenti tu získavajú nielen technické zručnosti, ale aj odvahu hľadať inovatívne riešenia. Tieto preteky ukazujú, že obmedzené zdroje nemusia byť brzdou, ale môžu byť odrazovým mostíkom k pokroku.

Pre nás v spoločnosti Shell sú preteky Shell Eco-marathon veľmi dôležité, pretože poskytujú mladým ľuďom priestor vyjadriť svoje vízie o tom, ako by mal vyzerať svet v budúcnosti. Sme veľmi radi, že tento rok sa pretekov zúčastnia až tri školy. Je to jasný dôkaz, že mladí ľudia na Slovensku majú záujem byť súčasťou tejto dôležitej globálnej diskusie o udržateľnej mobilite a inováciách, ktoré formujú našu budúcnosť,“

– hovorí Jarmila Gurská, generálna riaditeľka spoločnosti SHELL Slovakia, s.r.o.

Košickí vysokoškoláci

Študenti Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach pripravili pre rok 2025 nové vozidlo určené pre súťažnú kategóriu prototypov na benzínový pohon. Od minulého roka prešlo vozidlo výraznými zmenami. Celková úprava tvaru karosérie znížila ťažisko vozidla. Študenti zmenili aj koncepciu vozidla. Nová karoséria sa skladá z dvoch častí. Je tvorená samonosným podvozkom a vrchným krytom resp. kapotou. Pri stavbe nového modelu študenti využili špeciálne technológie výroby kompozitných dielov z uhlíkových vlákien. Vo výraznej miere bol znížený podiel kovových nosných častí, čím sa výrazným spôsobom podarilo redukovať celkovú hmotnosť vozidla. Zvýšil sa aj podiel súčiastok a komponentov vyrobených metódou 3D tlače. Úpravou a zmenami prešiel aj samotný spaľovací motor. Ich doterajší rekord je 825 km/1 liter benzínu.

„Shell Eco-marathon nie sú len preteky. Je to každoročná výzva, ktorá nás núti posúvať hranice našich schopností, vedomostí aj vytrvalosti. Každý ročník nám prináša nové skúsenosti – od technického vývoja vozidla až po tímovú spoluprácu. Sme radi, že môžeme reprezentovať Slovensko a ukázať, že aj mladí ľudia dokážu prispieť k udržateľnej budúcnosti mobility,“

– hovorí Radovan Šiška kapitán študentského tímu.

Nové vozidlo UrbanConcept je vyrobené z karbónového a kevlarového kompozitného materiálu v kombinácii so sklolaminátom a spevňovacou platňou.
Foto: SEESAME

Trnavskí dopraváci

Študenti zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave sa tento rok zapájajú do pretekov s dvoma autami na batériový pohon. Jedno úplne nové postavili do kategórie UrbanConcept a druhým budú súťažiť v kategórii prototypov. Nové vozidlo UrbanConcept je vyrobené z karbónového a kevlarového kompozitného materiálu v kombinácii so sklolaminátom a spevňovacou platňou. Táto kombinácia mu dáva vynikajúce vlastnosti, ako je pevnosť, húževnatosť a hlavne nízka hmotnosť. Vozidlo má netradičný dizajn, ktorý je výsledkom inovatívneho riešenia otvárania dverí smerom nahor. Tím, ktorý toto vozidlo navrhol a zostrojil, má 12 členov. Druhý tím pre vozidlo prototyp má 11 členov a ich vozidlo je vyrobené z karbónového plátna v kombinácii so sklolaminátom. Pri jeho konštruovaní tím využíval 3D tlač. Trnaváci sa do pretekov zapájajú už deviatykrát. Ich doterajší rekord je 222 km/ 1 kWh.

„Účasť v pretekoch Shell Eco-marathon je pre našu školu už tradíciou, ktorá nám umožňuje spojiť našu vášeň pre techniku a inovácie s praktickými skúsenosťami. Preteky nás učia nielen o efektívnosti a úspornosti v doprave, ale aj o tímovej spolupráci, kreativite a vytrvalosti. Pre našu školu je to skvelá príležitosť, ako ukázať odbornosť a schopnosti v oblasti dopravy a inžinierstva,“

– hovorí Andrej Alaxa kapitán tímu UrbanConcept z Trnavy.

Druhý tím pre vozidlo prototyp má 11 členov. Vozidlo, vyrobené z karbónového plátna v kombinácii so sklolaminátom.
Foto: SEESAME

Študenti z bratislavskej Strojníckej fakulty STU

Do pretekov sa opäť zapájajú aj študenti zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Tí sa tento rok zapoja do pretekov s prototypom na benzínový pohon. Ich vozidlo, vyrobené z uhlíkových vlákien. Kvapkovitý dizajn poskytuje veľmi dobrú aerodynamiku. Naposledy sa študenti zapojili v roku 2019, keď prešli 534 km/l benzínu.

„Po piatich rokoch sa ako škola vraciame na Shell Eco-marathon. Chceme nadviazať na predchádzajúce skúsenosti a ukázať, kam sme sa technicky posunuli,“

– hovorí Martin Šebík, kapitán bratislavského tímu.  

Pretekov sa tento rok zúčastní takmer 120 tímov z 25 krajín Európy a Afriky. Súťažiť budú v troch kategóriách: prototypy, Urban Concept, vozidlá, ktoré sa vo väčšej miere podobajú autám v bežnej premávke, a autonómne vozidlá. Študenti si môžu vybrať benzín, naftu, etanol, vodík alebo elektrický pohon. Preteky sa uskutočnia 10. až 15. júna na poľskom okruhu Silesia Ring.

Do pretekov sa opäť zapájajú aj študenti zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave.
Foto: SEESAME

O pretekoch Shell Eco-marathon

Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách, ktoré potom testujú na trati.

Začiatky súťaže, ktorú dnes poznáme ako Shell Eco-marathon Mileage Challenge, siahajú do roku 1939, kedy zamestnanci spoločnosti Shell Oil Company v USA uzavreli stávku, kto sa dostane najďalej s rovnakým množstvom paliva. Prvé oficiálne preteky Shell Eco-marathon Mileage Challenge sa konali v roku 1985 vo Francúzsku, kedy sa vedľa seba postavilo 25 drevených vozidiel. Odvtedy sa súťaž rozrástla a privítala viac ako 100 000 účastníkov z viac ako 60 krajín z celého sveta.

Preteky sa každoročne konajú v Európe, Severnej Amerike a Ázii a pozostávajú z dvoch hlavných kategórií: Prototypy a Urban Concept, ktoré viac zodpovedajú autám jazdiacim v bežnej premávke. Z pohľadu pohonu môžu tímy jazdiť na benzín, diesel, etanol, vodík alebo elektrický pohon. Špeciálnou kategóriou sú autonómne autá.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia v priemere o 20 %. Najhorší typ pohonu

Čínsky Hyper s prelomom. Výrobca tvrdí, že má nový typ batérie

Čínsky výrobca automobilov Nio uvádza na trh svoju prvú polotuhú batériu. Sľubuje dojazd viac ako 1 000 km


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Budúcnosť horskej služby: Elektrické lietadlá namiesto vrtuľníkov

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jetsonaero) Záchranári v Poľsku otestujú Jetson ONE, osobné lietajúce vozidlo vertikálneho štartu. To nie je scenár rozprávky, ale reálny…

Apple chystá revolúciu v CarPlay. Nový dizajn a inteligentné widgety už na jeseň

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@iDeviceHelp) Apple oznámilo veľké zmeny v systéme CarPlay, ktoré prídu už na jeseň s aktualizáciou iOS 26. Nový vzhľad,…

Loď s 3000 autami horí už týždeň v oceáne. Za požiarom majú stáť elektromobily

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Seadog-News) Uplynie skutočne už týždeň od chvíle, keď loď s trochu ironickým menom Morning Midas, ktorá prepravovala viac ako…

Nainštalované externé senzory tlaku v pneumatikách: Potrebujete vyváženie?

13.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@serambimasstudios2593) Externé senzory tlaku v pneumatikách sú čoraz populárnejšie. Mnohí vodiči sa však pýtajú, či ich montáž ovplyvní vyváženie kolies.…

Sú čínske prevodovky presné kópie japonských alebo európskych? Expert odhaľuje pravdu

13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@car_explor). Mnohé čínske prevodovky skutočne veľmi pripomínajú obdobu známych značiek. Ale často majú aj konštrukčné rozdiely - a aj…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov